מליאת הכנסת אישרה הערב (יום ד') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק, הקובעת כי חברות הסלולר יוכלו להציע מסלולי שירות, מספרי טלפון ומכשירים "כשרים" לפי הסכמות של וועדות רבנים המפקחות עליהם. 60 חברי כנסת הצביעו בעד, 53 התנגדו בדיון שנערך בחלקו בזמן שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם בקונגרס האמריקני. לאחר אישור החוק אמר ח"כ ינון אזולאי מש"ס: "שעם ישראל יבין עד כמה חשוב לנו חינוך הילדים שלנו".
בין היתר יוכלו החברות למנוע ניוד של מספר הטלפון ובכך לאפשר לוועדות הרבנים ולמוסדות החרדיים לדעת בכל עת מי מחזיק בטלפון כשר ומי לא, זאת ללא אפשרות להחליף טלפון ולשמור על אותו המספר. כמו כן תינתן האפשרות על פי החוק לחברות הסלולר לחסום לשיחה יוצאת או נכנסת טלפונים עם תכנים שיווקים, וכן התקשרות למוקדי סיוע של ארגוני הקהילה הגאה.
2 צפייה בגלריה
ח"כ ינון אזולאי, ח"כ משה גפני, ח"כ אריה דרעי, השר שלמה קרעי וח"כ אליהו ברוכי לאחר ההצבעה
ח"כ ינון אזולאי, ח"כ משה גפני, ח"כ אריה דרעי, השר שלמה קרעי וח"כ אליהו ברוכי לאחר ההצבעה
ח"כ ינון אזולאי, ח"כ משה גפני, ח"כ אריה דרעי, השר שלמה קרעי וח"כ אליהו ברוכי לאחר ההצבעה
(צילום: אשר מדינה)
בשבועות האחרונים נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי משתשמים בטלפונים הכשרים קיבלו חיוב חודשי בגובה מאות שקלים לאחר שהשתמשו בטלפון הכשר בשבת בשוגג או לצורך מקרה דחוף. על פי התקנון, על כל דקה של שיחה בשבת מחוייבים הלקוחות בקנס של 4.6 שקלים לדקה - בחלק מהחברות המפעילות את הקווים".
יו"ר מפלגת דגל התורה, ח"כ משה גפני, אמר: "זהו הישג גדול בחסדי השם יתברך, ובשורה גדולה לכל מי ששומר עליו, על ילדיו ומשפחתו. אני מברך את יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן שניהל את הוועדה במקצועיות ובטוב טעם. אני מברך את ח"כ הרב אליהו ברוכי ואיתו עמו ח"כ הרב ינון אזולאי על מאות שעות של דיונים, ואת כל אלו שתרמו והובילו לרגע הזה של העברת החוק, שיועיל למאות אלפי משפחות וימחק את חרפת העבר".
2 צפייה בגלריה
טלפון כשר
טלפון כשר
טלפון כשר
(צילום: shutterstock)
ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר כי הצעת החוק המדוברת פוגעת דווקא ברבים מהציבור החרדי, אותם חברי הכנסת שהגישו את הצעת החוק אמורים לשרת. ח"כ קריב אמר: "אני מקבל בימים האחרונים הודעות מחרדים מקהילות שונות וזרמים שונים, שחוזרים על הטענות שאנחנו מציגים בדיונים. חלק גדול מהציבור החרדי לא מברך על החקיקה בנוסח הזה. לאדם החרדי יש את כל הזכות לסנן את התכנים שהוא צורך באמצעות המכשיר הנייד. כל אחד מאתנו יכול להפעיל שורה של מנגנונים שמסננים את התכנים. הצעת החוק הזאת מבקשת לעשות הרבה מעבר. אין כל תכלית לאיסור ניידות של המספר מלבד שמירה על מנגנון השליטה של הרבנים ועסקנים".
ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר כי "חברי הכנסת החרדים ממשיכים להחזיק את הציבור שלהם כקהל שבוי. ישארו תלויים בהם, שלא יהיו להם מקצועות ליבה ולא ישרתו בצבא ולא יבינו באיזו מציאות אנחנו חיים, כדי שלא יראו שיש גם יהודים אחרים. אז עכשיו מביאים להם את חוק הטלפונים הכשרים כדי לשלוט בהם עוד יותר, אפילו שיש כבר שליטה באינטרנט ויכולת סינון על דברים שלא רוצים".
חברו למפלגה, ח"כ סימון דוידסון הוסיף: זהו חוק של שליטה, חוק של פחד, כלי שאתם תשתלטו באזרח החרדי. אני מבין את החשש שצריך לשמור על התרבות החרדית, אבל כפייה והגבלה היא לא השיטה. בסופו של דבר היא רק מרחיקה אנשים מהדת".