בעקבות הביקורת על הקרנת הסרט "פארחה" תמורת נקודות זכות לתואר לסטודנטים, אוניברסיטת CUNY בניו יורק סוגרת את המרכז החדש שלה לצדק ושוויון חברתי שאירגן את ההקרנה, כמו גם תערוכה פרו-פלסטינית שהאשימה את ישראל בטיהור אתני.
3 צפייה בגלריה
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
"פארחה". הסרט מציג סצנות קשות נגד צה"ל
(צילום: נטפליקס)
מנגד, במכתב מחאה שעליו חתומים מעל ל-30 אנשי סגל באוניברסיטה, והגיע לידי ynet, מאשימים העובדים הבכירים את הנהלת CUNY באפליה אנטי-מוסלמית בהשפעת לובינג ציוני ויהודי. במכתב שכותרתו "עצרו את הצנזורה!" כותבים המרצים כי האוניברסיטה סוגרת את המרכז בסוף החודש ומפטרת את עובדיו פחות משנה לאחר הקמתו – על אף שזכה למימון מלא של כמה שנים הודות למענק ההקמה הראשוני שקיבל. "הרציונל הרשמי הוא כספי, אך ברור שהסגירה היא, למעשה, נקמה על התערוכה וסדרת אירועים במרץ האחרון שהתמקדו במאבק הפלסטיני נגד הכיבוש הישראלי", נכתב בעצומה, "אלה בוטלו והוסרו באקט ברור של כניעה למספר תלונות חסרות בסיס של סגל פרו-ישראלי ופרו-ציוני, ארגונים וקבוצות סטודנטים שהשתמשו בקביעות בטקטיקות של השפעה והפחדה כדי להשתיק דיונים וביקורת על הפשעים הרבים של ישראל נגד העם הפלסטיני".

המצטיינת נאמה נגד ישראל

אוניברסיטת CUNY ידועה באווירה האנטי-ישראלית שלה ורק לפני כחודש שמה עלה שוב לכותרות לאחר שמצטיינת המחזור הקדישה את נאום טקס הסיום לקבלת הדוקטורט שלה במשפטים לנושא הישראלי, קראה לתמיכה בתנועת החרם BDS וטענה שהמדינה מבצעת "רצח ללא הבחנה". הנאום שלה עורר סערה תקשורתית והגיע עד לקונגרס – שם כמה נבחרים העלו הצעת חוק לבטל את מימון האוניברסיטה הציבורית.
3 צפייה בגלריה
ההזמנות להקרנות במגוון קולג'ים בארה"ב
ההזמנות להקרנות במגוון קולג'ים בארה"ב
ההזמנות להקרנות של הסרט במגוון קולג'ים בארצות הברית
חותמי העצומה הנוכחית מתייחסים גם לכך: "אוניברסיטת העיר ניו יורק ומועצת הנאמנים שלה כבר מבקשות זמן רב מדי להשתיק את קולם של המתנגדים לכיבוש – הדוגמה העדכנית ביותר היא האשמה חסרת בסיס של דברי שטנה נגד הדוברת פאטימה מוחמד – כל זה מאפשר לתומכי ישראל להשתיק את מבקריה באוניברסיטה. כדי להוסיף עלבון לפציעה האדירה ממילא, מנהלי המוסד סוגרים מרכז המחויב לצדק גזעני שבועות לאחר Juneteenth (חג שחרור העבדות בארצות הברית, ד"א) ואת מרכז הגאווה במהלך חודש הגאווה", הם כותבים.
האוניברסיטה הזמינה בחודש מרץ סטודנטים בקמפוס מנהטן להקרנה חגיגית של הסרט "פארחה" השערורייתי, בתמורה לנקודות זכות בתואר. הסרט כזכור מציג סצנה שבה חיילי צה"ל מוציאים להורג משפחה ותינוק
עוד נכתב כי "הקמפוס במנהטן הוא ביתם של מאות תלמידים ערבים ומוסלמים, והוא מכריז על עצמו כבית ספר מקלט עבורם, אך פעולות אלו מזכירות את סוגי האפליה האנטי-מוסלמית שהיינו עדים לה לאחר ה-11 בספטמבר, ואסור לסבול אותן בקהילה שלנו. שני עובדים מוסלמים המעורבים במרכז קיבלו דואר שנאה ואיומי מוות. במקום להגן עליהם, הנהלת המכללה מפטרת אותם".

ציר זמן פלסטיני – ללא פיגועים וחמאס

כזכור, בתחילת חודש מרץ השנה האוניברסיטה, שנחשבת לאוניברסיטה ציבורית הגדולה בארצות הברית, הזמינה סטודנטים בקמפוס מנהטן להקרנה חגיגית של הסרט "פארחה" השערורייתי, בתמורה לנקודות זכות בתואר. הסרט כזכור מציג סצנה שבה חיילי צה"ל מוציאים להורג משפחה ותינוק.
השתתפות בסדרת "הסולידריות הפלסטינית" שאורגנה על ידי המרכז החדש של CUNY לצדק ושוויון חברתי, כללה גם תערוכה עם "ציר זמן חזותי של אדמה פלסטינית כבושה". למעשה, כרזות וגרפיקות המציגות את ההיסטוריה הפלסטינית ו"הכיבוש הצבאי הארוך ביותר בהיסטוריה". התערוכה הציגה את ההיסטוריה של הסכסוך בצורה חד-צדדית וקבעה כי "אין סכסוך – מה שקורה בפלסטין הוא התיישבות קולוניאליסטית, כיבוש צבאי, גניבת אדמות וטיהור אתני. המילה 'קונפליקט' רומזת שיש שני צדדים שווים, מה שאינו המקרה". ציר הזמן תיאר אירועים היסטוריים, כולל האינתיפאדות ומותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, אך לא מזכיר את הפיגועים ופעולות החמאס וארגוני הטרור האחרים נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
Some CUNY students and faculty felt "unsafe" after Nerdeen Kiswani gave the commencement speech at CUNY School of Law last week
Some CUNY students and faculty felt "unsafe" after Nerdeen Kiswani gave the commencement speech at CUNY School of Law last week
הפגנה פרו-פלסטינית בקמפוס של CUNY
בעקבות הפרסום ב-ynet והמחאה שהתעוררה בקמפוס, האוניברסיטה הודיעה לבסוף על ביטול ההקרנה והתנצלה בפני הסטודנטים. "אנחנו מחויבים להילחם בכל סוגי השנאה בקמפוס שלנו, כולל אנטישמיות", פרסמו בהנהלת המוסד, והודיעו כי "יינקטו צעדים כדי ללמוד ולהחלים מהאירוע החמור והכואב הזה".

מוקד של פעילות אנטי ישראלית

CUNY אינו המוסד האקדמי היחיד בעיר שהקרין את הסרט "פארחה" לתלמידיו תמורת נקודת זכות לתואר במסגרת תוכנית פעילויות חינוכיות מחוץ לכיתה. בבית הספר למשפטים של NYU, למשל, התקיים אירוע דומה בתחילת פברואר שעבר בשקט. המקרה של CUNY, לעומת זאת, עלה לכותרות בעקבות מחאה ערה של סטודנטים ואנשי סגל. לטענתם, המרכז לצדק ושוויון חברתי שכולל מרכז רב-תרבותי, מרכז גאווה ותוכניות צדק חברתי, היה אמור להיות "מרחב עבור ולגבי סטודנטים שחורים, ילידים וסטודנטים אתנים, חסרי תיעוד, נשים, קווירים ושוליים", אבל הוא הפך מהר מאוד למוקד נוסף של פעילות אנטי ישראלית ואנטישמית, כפי שקורה לא פעם במוסדות אקדמיים ברחבי ארצות הברית.
לפי דו"ח חדש של הליגה נגד השמצה שפורסם לאחרונה, עלה מספר התקריות האנטישמיות במכללות ובאוניברסיטאות בארצות הברית בשנה האחרונה ב-41%. CUNY הוכתרה כמה פעמים בעבר כאחת האוניברסיטאות עם האווירה האנטישמית ביותר.
מטעם אוניברסיטת CUNY לא נמסרה תגובה.