תקופת הקורונה מדגישה את הקהילתיות ומחזירה אותנו להסתגר איש איש בביתו עם משפחתו הגרעינית, תוך צמצום מרחב הפעילות למסגרת הגיאוגרפית הקרובה. אך תקופה זו גם מחדדת את תפקידן החשוב של מדינות בהגנה על אוכלוסייתן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
דווקא בעת של התכנסות גיאוגרפית, אתגר ה"עמיות" היהודית מתחדד; אם בימים של שגרה, הערבות ההדדית בין העם היהודי היושב בציון לבין תפוצותיו בארצות אחרות אינה לא מובנת מאליה. בימים אלה, בהם מדינות מוציאות אחוז ניכר מהתל"ג שלהן על ההווה, עולה השאלה כמה וכיצד אפשר ליצור את אותה ערבות הדדית בין-יבשתית.
התכנסותו בשבוע שעבר של הקונגרס הציוני והמתיחות הגדולה סביב הפוליטיקה הפנימית שעסקה במינויים למוסדות הלאומיים, הדגישה שוב את הצורך ליצור חיבורים טובים ויציבים יותר בין ישראל ליהדות התפוצות. ישנו פער לא פשוט בין התפיסה של פוליטיקאים ישראלים מסוימים את יהדות התפוצות לבין הצורך בחיזוק הקשר דווקא בתקופה הזו.
בתחילת כהונתה של הכנסת הנוכחית - עם הקמת ממשלת הליכוד וכחול-לבן - עמדה על הפרק אפשרות אמיתית של פירוק ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת, וועדה קבועה שעוסקת באופן ממוקד בנושאים הקשורים לתפוצות. לאחר מסע לחצים מוצלח שהובלתי יחד עם שותפים רבים בקואליציית העמיות, הצלחנו לבסוף למנוע זאת. לבסוף אף קמה ועדת משנה בראשות ח"כ מיכל קוטלר-וונש שמטפלת בענייני התפוצות באופן קבוע.

אפשר להשפיע אחרת

אך לצערנו, ועדה אחת בכנסת לא מספיקה על מנת להבטיח שנשמע קולם של יהודי התפוצות. את ההחלטות המשמעותיות כמו הקפאת מתווה הכותל או רפורמה בגיור בישראל קיבלה הממשלה ולעתים נדירות יותר עושה זאת הכנסת באמצעות חקיקת חוקים. במקומות האלה, כמי שהיה שם, קולם של יהודי התפוצות בקושי נשמע.
1 צפייה בגלריה
תני פרנק
תני פרנק
תני פרנק
(צילום: נעם פיינר)
כמובן שאפשר להשפיע אחרת, בדרכים לא פורמליות, אבל העובדה שישנם מיליוני יהודים שאין להם ייצוג בכנסת ושצריכים לעלות על מטוס כדי להגיע לדיון ועדה, מביאה לפגיעה ביכולתם להשפיע על נושאים שקשורים ישירות אליהם, גם אם אינם אזרחי המדינה.

הקשיבו ליהודי התפוצות- גם להם אכפת מישראל

בסקרים שונים בשנים האחרונות בקרב ישראלים ניכר היה שיש תמיכה גדולה יותר בהתחשבות בעמדתם של יהודי התפוצות באשר למדיניות הישראלית כשזה מגיע לנושאי דת ומדינה, מאשר בנושאים כמו הסכסוך הישראלי פלסטיני. ישנה הבנה שהולכת ומחלחלת בקרב ישראלים רבים, שחלק מהיותנו עם יהודי הוא לפחות להקשיב לאחינו בתפוצות כאשר מתקבלות בישראל החלטות שמשפיעות על הזהות היהודית של המדינה.
כנס ה-GA של הפדרציות היהודיות בארה"ב שמתקיים בימים אלו עוסק בין השאר בשאלה הזו בדיוק: כיצד והאם צריך לתת ליהדות התפוצות השפעה על מדיניות בישראל?
אנחנו עובדים בימים אלה יחד עם קואליציית העמיות שמרוכזת על ידי מכון ראות וח"כ תהלה פרידמן כדי להציג מודל של היוועצות של מקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת עם יהדות התפוצות בנושאים הקשורים לעם היהודי. במיוחד בעת הזו זה צו השעה, להביא את קולם של יהודי התפוצות באופן מסודר לפני מקבלי ההחלטות בישראל.
הכותב הינו ראש תחום דת ומדינה בתנועת "נאמני תורה ועבודה"