בחסידות צאנז לא ישכחו את חג הפסח תש"פ. זמן קצר לאחר תחילת הסגר וימים ספורים לפני ליל הסדר, כשעם ישראל עדיין מנסה לעכל את הווירוס הסיני המסתורי המטלטל לפתע את חייו, וכמובן שלא מדמיין מה הוא עוד יעולל לאנושות כולה בשנה הקרובה, נפטרה - דווקא לא מקורונה - הרבנית הגדולה מארה"ב, אמו של האדמו"ר, בבית חולים בניו ג'רזי.

בקהילה בישראל נערכו להבאת ארונה לקבורה בארץ הקודש, אבל מהר מאוד הבינו כי במקום מסע גדול בהשתתפות אלפים ייאלצו להסתפק בטקס חפוז ומצומצם, "לוויית מרפסות". מבחינת החסידים היה בכך רמז לבאות, ובעיקר איתות: מדובר בעניין רציני. בחודשים הבאים מתו במגפה כ-15 מאנשי צאנז בארץ ובעולם, וגם האדמו"ר עצמו, רבי צבי אלימלך הלברשטאם, נדבק בנגיף. לימים, כדי לעורר את בני הקהילה להקפיד על הנחיות משרד הבריאות, תיאר להם הרבי את החולשה הגדולה שאחזה בו. "אפילו את כפתורי המעיל שלי לא יכולתי לסגור", אמר.
בתחילת השבוע הבא, שנה ויומיים אחרי קריאת ההשכמה ההיא, יחזרו ה"צאנזערים" לשגרה מסוימת, וכמו שאר אזרחי ישראל יסבו סביב שולחן החג יחד עם בני המשפחה. האדמו"ר, לעומתם, מעדיף לנקוט בינתיים משנה זהירות והודיע על ביטול "טיש פסח" המסורתי המיועד בדרך כלל לזוגות צעירים טריים. במקום זאת יוזמנו לסעוד עמו רק קבוצת בחורים מתלמידי הישיבה, שיזכו לזמן איכות פרטי עם הרבי וליחס אישי ממנו. שאר החסידים יאלצו להמשיך להתגעגע - אולי אפילו עד חג שבועות.

דרשה באמצעות הטלפון

צאנז היא חצר חסידית מהגדולות בישראל שמרכזה בנתניה. כיום משתייכות אליה כ-5,000 משפחות - יותר מאלף מהן באירופה ובארה"ב. קהילות מקומיות שלה פזורות גם בירושלים, בבני ברק, בצפת, בטבריה, בחיפה, באלעד, בבית שמש, באשדוד, בביתר עילית ובמודיעין עילית, ובתי כנסת ברוחה פועלים ביישובים נוספים.
2 צפייה בגלריה
חסיד מתפלל קורונה פסח כותל תפילה
חסיד מתפלל קורונה פסח כותל תפילה
(אלכס קולומויסקי)
אף שהחצר פועלת בעיר מעורבת ומהווה סמל לדו קיום חרדי-חילוני (בין היתר ייסדה ומנהלת את המרכז הרפואי לניאדו בנתניה), היא אינה מוכרת לציבור הרחב כמו גור, בעלז או ויז'ניץ. אפשר כי בחירות 2021 יחשפו אותה מעט לאור הזרקורים, לאחר שיהדות התורה העניקה לה לראשונה ייצוג עצמאי במקום העשירי ברשימה. משה שמעון רוט, בן החסידות ששובץ בה, צפוי למצוא עצמו בכנסת לאחר הקמת הממשלה הבאה, למרות שבעת המנדטים המסתמנים - בזכות החוק הנורווגי.
לשיחות האדמו"ר יש חשיבות מיוחדת בצאנז, ככל הנראה יותר מהמקובל בחצרות אחרות, ולקראת פסח הוא צפוי למסור את דרשת "שבת הגדול". בשנה שעברה, תחת מגבלות הסגר, היא הוקדמה ליום חמישי והועברה לחסידים דרך הטלפון כדי למנוע התקהלות בבית המדרש – וכך נהג הרבי גם בחודשים לאחר מכן. כעת מקווים שומעי לקחו כי יסכים לחזור ולפגוש אותם פנים אל פנים, במתכונת הישנה והטובה.

ערבות הדדית במהלך המגפה

כדרכן של קהילות דומות, גם צאנז בולטת בערבות ההדדית שלה – ובמיוחד בתקופת הקורונה. וכך, לצד הוראת האדמו"ר להישמע להוראות משרד הבריאות - במרחב הפרטי, במוסדות החינוך ובבתי הכנסת, בשנה החולפת הוא דאג גם לרווחת החסידים.
"בפסח היו צעירים רבים שנאלצו בעקבות התחלואה לערוך את הסדר בבתיהם לראשונה, לבד, והדבר הכביד עליהם", סיפר אחד מעסקני החצר, "אז הרבי שלח בערב החג מתנה של 1,000 דולר לכל אברך המתגורר בקריית צאנז החדשה בטבריה, כדי להקל על ההוצאות".
השנה - כך מקווים בצאנז - המשבר הרפואי והקשיים הכלכליים שנלוו אליו הם רק נחלת העבר, אבל בכל מקרה ימשיכו לסייע למי שזקוק לכך. מבחינתם, ההבטחה בת אלפי השנים עדיין בתוקף: "כל דכפין ייתי וייכול, כל דצריך ייתי וייפסח".
פורסם לראשונה: 01:04, 25.03.21