אחרי 80 שנה ובהתערבות שגריר גרמניה בישראל: שרידיו של חייל יהודי-אמריקני, שנהרג בשנת 1944 ונקבר בשוגג עם נאצים בקבר אחים בצרפת, הועברו במבצע יוצא דופן לארצות הברית לקבורה בטנסי. הוא ייקבר מחדש ב-23 ביוני.
מפקד המחלקה סגן נתן בסקינד, בן 28 במותו, תושב פיטסבורג, שרד את הפלישה לנורמנדי (D-Day), אך כשבועיים לאחר מכן נלקח בשבי ומת בבית חולים של חיל האוויר הגרמני. הוא נקבר בקבר אחד עם נאצים שמתו בבית החולים.
2 צפייה בגלריה
טקס לזכרו של נתן בסקינד
טקס לזכרו של נתן בסקינד
טקס לזכרו של נתן בסקינד
(צילום: צבא ארצות הברית)
שני ארגונים אמריקניים פעלו לבסוף מול שגרירות גרמניה בישראל כדי לעזור לזהות את שרידיו של בסקינד, שהתערבבו בקבר האחים בשרבוג, נורמנדי.
"אני אסירת תודה רבה על המאמצים יוצאי הדופן. כל הקבוצות הללו עשו את הבלתי ייאמן", אמרה סמנתה בסקינד, אחייניתו של מפקד המחלקה שנהרג לפני כ-80 שנה.
לפי הדוחות של הצבא האמריקני, בסקינד וחייל נוסף היו בסיור דרומית לשרבורג ב-23 ביוני 1944 (17 ימים לאחר הפלישה לנורמנדי). החייל השני, שסבר שבסקינד מת מפצעיו, הצליח לחזור ליחידה למרות פציעתו הקשה.
2 צפייה בגלריה
הנחיתה בנורמנדי
הנחיתה בנורמנדי
הנחיתה בנורמנדי
(צילום: Shutterstock)
לאחר המלחמה, הגרמנים הגישו דוח מוות וקבורה בעניינו של בסקינד. בדוח נכתב כי הוא מת בזמן שטופל בבית חולים של חיל האוויר הגרמני בשרבורג. הוא נקבר בבית קברות צבאי מקומי. בשנת 1957 פוזרו שרידים של 24 חיילים גרמנים מקבר אחים בשרבורג, וככל הנראה נמצאו חפצים השייכים לבסקינד.
בתום מבצע שנמשך כמה שבועות, שעלותו הסתכמה בכ-50 אלף דולר, נאספו שרידיו של בסקינד והועברו אתמול (יום ג') לידי הצבא האמריקני.