זה הפסח הראשון בקהילה היהודית של דובאי, מאז החתימה על הסכמי אברהם, ועל כן הוא מיוחד במינו: "אנחנו יכולים לחגוג אותו בגלוי, ביחד עם כל כך הרבה ישראלים שיצטרפו אלינו לפסח", אומר בהתרגשות הרב לוי דוכמן, רב איחוד האמירויות ושליח חב"ד בדובאי, ומי שניהל שם את מבצע הפסח בשבע השנים האחרונות.

מאה משפחות מתגוררת בדובאי דרך קבע, ומרכיבות את הקהילה היהודית הקטנה והמבוססת. "ספרדים, אשכנזים, מרוקאים, תוניסאים, דרום אמריקאים, יש כאן פסיפס מקומי לצד תיירים יהודים מכל העולם", אומר הרב. קרוב לאלף איש ישתתפו בסדר הקהילתי, שייערך במלון אדרס מרינה, ליד החוף.
"יש לנו הגדות של פסח לכולם, נשמור על ריחוק חברתי, נגביל את מספר האנשים סביב לכל שולחן ונציב את השולחנות במרחק של שני מטרים זה מזה", אומר הרב. "יש כמה קפסולות, והסדר יתקיים באולמות נפרדים. במקביל, הפקנו גם ערכת סדר ונשלח מאות ערכות לאנשים, לא רק בדובאי אלא בכל איחוד האמירויות. לכל יהודי שגר במדינה נשלח ערכת פסח מיוחדת, ונבטיח שיש לו את כל מה שהוא צריך לפסח".

הילדים כבר למדו לשיר מה נשתנה

בשנה שעברה לא התקיים סדר מרכזי בשל הסגר בנסיכות, והקהילה היהודית שלחה מאות ערכות פסח למשפחות יהודיות. גם הרב דוכמן חגג את הסדר רק עם בני המשפחה שלו, והשנה החגיגה, כפי שהוא מגדיר, "כפולה ומשולשת: רוב חברי הקהילה מחוסנים, חוגגים את הסכמי אברהם, ונוכל לחגוג ביחד עם חברים ומשפחה בצורה בטוחה תחת המגבלות. זה מאוד מרגש. בשנה שעברה היה מאוד קשה לחגוג את פסח לבד, ואנו אסירי תודה לממשלה באיחוד האמירויות ולמנהיגות שעובדת קשה כדי להבטיח שמבצע החיסונים יהיה מוצלח".
2 צפייה בגלריה
אפיית מצות לפסח בדובאי
אפיית מצות לפסח בדובאי
הרב לוי דוכמן עם ילדי הגן: אפיית מצות לפסח בדובאי
והיו לקהילה עוד כמה הישגים לאורך השנה האחרונה: "בתחום החינוך הצלחנו לבנות תלמוד תורה וגן לילדים. מאז החתימה על הסכמי אברהם פתחנו את בית הספר 'נסים קטנים' שבו לומדים יותר מ-40 ילדים. הכנו אותם לקראת פסח ולימדנו אותם לשיר 'מה נשתנה'. המשפחות יכולות להיות בטוחות שלילדים יש ידע ראוי לפסח. רוב בתי הספר במדינה היו פתוחים במהלך השנה, אבל המקומות שהיו סגורים עברו ללמד און-ליין".
הרב דוכמן מספר כי בקהילה לא נמנו נספים במגפה, אך היו אנשים שחלו מאוד. "באופן טבעי, היו לאנשים קשיים כלכליים, אבל בסך הכל הקהילה צעירה מאוד – מהקהילות הצעירות בעולם, ולא נפגענו ישירות. באופן עקיף, העסקים נפגעו. בתי הכנסת נפתחו רק לאחרונה, מאז ההקלות במגבלות, ופועלים היום במתכונת של קפסולות - עד עשרה אנשים. התרומות לא נפגעו. בתקופת משבר אנשים נוטים לבדוק איך יכולים לעזור לקהילה ולאחרים, ואני חייב לומר תודה לאל על כך שאנו ברי מזל שחברי הקהילה דואגים אלה לאלה".
פורסם לראשונה: 16:44, 25.03.21