על רקע העלייה באנטישמיות ואובדן הביטחון האישי ליהודים, ממשלת גרמניה אישרה השבוע "אסטרטגיה חדשה למלחמה באנטישמיות ולמען חיים יהודיים". מדובר באסטרטגיה ראשונה מסוגה, שמטרתה לאחד את כל דרגי ממשלת גרמניה ומדינות המחוז הגרמניות, הערים, הקהילות ומוסדות החברה האזרחית, במאבק נגד אנטישמיות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בין השאר, נקבע כי הקהילות היהודיות יהוו נציגויות של הנוגעים בדבר – יהדות גרמניה. התוכנית שכבר אושרה בקבינט הגרמני משתרעת על 52 עמודים, והיא גובשה במשרדו של מתאם המאבק באנטישמיות והחיים היהודיים, פליקס קליין.

לימודי שואה בכל הפקולטות באוניברסיטאות

במטרה להגן על ביטחון אזרחי גרמניה היהודים ולהגביר את נראות החיים היהודיים במדינה, כוללת האסטרטגיה את הצעדים הבאים: איסוף נתונים ומחקר, שיתופי פעולה וחילופי מידע בעבירות אנטישמיות ברמות שונות של המדינה וכן דיגיטציה של המידע לצורכי מעקב.
2 צפייה בגלריה
תערוכה במוזיאון היהודי בברלין
תערוכה במוזיאון היהודי בברלין
תערוכה במוזיאון היהודי בברלין
(צילום: AP)
עוד כוללת התוכנית: חינוך כאמצעי מנע נגד אנטישמיות, תרבות זיכרון ומודעות להיסטוריה. בשונה מתוכניות המאבק באנטישמיות הרבות שיש בגרמניה, משרד החינוך הגרמני התבקש לממן יוזמה חדשה לבתי ספר ואוניברסיטאות – כחלק מחובותיו של המשרד למימון האוניברסיטאות. בבתי הספר לרפואה, למשל, ילמדו הרופאים על ההיסטוריה של הרופאים היהודים בגרמניה הנאצית. עיקרון זה ימומש גם בלימודי מקצועות אחרים בגרמניה – חינוך על השואה בהכשרות מקצועיות בתחומים שונים.
התוכנית כוללת גם מאבק לדיכוי האנטישמיות ולביטחון, והכשרות לשופטים ואנשי אכיפת חוק כדי שיוכלו למצות את החוקים נגד אנטישמיות. התובעים הכלליים במדינות השונות ימנו רכזים למאבק באנטישמיות, וייבחנו דרכים להגברת הענישה והאכיפה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: getty images)
מבחינת הווה יהודי והיסטוריה יהודית: הקהילות היהודיות יקבלו תמיכה נוספת, והממשלה תקדם מוסדות להנחלת תולדות השואה. "עבור ממשלת גרמניה מהווה האנטישמיות לא רק איום על יהודיות ויהודים, אלא גם סכנה ליסודות המערכת הדמוקרטית ולאחדות החברה הגרמנית", נמסר במסמך רשמי שפרסמה שגרירות גרמניה בישראל, לרגל אימוץ האסטרטגיה החדשה.

"אזרחי גרמניה עומדים לצד האזרחים היהודים"

שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, הוסיף כי "אנטישמיות היא רעל. היכן שיש אנטישמיות סובלים יהודים ויהודיות ואינם יכולים לחיות בביטחון ובשלום. לכן עלינו לפעול. המסר החשוב ביותר של האסטרטגיה החדש הוא: אנו, כל דרגות המדינה והרוב המכריע של אזרחיות ואזרחי גרמניה, עומדים לצד האזרחיות והאזרחים היהודים שלנו".
פרופ' דבורה ליפשטאדט, השליחה המיוחדת של ממשל ביידן למאבק באנטישמיות, אמרה כי היא "שמחה לראות את גרמניה מפרסמת אסטרטגיה לאומית נגד אנטישמיות ותמיכה בחיים היהודיים. היא מספקת קווים מנחים לממשלות פדרליות, מדינתיות ומקומיות לפקח, להילחם ולחנך על סכנות האנטישמיות. תוכניות אלו חיוניות להבטחת רווחתם של היהודים".