בזמן שבמפלגות החרדיות מנסים להתחמק ככל האפשר מסערות תקשורתיות סביב הגיוס לצה"ל – הזרמים הקיצוניים בחברה החרדית מתכננים לקיים בשבועיים הקרובים עצרת מחאה גדולה סביב נושא הגיוס, ובה קריאה להימנע באופן גורף מכל שותפות עם צה"ל ומערכת הביטחון.
את ההפגנה יובילו העדה החרדית והקהילות הירושלמיות הוותיקות. המוחים מבקשים להעביר מסר ברור של התנגדות נחרצת לכל פשרה או מתווה שיכללו גיוס חרדים. הם גם מתכוונים לצאת נגד חברי הכנסת החרדים שהצביעו בעד החוק.
2 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
(צילום: אביר סולטן / EPA)
בהודעה שפרסמו מארגני המחאה נכתב כי "ברקע אישור דין רציפות לחוק הגיוס, גדולי ישראל בבית הדין של העדה החרדית בפסק דין מאוד נוקב וחריף נגד התגייסות כל יהודי חרדי לשום סוג של גיוס, לא לשירות צבאי ולא לשירות אזרחי. במקביל הודיעו יושבי ראש הנהלת העדה, הרב שמעון וייס והרב אפרים שטרן, על קיום הפגנת ענק נגד מגמת אישור החוק החדש". בהודעה, שהוצאה בערב החג, צוין גם כי "ביתו של האדמו"ר מסאטמר שליט"א בוויליאמסבורג אישר את מימון עצרת הענק, שתתקיים תוך שבועיים ימים".
לאחר אישור דין הרציפות על חוק הגיוס שהחלה לאשר הממשלה הקודמת – ביקורת רחבה הושמעה על הקואליציה בכלל ועל המפלגות החרדיות בפרט מצד מי שטוענים כי כולם צריכים לשאת בנטל. אולם כעת נראה כי חברי הכנסת והשרים מיהדות התורה וש"ס יצטרכו להתמודד עם ביקורת הפוכה מהחזית הפנים-חרדית.
בהודעה שהופצה בשכונות החרדיות בירושלים נכתב כי "כפי הנשמע, ישנם כאלו מהציבור החרדי המסכימים לפשרות וויתורים למחצה, לשליש ולרביע, חלילה חלילה, ועלולים להמיט שואה רוחנית על בית ישראל בארץ הקודש. אנו חוזרים ומודיעים את דעתנו: אסור לכל יחיד ויחיד להיפקד לכל דבר גיוס לשירות צבאי או אזרחי וחובה על ההורים והמורים לעמוד על המשמר".
יש לציין כי מדובר בקהילות שאינן מיוצגות בכנסת ומתנגדות לכל שותפות עם המדינה. אנשיהן גם לא אמורים להיות חלק מהגיוס העתידי. למרות זאת, דעתן נחשבת: אף אחד בעולם החרדי לא רוצה שהן יאשימו אותו בפגיעה בעולם התורה. זאת הסיבה לכך שביום שני, ערב ההצבעה, אף חבר כנסת חרדי לא התבטא בנושא, בדיוני המליאה הם לא עלו להציג את עמדת הממשלה, ומי שהוביל את המאבק בזירה התקשורתית היה יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר כי "אסור לדחוק את החרדים לפינה".
גם ראשי הישיבות והמנהיגים הרוחניים החרדים – שמרו על שתיקה. גורם המקורב לכמה מהם אמר כי כל התבטאות עלולה להוסיף שמן למדורה ולגרום לכך שחברי כנסת מהליכוד ינהגו כמו שר הביטחון יואב גלנט ויצביעו לבסוף עם האופוזיציה.
למארגני המחאה זה לא מספיק. "חברי הכנסת הרימו יד בעד החוק", הם אומרים, "ומי שמצביע בעד כזה חוק בעצם אומר שגיוס זה לא דבר פסול. אנחנו מתנגדים לעצם המחשבה הזאת ומקווים שעוד קהילות מהציבור החרדי יודיעו כי הן מתנגדות לכל פשרה ואפילו לעצם השיח על גיוס חרדים".
חרדים מהפלג הירושלמי מול בית ח"כ גפני
(צילום: שילה פריד)

אתמול התקבצו מפגינים מהפלג הירושלמי מול ביתו של יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, האשימו אותו ב"מסחר בנשמות ישראל" והשמיעו ברמקול את נאומיו מלפני שנתיים, שבהם התנגד לחוק הגיוס בתמכונתו הנוכחית.
מי שעוד הצהיר כי חרדים לא יתגייסו בשום פנים באופן לצה"ל הוא הרב משה הלל הירש, ראש ישיבת סלבודקה, מהרבנים הבולטים בזרם הליטאי. בשיחה עם תלמידים בישיבת "מאור התורה", אמר הרב המבוגר כי "בחור צריך להרגיש מה המדרגה שלו ועל ידי זה יתכנס לתוך הזמן של שבועות במדרגה גבוהה. יש עכשיו בחוץ כל כך הרבה שלוחמים נגדנו, שלא רוצים לתת לנו ללמוד. אנחנו צריכים להראות כמה אנחנו חזקים, אנחנו לומדים, אנחנו לא מבטלים, וזה יגדיל כבוד שמיים ועל ידי זה אולי זה יהפוך את הכול, והקדוש ברוך הוא ייתן לנו שנצליח בזה ויהיה קידוש שם שמיים ואחדות ישראל".
עכשיו נשואות העיניים לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שם יחלו לדון בתיקונים לחוק החל מיום שלישי.