אחד מכל ארבעה צעירים יהודים בארצות הברית מסכים להתרחק מישראל כדי להשתלב חברתית, כרבע מהצעירים האמריקנים העידו כי האקלים האנטי-ישראלי גרם להם להסתיר את זהותם היהודית, 28% מהם שוקלים מחדש את מחויבותם לישראל – וכרבע מהצעירים היהודים האמריקנים בעד מדינה דו-לאומית בישראל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
נתונים חדשים שמפרסם היום (ב') הוועד היהודי האמריקני (American Jewish Committee), מגלים מגמה מדאיגה של יצירת ריחוק מישראל ומהזהות היהודית. המחקר בדק את הקשר בין יהודים אמריקנים ויהודים ישראלים בגילי 40-25 (דור ה-Y), והוא נחשב לראשון אי-פעם המתמקד בקבוצת גיל זו.

אנטישמיות נוכחת

הנתונים מלמדים כי עתיד הקשר בין יהדות ישראל לזו שבתפוצות נותר חזק מאוד, אך גם האנטישמיות בארה"ב נוכחת מאוד: כמחצית מהנשאלים האמריקנים הצעירים (ו-76% מהישראלים בני אותו הגיל) הצביעו על כך שהגל הנוכחי של אנטישמיות בארה"ב הוא תוצאת הקמפיינים מלאי הדמוניזציה נגד ישראל והיהודים, בעוד 18% מהאמריקאים (ו-6% מהישראלים) קבעו כי אירועים אלה הם תגובה למדיניות ישראל כלפי הפלסטינים.
בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, למעלה ממחצית האמריקנים (52%) וכרבע מהישראלים (24%) מאמינים בפתרון בר-קיימא. כמחצית מהם (42% מהישראלים, 47% מהאמריקנים) בחרו בשתי מדינות לשני עמים, כרבע מהאמריקנים (לעומת 5% בלבד מהישראלים) בחרו במדינה דו-לאומית, וכ-15% מהאמריקאים ו-19% מהישראלים בחרו בסיפוח של יהודה ושומרון.
הנתון המעודד ביותר בסקר, מצביע על כך שרובם המוחלט של הנשאלים – 72% מהיהודים האמריקנים ו-89% מהישראלים – קבעו כי הכרחי שהקהילה היהודית בארה"ב וזו שבישראל ישמרו על קשרים חזקים. רוב של 59% מהנשאלים האמריקנים הרגישו מחויבים באופן אישי לסייע ליהודים בישראל, ובקרב הנשאלים הישראלים חשו 42% מחויבות לסייע ליהדות התפוצות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)

"ישראל חזקה חיונית להישרדות היהודית"

בסקר של YouGov השתתפו 800 יהודים אמריקנים, בגילי 40-25, ובזה של גיאוקרטוגרפיה – 1,001 יהודים ישראלים בגילי 40-25. "ערב יום השואה אנחנו מקבלים תזכורת נוספת לאנטישמיות שממשיכה להרים את ראשה בארה"ב, עד כדי כך שרבע מהיהודים האמריקנים מרגישים צורך להסתיר את יהדותם גם ב-2022", אמר מנכ"ל הוועד היהודי האמריקני בישראל, סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ'. "עלינו להמשיך ולתמוך באחינו שמעבר לים, אשר שוב ושוב גורסים כי מדינת ישראל חזקה חיונית להישרדות העם היהודי".
הוועד היהודי האמריקני מחזיק ב-24 משרדים ברחבי ארה"ב, 13 ברחבי העולם, כולל בישראל ואבו דאבי, ויש לו שותפות עם למעלה מ-37 ארגוני קהילות יהודיות בתפוצות. הארגון פועל במגוון חזיתות – מעיריות לגבעת הקפיטול, מהאומות המאוחדות ועד לערי הבירה החשובות בעולם – על מנת להשפיע על מדיניות ועמדות בנושאים החשובים ביותר לעם היהודי: מלחמה באנטישמיות ובפשעי שנאה, קידום מעמד ישראל בעולם והגנה על ערכים דמוקרטיים.