עימות חזיתי בין השר לשירותי דת, לנציב תלונות הציבור על שופטים: השר יעקב אביטן הודיע לנציב, אורי שהם, כי הוא מסרב לכנס את הוועדה למינוי דיינים שבראשותו לדיון בהדחת הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, מתפקידו כדיין בבית הדין הרבני הגדול כפי שהמליץ שהם. לדברי אביטן, ההחלטה בעניינו של הרב יוסף ניתנה תוך חריגה של הנציב מסמכותו וממניעים פוליטיים – ולא משיקולים ענייניים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ביום א' הורה השופט (בדימוס) שהם לוועדת המינויים להתכנס ולדון בשאלה האם ראוי שה"ראשון לציון" ימשיך בתפקידו כדיין, זאת בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת מצדו ביחס לבג"ץ, לנשים ולרפורמים. נציב התלונות נימק כי למרות כל האזהרות החוזרות ונשנות שניתנו לרב יוסף, "נראה כי הוא ממאן לקבל על עצמו את כללי האתיקה".
לאחר שורה של גינויים להחלטה, בעיקר מפוליטיקאים בימין ובמפלגות החרדיות, התייחס כעת לראשונה לנושא יו"ר הוועדה, השר אביטן, וכאמור הבהיר כי הוא דוחה את ההמלצה וכי אין בכוונתו לפעול לפיה. במכתב לנציב שהם הסביר: "החלטה להעמיד דיין, וכל שכן רב ראשי לישראל, בגין התבטאות הלכתית הנובעת מעצם טיבו וטבעו של תפקידו, איננה יכולה לעמוד במבחן ציבורי כלשהו".
השר טען עוד כי "הרב הראשי מחויב מתוקף תפקידו כנשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל להביא את עמדתו ההלכתית בכל נושא הלכתי העומד לפתחו", וציטט את לשון החוק כי בין תפקידי המועצה "מתן תשובות וחוות דעת בהלכה לשואלים בעצתה" ו"פעולות לקירוב הציבור לערכי תורה ומצוות".

"אג'נדה מגמתית"

יו"ר הוועדה הביע במכתבו את "תחושת רבים בציבור" ממה שהוא מגדיר "ההמלצה הפוגענית", וכתב: "קשה לחמוק מהתחושה כי המניע המרכזי העומד מאחורי ההחלטות בעניינו של כבוד הרב הראשי היא אג'נדה שמגמתה ומטרתה הסופית היא הכנסת התנועות הרפורמיות וזרמים אחרים בדלת הקדמית, תוך רמיסת הסטטוס-קוו במדינת ישראל בכל ענייני הדת והמדינה".
1 צפייה בגלריה
הרב הראשי יצחק יוסף חושף את ההצבעה שלו למועמד של דרעי
הרב הראשי יצחק יוסף חושף את ההצבעה שלו למועמד של דרעי
הרב הראשי, יצחק יוסף
הוא הדגיש: "לא אאפשר למגמות אלו להתפתח ואעשה כל אשר לאל ידי ובמסגרת הסמכויות העומדות לרשותי למנוע מצב שבו רבנים בישראל יחששו להביע את דעתם ההלכתית בכל נושא. אלחם ככל יכולתי לשמירת וביצור מעמדם של הרבנות הראשית לישראל ובתי הדין הרבניים ושל כלל רבני ישראל".
השר אביטן ציין כי בשונה מכלל הדיינים, את הרבנים הראשיים לישראל, שמתוקף תפקידם מכהנים גם בבתי הדין, ממנה אסיפה בוחרת בה חברים 150 נבחרי ציבור, וממילא הוועדה שבראשותו אינה מוסמכת לדון בהדחתם. לדבריו, "שימוש בוועדה למינוי דיינים כפלטפורמה לסתימת פיות הרבנים הראשיים והגבלתם מלבצע את תפקידם, הוא שימוש לא דמוקרטי המבטל את רצון העם שבחר בהם באמצעות נציגיו".
הוא סיכם: "לאור כל האמור, החלטתי כי אין כל מקום להעלות את הנושא לדיון בוועדה למינוי דיינים".
סייעה בהכנת הכתבה: יעל פרידסון