פסיקת בית המשפט בנושא הגיוס אתמול (יום ג') לא טלטלה את עולמם של החרדים, אבל מה שכן עלול להדיר שינה מלא מעט אברכים ובנות זוגם הוא מכתבה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, שקבעה כי "יש להימנע מכל פעולה להעברת כספים באופן ישיר או עקיף שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפת פסיקתו האמורה של בית המשפט". לדבריה, "פסיקה זו משליכה אף על תמיכות ואפיקי מימון אחרים המיועדים לתלמידי מוסדות תורניים החייבים בשירות צבאי".
ההחלטה עלולה למנוע כל הטבה כלכלית מצד המדינה למי שאביו חייב בגיוס ומעמדו לא הוסדר, דבר שעלול לעלות למשפחה חרדית אלפי שקלים. מעבר להפסקת סבסוד המעונות, תיתכן פגיעה בהטבות נוספות שתלמידי הישיבות והאברכים זכאים להן. אז מהן ההשלכות הכלכליות האפשריות של קביעת היועמ"שית, שבאה בעקבות פסיקת בג"ץ?
2 צפייה בגלריה
הקפאת התקציב לישיבות עבור תלמידים שלא מתגייסים היא בעיה קטנה לעומת צעדים אפשריים אחרים
הקפאת התקציב לישיבות עבור תלמידים שלא מתגייסים היא בעיה קטנה לעומת צעדים אפשריים אחרים
הקפאת התקציב לישיבות עבור תלמידים שלא מתגייסים היא בעיה קטנה לעומת צעדים אפשריים אחרים
(צילום: Shutterstock)

המכה הקשה ביותר

המכה הקשה ביותר נוגעת למעונות – המדינה משתתפת בתנאים מסוימים בסבסוד מעונות יום עד לסכום של 1,700 שקלים בחודש לילד. הפסקת הסבסוד למשפחות עם הכנסה נמוכה, ולא פעם עם יותר מילד אחד בגיל מעון, עלולה להיות משמעותית הרבה יותר מהקפאת המימון שנותנת המדינה לאברך בסך 800 שקלים, אותו תקציב שהוקפא בשל מניעה משפטית כבר בחודש מרץ.

תבוטל ההטבה בתשלום לביטוח הלאומי?

על כל אזרח חלה חובת תשלום לביטוח הלאומי, ומי שלא עובד נדרש לשלם על עצמו – הסכום הוא 87 שקלים דמי ביטוח לאומי ועוד 116 שקלים דמי בריאות – בסך הכול 203 שקלים בחודש. אברך זוכה להשוואת תנאיו לסטודנט, וכך משלם 29 שקלים בלבד בדמי הביטוח הלאומי, מה שמוזיל את סך התשלום ל-145 שקלים בלבד. במשפחה שבה הורים משלמים על מספר ילדים את דמי הביטוח הללו, מדובר גם כן בהבדל משמעותי.

ומה לגבי ההנחה בארנונה?

ברשויות המקומיות קיימת הנחה בארנונה עבור משפחה מרובת ילדים עם הכנסה נמוכה, שעשויה להגיע עד ל-70 אחוזי הנחה ובמקרים מסוימים אפילו יותר. נוסף על כך, לומדי תורה בעלי הכנסה נמוכה עשויים להיות זכאים לסיוע כלכלי ממשרד החינוך, בהתאם לתנאים מסוימים, וגובה ההטבה עשוי להגיע עד ל-1,040 שקלים – דבר שגם הוא ייפגע אם תמומש העמדה של היועצת המשפטית לממשלה.

"הילדים זה קו אדום"

מעון לא מסובסד יכול להגיע למחיר של אלפי שקלים לילד, ואם ייקבע כי לא ניתן להמשיך לסבסד מעונות לגברים חייבי גיוס שמעמדם לא הוסדר בחוק – ינסו בש"ס למצוא שורת פתרונות לבעיה. שר העבודה יואב בן צור מש"ס ביקש לקיים דיון דחוף עם היועצת המשפטית לממשלה ומנכ"ל משרד העבודה כדי לבחון אפשרות נוספת של שמירת דרגת הסבסוד מהשנה הנוכחית גם לשנה הבאה, ללא שינוי, באופן שישמור על ההנחה שניתנת כיום לילדי אברכים.
2 צפייה בגלריה
יואב בן צור
יואב בן צור
שר העבודה, יואב בן צור
(צילום: משה מזרחי)
אמש נחשף ב-ynet כי השר בן צור פועל לבטל את גזרת המעונות על אברכים מחויבי גיוס, באמצעות שינויים בדרגות הזכאות, כך שיהיה מספיק שרק אחד מההורים יעבוד, ללא התייחסות לעיסוקו של האב. המהלך יכול להיתקל בקשיים משפטיים מצד היועצת המשפטית.
בן צור מנמק את עמדתו שבעיניו מדובר בפגיעה בילדים ולא בהורים עצמם, מכיוון שלהורים לא תהיה אפשרות לשלם קרוב ל-4,000 שקל לפעוט בגיל עד 15 חודשים, והילדים הללו יצאו למוסדות לא מפוקחים ומסוכנים.
בשיחות סגורות הוא ביקר בחריפות את חוות הדעת של היועמ"שית והצהיר: "אני לא מוכן לוותר על סבסוד למעונות היום לפעוטות של אברכים. ילד הוא ילד, ולא משנה לאיזה מגזר הוא שייך. במדינה מתוקנת מגיע חינוך נורמטיבי לכל ילד, ללא יוצא מן הכלל. הילדים זה קו אדום, והם מחוץ למגרש של הגזרות נגד הציבור החרדי. אני הולך עם המאבק הזה בכל הכוח, רק טובת הילדים עומדת לנגד עיניי".