כשמוטי גבריאל ורחמים כהן, תושבי קריית שמונה שפונו מהעיר, ישבו זה לצד זה והקשיבו אמש (יום א') לדברי התורה בחגיגות סיום הש"ס (לימוד שישה סדרי התלמוד הבבלי) של אנשי העיר וישיבת ההסדר – הם עצמו את עיניהם והרגישו לדקות אחדות את הטעם המוכר והאהוב שליווה את שגרת יומם, יום-יום, עד שנעקרו מהעיר עם פרוץ המלחמה לפני כשמונה חודשים.
מאז פונו מבתיהם עם עוד מעל ל-61 אלף מתושבי הצפון, הם נעקרו לא רק מהבית ומהקהילה, אלא גם מהלימוד בכולל הפנסיונרים שבהיכל בית המדרש של ישיבת ההסדר בקריית שמונה. "זה היה החיים שלנו", אמר גבריאל בערגה. הוא בן 67, מבוגרי המחזורים הראשונים של הישיבה שקבע את ביתו בעיר הסמוכה לגבול לבנון ואותו מעולם לא עזב לפרק זמן ארוך כל כך.
3 צפייה בגלריה
מוטי גבריאל (מימין) ורחמים כהן
מוטי גבריאל (מימין) ורחמים כהן
מוטי גבריאל (מימין) ורחמים כהן
(צילום: אורי אלפרט, ישיבת קריית שמונה)
"אני בפנסיה זה שש שנים ובשנה הראשונה הייתי עם אשתי בבית. אחר כך שמעתי שיש קבוצה שהתחילה ללמוד בישיבת ההסדר וזה התחיל להתפשט. היינו 25 חברים. כל רבני הישיבה היו מלמדים אותנו מיום ראשון עד חמישי", הוא מספר. "אני מהצעירים שבחבורה ואחראי על הכנת התה והגשת הכיבוד. הישיבה דאגה לנו לכל מה שצריך והאווירה הייתה נעימה. היום פתחתי כולל במלון בטבריה. אני ראש הכולל והתלמיד היחידי".
חברו רחמים כהן פונה למלון בתל אביב. "חסרה לי מאוד המסגרת והלימוד עם הרב ראובן שכטר, ראש הכולל ומרבני הישיבה", אומר רחמים. הוא הצטרף אל הכולל לפני כחמש שנים. "אני מתגעגע לחברים ולשיעורים. אני במלון בתל אביב ויש לנו בו בית כנסת שפעיל רק בשבתות. הצטרפתי לבית הכנסת של נכדו של הרב אריה לוין, שמעביר שיעור דף יומי, אבל זה לא אותו דבר. אנחנו מחכים לחזור לקריית שמונה. מאמינים ומקווים שנחזור". כשהם פוגשים את רבם, הרב שכטר, הם מחבקים אותו בגעגוע רב.
3 צפייה בגלריה
הרב ישראל קירשטיין, ראש ישיבת קריית שמונה
הרב ישראל קירשטיין, ראש ישיבת קריית שמונה
הרב ישראל קירשטיין, ראש ישיבת קריית שמונה
(צילום: אורי אלפרט, ישיבת קריית שמונה)
ביחד עם חברי כולל הפנסיונרים התאספו אמש מאות מתושבי העיר, מתלמידי הישיבה ומבוגריה במתחם ישיבת נחלים, שמארח את ישיבת קריית שמונה מאז פונתה העיר מתושביה. כדי לחבר את התושבים והתלמידים סביב הרוח והתקווה לשוב הביתה במהרה, ולהנצחת נופלי הישיבה והעיר במלחמה, הם לקחו על עצמם לסיים את כל 2,711 דפי הש"ס בתוך כמה ימים – כאשר בני הישיבה, תלמידי ישיבתית אורט המתמיד, בוגרי הישיבה ותושבי העיר לקחו על עצמם נתח מלימוד התלמוד הבבלי.
"לא בכל יום עיר בישראל מפונה ולא בכל יום עיר בישראל מסיימת ש"ס", סיפר אליאב סמואל, מנכ"ל הישיבה. הוא הסביר כי בישיבה ביקשו במיזם זה למלא את אנשי העיר בחוזק רוחני: "כולנו יחד שואפים לסיום המלחמה בניצחון מוחץ, ומתפללים ולומדים לכבוד שובנו הביתה בראש מורם ובגב זקוף בלי פחד".
במעמד סיום הש"ס השתתפו הרב מאיר כהנא, המועמד לרבנות הראשית לישראל ובוגר הישיבה, שנשא דברים בזכות תושבי העיר וחזרתם לביתם בביטחון; ראשי הישיבה: הרב צפניה דרורי, הרב ישראל קירשטיין והרב אריאל ברקאי, שכולם פונו מבתיהם כמו כל אנשי העיר; ראש העיר אביחי שטרן; משפחות שכולות שערכו את סיום הש"ס יחד עם תושבי העיר וגם בוגרי הישיבה שהגיעו מכל רחבי הארץ.
3 צפייה בגלריה
ראש העיר אביחי שטרן
ראש העיר אביחי שטרן
ראש העיר, אביחי שטרן
(צילום: אורי אלפרט, ישיבת קריית שמונה)
ראש העירייה, אביחי שטרן, אמר כי "העיר קריית שמונה מתגאה במסורת עשירה של לימוד תורה בקהילה, ורואה בזה אירוע חשוב מאין כמותו, במיוחד בתקופה קשה זו, שבה רוח התושבים צריכה לעמוד איתנה מול אתגרים ומשברים רבים".