שיימינג נוסף בחסות בית הדין - הפעם נגד אביו של סרבן גט, האחראי למעשי הבן: בית הדין הרבני האזורי בתל אביב התיר לפרסם את שמו ותמונתו של יעקב הופמן, אזרח אמריקאי שנמצא כמי שעומד מאחורי החלטת בנו להתנגד לגירושים, ולעגן את אשתו במשך כמעט 15 שנה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הופמן האב הוא האיש שבמרכז אחד ממקרי הסרבנות המפורסמים בישראל, לאחר שבשנת 2016 החליט בית הדין, בצעד תקדימי, להטיל עליו עונש מאסר על אחריותו לעיגון כלתו. ההחלטה נדחתה ולא מומשה עד עתה, אך בינתיים הושתו עליו קנסות מצטברים בסכום כולל של מיליון ש"ח שאושרו על ידי בג"ץ, ומזה שנים מעוכבת יציאתו מהארץ וחזרתו לביתו בארה"ב. כעת, כאמור, הוחלט לנקוט נגדו גם ביוש, כאמצעי לחץ נוסף על מנת שיביא לגירושי בנו.
בני הזוג נישאו לפני יותר מ-20 שנה והתגוררו בחו"ל - שם נולדו להם שני ילדים. לפני כ-15 שנה הגיעו לביקור בישראל, ובמהלכו לקתה האישה באירוע מוחי קשה ונשארה נכה ומוגבלת עד היום. בעקבות כך בעלה נטש אותה ואת ילדיהם וחזר לארה"ב - ומאז הוא מעגן אותה.
בית הדין הרבני קבע כי הבעל חייב לתת גט לאשתו, אך הוא התעלם מפסק הדין ואפילו לא טרח לערער עליו. בניסיון לחקור את מניעיו, ביצע אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים חקירה בישראל ובארצות הברית, ממנה עלה כי אביו של הבעל, איש עסקים עשיר המוכר כתורם נדיב למוסדות תורניים במגזר החרדי, הוא שאחראי במישרין, יחד עם אשתו, האם, לעגינות הכלה.

"אחת מפרשיות העיגון הקשות"

כאשר הגיעו ההורים לביקור בישראל, זימנו אותם הדיינים למתן עדות, ואף הוציאו כנגדם צו עיכוב יציאה מהארץ - החלטה תקדימית לכשעצמה. בתום סדרה ארוכה של דיונים וחקירות, קבע בית הדין בתל אביב כי האב "הוא העומד באופן מרכזי ואקטיבי מאחורי עיגון כלתו על ידי סרבנות בנו, ברצותו יאריך את עיגונה ואם ירצה יקצרה – ועל כן יש להטיל עליו סנקציה ראויה והולמת".

1 צפייה בגלריה
יעקב הופמן
יעקב הופמן
המנוע שמאחורי סרבנות הבן. יעקב הופמן

כעת, כאמור, קבע הדיין הרב שלמה שטסמן כי יש לפרסם את שם האיש, יעקב הופמן, תוך שהוא מגדיר את המקרה כ"אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר איתן מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים".
בהחלטת נכתב עוד כי "לאורך כל ההליך נאלץ בית הדין להתמודד עם ניסיון מתמשך ושיטתי של באי כוחו של מר יעקב הופמן להסיט את ההליך השיפוטי ממסלולו הענייני", ויוחס לו ניסיון "להכשיל את ההליך השיפוטי ולהשפיע על תוצאותיו" באמצעות פרסומים שקריים ומגמתיים בתקשורת.

"אין מחילה על גזלת השנים"

פרקליטה של מסורבת הגט, עו"ד פרופ׳ אביעד הכהן, אמר בתגובה להחלטה: "פרסום שמו של האב המעגן ובנו הם צעד מתבקש. לא ייתכן שאנשים שאחראים לעיגון האישה 15 שנה מפטירים כדאשתקד וממשיכים לחיות את חייהם כאילו לא אירע דבר. הגיע הזמן ששמם יונצח לדיראון עולם עד שישחררו את האישה ממאסר העיגון שהיא נתונה בו בגללם".
פנינה עומר, מנכ"לית ארגון "יד לאישה" של רשת "אור תורה סטון", המלווה אף היא את המסורבת, הוסיפה: "זו אחת מפרשות העיגון האכזריות שטיפלנו בהן, ואין מחילה על גזלת השנים הרבות מהאישה. לצערנו, על אף שבית הדין בראשות הרב שטסמן עושה מאמץ עילאי להביא את הפרשה לסיומה והמערכת כולה נרתמה לקדם את שחרורה, הבעל ואביו מתבצרים בסירובם ללא פשר וללא תכלית. אנחנו נמשיך להיאבק לשחרורה של העגונה ככל שנידרש לכך".
הופמן טוען כל העת כי הוא דווקא מעוניין בגירושי בנו, אך זה אינו נשמע לו. עם פרסום החלטת בית הדין הוא פרסם הודעה באמצעות מקורביו לפיה הוא כביכול מברך על השיימינג, ואף לוקח לעצמו את הקרדיט כמי שביקש אותו (דבר שאין לו תימוכין בהחלטת בית הדין או בפרוטוקול). לטענתו, "מאמציה של האישה לקבל גט צריכים היו וחייבים היו להיות מופנים כלפי הגורם היחיד שיכול לתת את הגט - קרי הבעל".
לעצם פרסום שמו, הוסיפו המקורבים: "לאחרונה נאלץ הופמן לשלם קנס בסך כמיליון וחצי שקלים על האשמות של בית הדין שהוא מעורב בעיכוב הגט. אם תמונתו של ג'ורג' וושינגטון על גבי מאות אלפי שטרות לא הועילה כדי לשכנע את בנו ליתן גט - האם תמונתו של האב תועיל?"