שקמה ברסלר, אחת ממובילות המחאה נגד הממשלה עוד מימי המאבק במהפכה המשפטית, תועדה כשהיא פונה לאדם שהקים דוכן להנחת תפילין במכון ויצמן למדע ברחובות, וטוענת כי הוא עובר על החוק. העימות המילולי שיזמה ברסלר, פרופ' לפיזיקה וחוקרת במכון, התרחש אתמול (יום ג') – כך פרסם דניאל עמרם.
שקמה ברסלר בעימות עם מפעיל דוכן להנחת תפילין | צפו
(מתוך העמוד של דניאל עמרם)

בסרטון נראית נהגת במכונית עוצרת ומדברת עם מקים הדוכן, בעוד נערים לידו מניחים תפילין. בין השאר אומרת ברסלר: "אתה באמצע החיים שלי מפריע, יש לך אישור לעמוד פה עם הדברים האלו? תיקח את עצמך לפני שאני אפנה לאבטחה של מכון ויצמן. גבר, אתה עובר על החוק של המקום. תיקח את עצמך החוצה, אני חוקרת פה, אסור לך לעמוד עם הדברים האלה. אתה עובר על חוקי מדינת ישראל וחוקי מכון ויצמן", תוך שהיא מתקשרת לגופי הביטחון של המוסד.
בהמשך אמרה: "הוא לא ילד שלך, אתה לא יכול לעמוד פה. אתה עובר על החוק". אישה אחרת אמרה למפעיל הדוכן: "הילדים באו לפה ללמוד. איך אתה קשור לפה? אתה במקום ציבורי". מנגד, בדוכן שמרו על איפוק, ונשמעו ממנו הקריאות: "ראש הממשלה שלך מניח תפילין" ו"כל כך כואב לך? את יהודייה".
חרף טענותיה של ברסלר, אין חוק במדינת ישראל שאוסר על הקמת עמדות להנחת תפילין, והפעלת הדוכן אינה נחשבת עבירה על החוק הישראלי. האירוע התרחש בתוך שטח המכון, באזור שאליו מגיעים אוטובוסים עם תלמידים שבאים להתחנך במוסד, כאשר מפעיל הדוכן החל לגשת לבני נוער שירדו מהאוטובוס והציע להם להניח תפילין.
1 צפייה בגלריה
שקמה ברסלר
שקמה ברסלר
שקמה ברסלר. קראה: "תיקח את עצמך לפני שאני אפנה לאבטחה"
(צילום: מוטי קמחי)
משקמה ברסלר לא נמסרה תגובה. ממכון ויצמן נמסר: "פעילות של גורמי חוץ בקמפוס מכון ויצמן למדע, המופנית לקטינים שנמצאים בקמפוס המכון במסגרת חינוכית רשמית, מחייבת אישור מראש מהמכון, דבר שלא נעשה במקרה הנוכחי".
נושא הקמת דוכני תפילין ליד מוסדות חינוכיים עלה לכותרות לא מעט בשנים האחרונות. לאחרונה הוא אף עמד במרכזה של תביעת דיבה על סך חצי מיליון שקלים שהגיש ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נגד שרת התחבורה מירי רגב. התביעה הגיעה בעקבות אמירות פומביות שלה במסגרת מסע בחירות, שלפיהן הוא אסר כביכול על הנחת תפילין ברחובות העיר. חולדאי טען כי רגב התיימרה להציג ביודעין מצג עובדתי שלפיו חולדאי אסר באופן גורף על הנחת תפילין בתל אביב, וזאת כביכול מתוך אינטרס פוליטי צר ומתוך זלזול במורשת היהודית; זאת, בעוד למעשה תקנת העזר העירונית שהותקנה לפני שנים רבות על ידי עיריית תל אביב מונעת הצבת דוכנים באשר הם בטווח של 100 מטר ממוסדות חינוך.
מנגד, טענה רגב בכתב הגנתה באמצעות עורכי הדין אבי הלוי וניבה הלוי כי "מצוות הנחת תפילין נושאת, לגישתו של חולדאי, השפעה שלילית על ילדים יהודים ולכן צריך לדעתו להגן עליהם מפניה, באמצעות יצירת מרחב בטוח ונקי בינם לבינה. נימוק זה מגלה עד כמה מעוותת גישתו של חולדאי למורשת ישראל, למסורת היהודית ולמצוות הנחת התפילין". עוד טענה רגב בכתב ההגנה כי "התביעה לא נועדה להגן על שמו הטוב של חולדאי. התביעה היא פוליטית".