במשרד הבריאות חוששים מגל של חולי קורונה לאחר פורים, וכבר נערכים לחג שיציין מלאת שנה להתפרצות המשמעותית של המחלה בישראל. מומחי מערכת הבריאות בדסק החרדי עומלים כבר כעת על ניסוח הגבלות מצילות חיים, לחג שיצוין בעוד קצת פחות משלושה שבועות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בין ההמלצות החד-משמעיות: קריאת מגילה בשטחים פתוחים, תוך הקפדה על שימוש במסכות ושמירת מרחק, וזאת למרות האפשרות שלקראת החג יאושרו התכנסויות מוגבלות בבתי כנסת ובחללים סגורים, ועל אף שחלק מהציבור כבר מחוסן.
בפורים היה מותר עדיין להתפלל בבתי הכנסת, למעט חייבי בידוד. הדבר גרם להדבקה המונית שהביאה לתמותה בכל הארץ וגם בבירה. בעולם היהודי שמחוץ לישראל, אגב, היה זה "פורים השחור" שהביא להתפרצות תחלואה ולתמותה גבוהה בקהילות יהודיות בארה"ב, בריטניה, צרפת, הולנד ואיטליה.
1 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
(צילום: יאיר שגיא)
זמן קצר אחרי פורים נסגרו כמעט כל בתי הכנסת, ובמאי צנח מספר הנפטרים. הסיפור חזר על עצמו באוקטובר, אז שוב חלה עלייה במספר הנפטרים בעקבות פתיחת בתי הכנסת לתקופת ראש השנה ויום כיפור - אף שבצורה מוגבלת ותחת הנחיות, שלא תמיד נשמרו. מיד אחרי יום כיפור בתי הכנסת נסגרו ברובם, ומספר הנפטרים מקורונה במגזר שוב צנח.

להיזהר ממשלוחי מנות

בדסק ההסברה החרדי של משרד הבריאות גיבשו מבחר המלצות לקיום מנהגי פורים בבטחה.
בזמן קריאת מגילה בלילה יש צורך במניין, אבל אין כמובן קריאה בתורה. לכן עדיף לקיים כמה שיותר מניינים בשטחים פתוחים. צריך לקחת בחשבון שגם כאשר מדובר בעשר משפחות, זה עשוי להגיע למספרים גדולים כאשר סופרים את כלל המתכנסים, כולל הילדים הקטנים (שפטורים ממסכות וגם מתקשים לשמור מרחק). לכן עדיף להתחלק לכמה שיותר מניינים.
גם את קריאת המגילה ביום (לגברים במהלך תפילת שחרית ולנשים המעוניינות בכך, בשעות מאוחרות יותר), רצוי לקיים בשטחים פתוחים ותוך הקפדה על מסכות ושמירת מרחק.
את משלוחי המנות יש לשגר עם ילדים שיודעים להקפיד על הוראות משרד הבריאות (וגם יכולים לחצות כבישים בצורה בטוחה). לפני היציאה מהבית יש לוודא שהם עוטים מסכות ומכירים את הכללים.
כאשר הילדים מגיעים לדירות של קרובי משפחה ושכנים, יש להניח את משלוח המנות ליד הדלת, לצלצל בפעמון, ללכת לאחור שני מטרים ולהמתין שהמארחים יפתחו את הדלת וייקחו את משלוח המנות. אם המשפחה שקיבלה את משלוח המנות רוצה לשגר משלוח בחזרה, עליה להניח אותו ליד הדלת, לסגור אותה ואז הילדים ייקחו את החבילה ויחזרו לביתם.
כאשר חוזרים הביתה עם משלוחי המנות, יש להשליך את המסכה לפח, ולרחוץ את הידיים במים וסבון במשך 30 שניות, גם אם מדובר בילדים שכבר החלימו או בבוגרים שכבר חוסנו.
גם את מצוות מתנות לאביונים יש לקיים בבטחה - את הכסף יש להניח ליד הנזקק ולא ממש בתוך ידו (ואם אפשר, הכי כדאי להשאיר את הכסף בתיבת הדואר שלו). מי שמעבירים את הכסף למוסד ציבורי, רצוי להעביר את הכסף בעזרת כרטיס אשראי ולא באופן פיזי.
בפורים נהוג שבחורי ישיבה מחופשים עוברים מבית לבית, משמחים את המארחים, ומקבלים תרומה המועברת למי שזקוקים לכך. השנה יש לבקש מהאורחים לקיים את המנהג כשהם במרחק של יותר משני מטרים מהדלת, ולהניח את התרומה ליד הדלת. חשוב לדעת כי ריחוק חברתי של שני מטרים מגן במצב רגיל. בשעת שירה ותפילה, כמו במקרה של עיטוש, נוצר רסס טיפתי שמגיע למרחק של מספר מטרים ולכן סיכון ההדבקה עולה.
כך זה נראה בזמני שגרה
(צילום : יוגב אטיאס)
אבי בלומנטל ומני חדד מדסק ההסברה החרדי של משרד הבריאות, אומרים ל-ynet כי "למרות עלייה במספר המחוסנים במגזר, אין ספק שהכי בטוח להתפלל בשטח פתוח. מהניסיון שנצבר בארץ ובעולם בשנה האחרונה אנחנו יודעים בוודאות שכל התכנסות בחלל סגור, של אנשים רבים, מביאה להדבקה המונית".
לדבריהם, "צריך גם לקחת בחשבון כי למרות שהמחוסנים מוגנים באחוזים גבוהים מהידבקות, קיימת אפשרות שהם ידביקו אחרים שטרם התחסנו. היו בתקופה האחרונה גם מספר מקרים של מחלימים שנדבקו בפעם השנייה, ולכן אין ספק שמדין 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' ראוי ונכון להחמיר ולקרוא מגילה בשטח פתוח".