אוניברסיטאות ברקלי ונורת'ווסטרן הסירו סוכות, שהוקמו בקמפוסים שלהן על ידי הארגון האנטי-ציוני "הקול היהודי לשלום". האוניברסיטאות גם פתחו בהליכים משמעתיים נגד הסטודנטים שהקימו אותן.
הסוכות הוקדשו לסולידריות עם עזה ולקריאה להפסיק את החימוש של ישראל. לאחר הסרת המבנים הארעיים, הארגון, שעומד מאחורי רבות מההפגנות הפרו-פלסטיניות בקמפוסים, האשים את המוסדות האקדמיים באנטישמיות, וטען כי מדובר בהפרעה לחופש הדת. האוניברסיטאות מצידן טוענות כי הסוכות הפרו את הנהלים החדשים, הנוגעים להקמת מבנים ללא אישור, בעקבות מאהלי המחאה שהוקמו בקמפוסים אחרי הטבח ב-7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
הסוכה בכניסה לקמפוס בברקלי
הסוכה בכניסה לקמפוס בברקלי
הסוכה בכניסה לקמפוס בברקלי
(צילום: UC Berkeley chapter of Jewish Voice for Peace )
בברקלי, חברי הארגון הציבו את הסוכה בכניסה הראשית לקמפוס, קישטו אותה בשלטים נגד החימוש של ישראל והקריאה Free Palestine ומילאו אותה בשקי שינה, בכוונה לישון בה במשך מספר ימים – כפי שנהוג בחג. לטענת האוניברסיטה, התקנות אוסרות על הקמת מבנים ללא אישור, כמו גם על שינה במבנים שאינם מיועדים למגורים.
עברה פחות משעה עד להגעת נציגי האוניברסיטה, שדרשו להזיז את הסוכה ממקומה. במהלך סוף השבוע מאבטחי הקמפוס שבו למקום והרסו את המבנה.
ב"קול היהודי לשלום" טענו כי מדובר בהפרת הזכות שלהם לחופש הפולחן, כיוון שהם אינם חשים בטוחים לחגוג את חג הסוכות במרכזים היהודיים בקמפוס, כמו הלל וחב"ד, בשל תחושת עוינות כלפיהם מצד הסטודנטים התומכים בישראל.
2 צפייה בגלריה
הנהלת ברקלי דרשה להסיר את הסוכה
הנהלת ברקלי דרשה להסיר את הסוכה
הנהלת ברקלי דרשה להסיר את הסוכה
(צילום: UC Berkeley chapter of Jewish Voice for Peace )
גם באוניברסיטת נורת'ווסטרן הקימו חברי "הקול היהודי לשלום" סוכה שהוקדשה לתמיכה בפלסטינים. האוניברסיטה דחתה את בקשתם להקים את הסוכה, בטענה שהקבוצה אינה רשומה באופן רשמי באוניברסיטה, ושהמבנה מפר את מדיניות הצגת המבנים בקמפוס. כמו בברקלי, גם שם הסירה האוניברסיטה את הסוכה, לאחר שהסטודנטים סירבו לפרק אותה בעצמם.
הארגון טען כי הסרת הסוכה משקפת מדיניות אנטישמית, מפני שהסוכה היא סמל דתי יהודי והאוניברסיטאות מנעו מהסטודנטים לציין את חג הסוכות בהתאם למסורת היהודית. נציגת הקבוצה, איזבל בוטרה, טענה כי האוניברסיטה למעשה "הענישה את הסטודנטים היהודים בשל התנגדותם לכיבוש הישראלי", וכי למרות הצהרות האוניברסיטאות בדבר דאגה לרווחת הסטודנטים היהודים, פעולתן מוכיחה אחרת.
"האוניברסיטה בילתה את השנה האחרונה בהפיכת ההגנה לכאורה שלה על סטודנטים יהודים לנשק, כדי לעשות דמוניזציה של התנועה לשחרור פלסטיני, אבל כאשר אנחנו מבקשים לשמור על דתנו הם הורסים את המרחב הפולחני שלנו בשם 'המלחמה באנטישמיות'", נמסר בהודעת הארגון. "נורת'ווסטרן אילץ אותנו להיות עדים שוב ושוב להסרה האלימה של המבנה הקדוש שלנו במהלך הימים הנוראים. נורת'ווסטרן החלה במהלכים משמעתיים עם השלכות מאיימות, לרבות השעיה, על סטודנטים יהודים, על כך שלא נענו לבקשות האוניברסיטה להרוס את הסוכה שלהם בעצמם. נורת'ווסטרן הפגינו ללא צל של ספק כי הם מוכנים לבצע פשעי שנאה נגד סטודנטים יהודים במטרה לדכא כל צורה של סולידריות פלסטינית".
מנגד, נציגי האוניברסיטאות טענו כי פעולתם נבעה מאכיפת תקנות, המיועדות לשמירה על הסדר הציבורי בקמפוס, וכי ההנחיות חלות על כל הסטודנטים ללא קשר להשתייכותם הדתית או הלאומית.