שכונת בורו פארק בוערת
(טוויטר, יעקב פולק)

עימותים ומהומות בשכונות חרדיות בניו-יורק: מאות חרדים יצאו אמש לרחובות ברוקלין, שרפו פחים ואף מסכות, התעמתו עם כוחות הביטחון ואף הכו צלם עיתונות – כל זאת במהלך הפגנות נגד ההגבלות הקשות שהוטלו על כמה מן השכונות החרדיות בעיר אתמול (יום ג').
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות>>
בין היתר, החליטו מושל ניו-יורק, אנדרו קומו וראש העיר, ביל דה-בלז'יו, על סגירת בתי ספר, הגבלת תפילות בבתי כנסת עד עשרה איש - וסגירת עסקים שאינם חיוניים באזורים שבהם ישנה עלייה בתחלואה, בדומה לתוכנית הרמזור הישראלית. בורו פארק ושכונות חרדיות נוספות נחשבות במרכז מוקדי התחלואה, והעסקים הפועלים בהן ברובם אינם נחשבים לחיוניים.
עיקר המהומות התרכזו בשכונת בורו פארק החרדית. באחד המקרים הותקף באלימות תושב מקומי חרדי, איש עסקים מוכר המטיף לזהירות, ריחוק חברתי והקפדה על מסכות. המפגינים החרדים צעקו לעברו "מויסר" (כינוי למי שמלשין על יהודים לרשויות) - והיכו אותו כאשר תיעד את המחאה. הוא נזקק לטיפול רפואי בבית החולים.
3 צפייה בגלריה
 ההמון תוקף את הצלם
 ההמון תוקף את הצלם
ההמון תוקף את הצלם
המתפרעים אף תקפו אוטובוס עירוני. רבים בקהילה החרדית מאמינים כי הרשויות סימנו אותם כמטרה קלה, ובקהילה שזוכה למתקפות אנטישמיות כ"מפיצי מחלות", במה שזכה לכינוי "אנטישמיות קורונה", טוענים כי המגבלות על השכונות החרדיות אינן חוקיות. מנהיגי הקהילה הודיעו כי יש להתנגד לצווי הקורונה באמצעות עתירות לבית המשפט, והמפגינים צעקו: "חיי יהודים חשובים" ("Jewish lives matter!" בפרפרזה על ססמת המחאה השחורה בארה"ב).

"לא נסגור"

התקשורת האמריקנית סיקרה בהרחבה את המהומות. הניו-יורק טיימס הקדיש לפחות שני אייטמים למהומות מאז הלילה, בכותרות הראשיות, אחד מהם לצלם העיתונות שהותקף לאחר שתיעד את המהומות. הקהל צעק לעברו "תתבייש", וכשניסה להתרחק הקיף אותו ההמון והוא הופל ארצה.
3 צפייה בגלריה
 אש ברחובות בורו פארק
 אש ברחובות בורו פארק
אש ברחובות בורו פארק
הודגש כי שוטרים שניסו להשתלט על האירוע נמלטו מהזירה, ובאופן כללי לא היו עצורים במחאה האלימה. "אנחנו לא נסגור", הכריז מנחה רדיו מקומי מוכר, השי טישלר. "אתם החיילים שלי", אמר למפגינים, "ואנחנו במלחמה".
דב הייקינד, חבר בית הנבחרים של מדינת ניו-יורק מטעם המפלגה הדמוקרטית, אמר כי הוא "מתבייש במה שקרה", לדבריו. "איזו טרגדיה זה להרים יד על אדם אחר, יהודי ושאינו, עד שהוא מגיע לבית חולים".

"זה לא חוקתי"

בין היתר, זעמו מנהיגים יהודים מקומיים על כך שהצהרתו הראשונית של ראש העיר בנושא ניתנה ביום ראשון – בעיצומו של יום טוב שני של גלויות (החג השני שחוגגים יהודים בתפוצות), בשעה שלא היו מחוברים למכשירים אלקטרוניים. עוד טענו כי הובטח להם צמצום פעילות של עד 50% בבתי הכנסת באזורים אדומים, ובתמורה הם הבטיחו שיתוף פעולה מלא.
"באופן שערורייתי, רק שעות ספורות לאחר מכן, הודיע המושל קומו על חזרה דרקונית להגבלות שיסגרו אלפי עסקים בניו-יורק ועל הגבלת מתפללים של עשרה אנשים בלבד, ללא קשה לגודל המבנה".
גם "אגודת ישראל" הפועלת בניו-יורק הביעה תסכול מהשינוי והבהירה כי ייתכן שהוא לא חוקתי: "ההצהרה המפתיעה של המושל מחרידה את בני כל הדתות ואנשי האמונה", אמרו. "'אגודת ישראל' בודקת את כל האפשרויות לביטול הגזרה". הם הביאו פסיקה של שופט פדרלי המורה על צמצום סמכויותיה של מדינת ניו-יורק באכיפה על כינוסים דתיים, באפליה מכינוסים אחרים, מתוך חשש לחופש הדת.
"לא ניתן לשלול את זכויותינו באמריקה. כמו כל אחד אחר במדינה, זכותנו לנהוג לפי ציוויי הדת שלנו", אמר טישלר. "לא אכפת לי מי בממשלה חושב שהוא יכול לעצור אותנו. הם טועים. שינסו".