"לא מעכלת שאני בישראל": העולה ה3.3. מיליון עלתה לארץ
(צילום: בראל אפרים, שמוליק דודפור)

בניגוד לשנים קודמות – ובעיקר בגלל המגיפה העולמית והריחוק החברתי - נחגג שבוע העלייה בשקט יחסי. שרת הקליטה והעלייה, פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) ציינה בריאיון לאולפן ynet, כי מתחילת השנה ועל אף המגפה, עלו לישראל כ-16 אלף עולים. מקום המדינה הגיעו לארץ, למעלה מ-3 מיליון עולים ועולות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
קארינה אושקוב – העולה ה-3.3 מיליון - הגיעה השבוע לארץ מאודסה שבאוקראינה, עם בן זוגה. "עכשיו אנחנו מאוד שמחים", היא אומרת, "אבל בשבוע שעבר לא היו לנו מילים. לא חשבנו על כלום פרט לעלייה. איך נגור פה ואיפה נעשה את הבידוד. הרבה שאלות – אבל עכשיו אנחנו פה וזה בסדר".
"אני חושבת שצריך להגיד לכל העולים – אם תאהבו את ישראל, היא תאהב אתכם מאוד", אומרת אושקוב. "כבר באודסה רצינו להיות בישראל כי בשנה שעברה היינו פה וראינו את כל המקומות היפים. עכשיו אנחנו לא מעכלים שאנחנו כבר בישראל ואנחנו עולים חדשים. אנחנו נמצאים על חוף הים ואני יכולה להשקיף עליו מחלוני. אנחנו באמת לא מאמינים שאנחנו כבר פה".
"קארינה היא העולה ה-3.3 שזה סימבולי", אומרת תמנו שטה לאולפן. היא מדגישה כי, "עלייה זה דבר שממשיך גם בעת משבר כמו בשגרה. אנחנו מעודדים אותה בכל העת".

"מחכים להם בזרועות פתוחות"

על הכנות המשרד לקבל את העולים החדשים, מסבירה שרת הקליטה והעלייה: "כבר בארצות המוצא אנו עושים לעולים הכנה, בין אם זה בעברית או בשפה אחרת, בין אם זה בהשמה תעסוקתית, דרך כל תהליכי הקליטה שלא תמיד פשוטים, אבל זה מה שמיוחד בנו – העם, המדינה. אנחנו מחכים להם בזרועות פתוחות ומקבלים את העולים החדשים בנתב"ג".
2 צפייה בגלריה
שרת הקליטה פנינה תמנו שטה וקארינה אקשוב
שרת הקליטה פנינה תמנו שטה וקארינה אקשוב
בני הזוג אושקוב בטיסה המרגשת לישראל
"אנחנו תכננו שאחרי הבידוד ניסע לבת ים. אנחנו רוצים לחפש עבודה טובה ולמצוא דירה", אומרת אושקוב בחיוך, "עכשיו אנחנו בבידוד בתל אביב-יפו, במלון דן פנורמה".
"התקופה שצריך לעבור בידוד, מהרגע שאתה נוחת בישראל היא לא פשוטה ולכן אנו מלווים את כל התהליך", מסבירה השרה תמנו שטה, "אנשי צוות משרדי מקבלים אותם בנתב"ג, מנפיקים שם את תעודת הזהות, מסייעים להם בכל הקשור לסל הקליטה, ומשם מלווים אותם עם פיקוד העורף והסוכנות היהודית למלוניות הבידוד למי שרוצה".

"אין לנו אפשרות לעצור את העלייה"

תמנו שטה מוסיפה כי ,"יש עולים שהולכים מראש לבידוד פרטי. אבל הם יודעים שאנחנו שם לסייע. לא בכדי קארינה אומרת שהיא כל כך התאהבה בארץ הזאת. היא פורחת, יפה ומשגשגת הרבה בזכות תרומתם של העולים החדשים, שכל גל עלייה נתנו את התנופה קדימה, גם מבחינה לאומית-חברתית וכלכלית לישראל".
2 צפייה בגלריה
שרת הקליטה פנינה תמנו שטה, קארינה אקשוב ונשיאת הקרן לידידות
שרת הקליטה פנינה תמנו שטה, קארינה אקשוב ונשיאת הקרן לידידות
שרת הקליטה פנינה תמנו שטה, העולה קארינה אקשוב ובן הזוג, ונשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין
( צילום: אוליביה פיטוסי)
מה המדינות הבולטות שעולים מהם גם בתקופה הזאת, בחודשים האחרונים?
"אנחנו רואים עלייה חדה בהתעניינות מצרפת וארה"ב. יש עולים ממדינות חבר העמים לשעבר, ובכלל, כמעט כ-70 מדינות שמגיעות לישראל. יש לנו גלובל-סנטר בשיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית, שם אנו מקבלים מענים, מסירים חסמים ומשתדלים מאוד לדאוג שגם התהליך הבירוקרטי יהיה קצר ביותר. אנחנו בתקופת הקורונה. היו שמיים סגורים בהרבה מקומות בעולם. אנחנו אמרנו שעלייה זה דבר מוחרג, כי אין לאף יהודי הזכות לסגור את השמיים, לא משנה מתי. וזו זכות בעיקר".
לדברי השרה, בשנתיים האחרונות עלו כ-50 אלף עולים חדשים. "זה מספר לא מבוטל כאשר ב-2019 שברנו שיא של עשור. השנה הייתה ירידה, אבל המספרים עדיין יפים ואני מקווה שנסיים עם 20 אלף עולים חדשים. יש גם את התושבים החוזרים, לפחות 6,000 נרשמו אצלנו כתושבים חוזרים שמבקשים את הזכויות שלהם, וזה תמיד מחמם את הלב".
אקשוב עלתה בסיוע "הקרן לידידות". המסייעת בהעלאת עולים. מנכ"לית הקרן, יעל אקשטיין, אומרת כי "העולים הם ברכה וחיזוק אדיר לחברה ולכלכלה הישראלית, ואנחנו גאים בזכות שניתנה לנו לסייע בהבאתם ארצה עם עוד אלפי יהודים מעל העולם. היום שבו נחתו 240 עולים מאוקראינה בסיוע 'הקרן לידידות' הוא סימן להתאוששות בתחום העלייה לישראל ולזינוק עתידי שאנחנו צופים כי יתחיל כבר ב-2021".