בסיומו של שבוע הפגנות סוערות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ויום לפני ליל הסדר, שלח אמש (א') הרב האורתודוקסי של האוניברסיטה הודעה לסטודנטים יהודים וקרא להם להתרחק מהקמפוס "עד שהוא ייחשב שוב למקום בטוח".
הפגנה גדולה באוניברסיטת קולומביה
(צילום: רויטרס)

הרב אלי ביוקלר שלח הודעת וואטסאפ לכ-300 סטודנטים יהודים, שבה כתב כי "האירועים הנוראים של הימים האחרונים הבהירו כי גורמי האבטחה של אוניברסיטת קולומביה ומשטרת ניו יורק אינם יכולים להבטיח את שלומם של סטודנטים יהודים מול אנטישמיות ואנרכיה קיצונית".
מנגד, ב"הלל", ארגון הסטודנטים והמרכז היהודי הרשמי של האוניברסיטה, דחו את הקריאה של ביוקלר – שעובד עבור הלל – ומסרו בהצהרה כי המרכז היהודי יישאר פתוח לשרת את התלמידים, ויערוך את סדר הפסח בקמפוס כמתוכנן. עם זאת, בארגון הבהירו כי הם "מצפים מהאוניברסיטה ומעיריית ניו יורק לעשות יותר כדי להגן על סטודנטים יהודים. אנחנו קוראים להנהלת האוניברסיטה לפעול באופן מיידי להחזרת השקט לקמפוס. העיר חייבת להבטיח שסטודנטים יוכלו ללכת במעלה ובמורד בברודוויי ובאמסטרדם ללא חשש מהטרדה".
אוניברסיטת קולומביה הייתה אחד המרכזים החמים ביותר של הפגנות אנטי-ישראליות אחרי מתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. למרות שבמרבית הקמפוסים בארצות הברית נרגעו הרוחות בחודשים האחרונים, באוניברסיטת קולומביה נותר המתח גבוה במיוחד.
בתחילת השבוע הקימו סטודנטים פרו-פלסטינים בשטח האוניברסיטה "מאהל סולידריות עם עזה", שכלל כמה עשרות אוהלים. האוניברסיטה ביקשה ממשטרת ניו יורק לפרק את המאהל, מה שהוביל למעצרם של יותר מ-100 בני אדם. בעקבות זאת גברו מחדש המחאות נגד ישראל גם בכמה קמפוסים אחרים בארה"ב, כולל הקמת מאהלי הזדהות עם זה של קולומביה.
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית מפגינים מחוץ ל אוניברסיטת קולומביה ב ניו יורק ארה"ב
הפגנה פרו פלסטינית מפגינים מחוץ ל אוניברסיטת קולומביה ב ניו יורק ארה"ב
הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת קולומביה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית מפגינים מחוץ ל אוניברסיטת קולומביה ב ניו יורק ארה"ב
הפגנה פרו פלסטינית מפגינים מחוץ ל אוניברסיטת קולומביה ב ניו יורק ארה"ב
אחת ההפגנות השבוע
(צילום: Getty Images)
בימים האחרונים עלו לרשתות החברתיות סרטוני וידאו שבהם נראים סטודנטים יהודים מותקפים מילולית ברחובות שליד אוניברסיטת קולומביה, אחרי שיצאו משטח הקמפוס. בסרטון אחד הם ספגו קללות וקריאות "תחזרו לפולין". בסרטון אחר נראים מפגינים פרו-פלסטינים צועקים לעבר סטודנטים ישראלים: "כולנו חמאס. תזכרו את 7 באוקטובר, זה יקרה לא רק עוד פעם אחת אלא עוד עשרת אלפים פעמים".
מרבית ההטרדות וההפחדות האלה מתרחשות מחוץ לשטח הקמפוס, ולאוניברסיטה אין דרכים להגביל את חופש הביטוי, אבל תחושת חוסר הביטחון של סטודנטים יהודים בקולומביה עמוקה מאוד. "כואב לי מאוד לומר שאני ממליץ לכם בחום לחזור הביתה בהקדם האפשרי ולהישאר שם עד שהמציאות בקמפוס וסביבתו תשתפר באופן דרמטי", סיכם הרב ביוקלר בהודעתו, "זה לא התפקיד שלנו כיהודים לוודא שנהיה בטוחים בקמפוס. אף אחד לא צריך לסבול את רמת השנאה הזו, בוודאי שלא באוניברסיטה".
בבית הלבן התייחסו להפגנות, ואמרו: "למרות שלכל אמריקני קיימת הזכות להגנה בדרכי שלום, הקריאות לאלימות והפחדה פיזית המכוונות לסטודנטים יהודים ולקהילה היהודית הן אנטישמיות בעליל ומסוכנות – אין להן מקום בשום קמפוס או בכל מקום בארצות הברית. הדהוד לרטוריקה של ארגוני הטרור, במיוחד בעקבות הטבח הקשה ביותר שנעשה בעם היהודי מאז השואה, הוא בזוי. אנו מגנים את הדברים האלה בכל תוקף".
נשיא המדינה יצחק הרצוג מתח ביקורת חריפה על המחאות האנטי-ישראליות באוניברסיטת קולומביה, וגינה אותן כ"אנטישמיות ומרושעות". הרצוג אמר כי המתרחש בקמפוס "מטריד ביותר", הזכיר את שיתוף הפעולה של לוחם זכויות האדם האמריקני מרטין לותר קינג עם הרב אברהם יהושע השל, מהוגיה החשובים של יהדות ארה"ב, וקרא לנקוט "פעולה חזקה והחלטית שתמנע אנטישמיות בקמפוס. האקדמיה האמריקנית חייבת להתעורר מול האיום הזה, שמהווה סכנה ברורה ומיידית לחופש האקדמי ולחייהם של היהודים באוניברסיטה".
פורסם לראשונה: 21:51, 21.04.24