2 צפייה בגלריה
נשיא התנועה הרפורמית וריבלין
נשיא התנועה הרפורמית וריבלין
נשיא המדינה היוצא עם נשיא התנועה הרפורמית: "הוא פנה אליי כפי שהוא פונה לרב אורתודוכסי"
(דוברות התנועה הרפורמית בישראל)
בשבע השנים האחרונות זכיתי להימנות על מה שכינה הנשיא היוצא, ראובן (רובי) ריבלין: "קואליציית האחדות". אם זה לא מפתיע אתכם, זה בהחלט הפתיע אותי, כי בטרם נכנס לתפקידו חבר הכנסת לשעבר (מהליכוד), לא שיערתי שהוא ישלב רב ומנהיג רפורמי מצפון אמריקה, בשיקולי העבודה הנשיאותית שלו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כתבתי לריבלין במטרה לראות אם הנשיא הנבחר יוכל לאמץ אל לבו את 1.9 מיליון היהודים והיהודיות המשתייכים לתנועה הרפורמית, ולראות בהם חלק בלתי נפרד מהעם, כנשיא מדינת ישראל – מדינתו של העם היהודי. לצערי, לא זכיתי לתגובה עד שימים ספורים לפני שהתמנה לנשיא העשירי של מדינת ישראל, נפגשנו לראשונה בתיווכו של נתן שרנסקי.
קראו עוד בערוץ היהדות:
היה זה ביולי 2014, בטרם נסעתי למודיעין להצטרף לעשרות-אלפי אבלים אחרים שצערם הביא אותם להתאסף וללוות למנוחת עולמים שלושה נערים ישראלים נחטפו ונרצחו – אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל ז"ל. ברוח היום הקשה-אך-המאחד, הפגישה הייתה מבטיחה ומלאה ברגש חם, וביקשתי בה מהנשיא הנבחר: "עלינו למצוא דרך לפתח יותר קשרים ולבנות אחריות הדדית, יהיו אשר יהיו האמונות או המנהגים שלנו", אבל הצעד הראשון הגיע שבוע לאחר מכן.
לאחר שחזרתי לניו-יורק, הנשיא ריבלין התקשר ופנה אליי בעברית כ"הָרַב". הוא פנה אליי כפי שהוא פונה לרב אורתודוכסי. בשיחה התחייב הנשיא החדש של מדינת ישראל, כי ישתף פעולה עם התנועה הרפורמית בכדי להתמודד עם אתגרים שונים הניצבים בפני המדינה והעם היהודי בכלל. במשך שבע השנים האחרונות הוא עמד בהתחייבותו, והפגין מנהיגות שהובילה לשינוי משמעותי. הוא החיל את הכבוד שבו נהג בי באופן אישי, על יהודים מכלל זרמי היהדות.

הנשיא שהכיר בנו כ"שבט החמישי"

ריבלין הוא אביר אחדות העם היהודי ומגן זכויותיהם של כל האזרחים – בעיקר אזרחי ישראל הערבים. ראובן ריבלין הוא הנשיא הישראלי הראשון שהשתתף בטקס הזיכרון השנתי לטבח כפר קאסם ב-1956, והביא לידי ביטוי באירוע הזה ערכים מהותיים של היהדות ושל המדינה היהודית, בכך שהביע בו מילות נחמה והתנצלות מעומק הלב.
2 צפייה בגלריה
נשיא התנועה הרפורמית וריבלין
נשיא התנועה הרפורמית וריבלין
הכיר ברפורמים כחלק מהמרקם היהודי ישראלי
(דוברות התנועה הרפורמית בישראל)
הנשיא ריבלין פעל גם לחיזוק מערכת היחסים העמוקה בין מדינת ישראל לבין ארצות הברית. בשנת 2015, בפגישתו עם הנשיא אובמה וגם בפגישתו השבוע עם הנשיא ביידן, ראה כל העולם עד כמה הנשיא איננו חושש לדון עם מנהיגי בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל, בנושאים שמדאיגים את שני הצדדים. הוא הפגין את אותה נוחות בזמן שנפגש עם הנשיא טראמפ בביקורו בישראל. קואליציית האחדות שלו כללה רפובליקנים ודמוקרטים, אורתודוכסים ורפורמים, ואזרחים יהודים ופלסטינים.
הנאום ההיסטורי ביותר שלו, בעיניי, ניתן בכנס הרצליה בשנת 2015. בנאום זה תיאר הנשיא ריבלין את ארבעת השבטים של ישראל המודרנית: החרדי, הדתי-לאומי, הערבי והחילוני. בעברו של העם היהודי נדרש כוח רוחני ופוליטי עצום על מנת לשמור על אחדותם של 12 השבטים. הנשיא ריבלין נדרש לכוחות ענק על מנת לעשות זאת עם השבטים כיום.
בתקופה שבה המארג המחבר בין יהדות התפוצות ובין ישראל הלך ונפרם בעקבות ביטול מתווה הכותל והאיום של חוק הגיור מעורר המחלוקת, נאם הנשיא ריבלין באספה הכללית של ארגון הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, ואמר מילים שלא שמענו מעולם: "מדינת ישראל היא, ותמיד תהיה, ביתו של כל יהודי: חרדי, רפורמי, קונסרבטיבי, חילוני, מסורתי, אשכנזי, ספרדי. יהודי התפוצות, בעיקר בצפון אמריקה, הם שותפים מלאים..." למעשה, הוא קרא לנו "השבט החמישי" של ישראל.

שנאת החינם היא עדיין המציאות של כולנו

אנחנו מתקרבים לתשעה באב, מועד שבו נזכור את חורבן בית המקדש השני בשנת 70 לספירה, תקופה שסועה שהתאפיינה במחלוקות עמוקות והרסניות בין זרמים שונים. התלמוד מלמד אותנו כי בית המקדש השני נחרב בשל שנאת חינם. ניתן לראות סוג כזה של שנאה בין זרמים שונים בישראל של היום. רק השבוע השמיצו חברי כנסת חרדים את עמיתי, ח"כ הרב גלעד קריב. למרבה הצער, על אף מנהיגותו של הנשיא ריבלין, דרך הארץ שלו והדוגמה האישית שהציב, שנאת החינם היא עדיין המציאות של כולנו.
צילום: יששכר רואס
אם ברצוננו להימנע מהסכנות שבשנאת החינם, עלינו להתחייב לקואליציית האחדות של העם היהודי. אנחנו צריכים להדגים כיצד לנהל דיונים מכובדים וללמוד על התיאולוגיה, המגוון והמסורות של הקהילות השונות. עקרונות דומים תקפים גם למי שרואים עצמם כליברלים מבחינה פוליטית, בכל הנוגע לאופן שבו אנחנו מדברים על השמרנים בקהילות שלנו ובבתי הכנסת שלנו – וגם ההפך. אינני מתיימר לאיזו מנטרה שטחית ברוח "כולנו אחד", שמטרתה להתעלם מההבדלים המשמעותיים בין הקהילות היהודיות השונות, אלא כוונתי לתרגיל מאתגר יותר בהנהגה קהילתית, שמכבדת את ההבדלים בינינו ושואבת מהם את כוחה.
בזמן שפגעי אי-הסובלנות מאיימים לבלוע חלקים גדולים מעולמנו היהודי ומעולמנו בכלל, אנחנו זקוקים נואשות למנהיגים ולמנהיגות בעלי מצפון ואמונה. אני סמוך ובטוח כי הכובע המאחד שחבש הנשיא ריבלין, יעבור עכשיו לראשו של הנשיא הבא של ישראל, יצחק (בוז'י) הרצוג, וזאת על סמך האופן שבו הרצוג קירב אליו מאז ומתמיד את כלל ישראל, והדבר ממלא אותי תקווה. אך האחריות של איחוד השבטים מונחת על כתפי כולנו. התברכנו במנהיגותו של הנשיא ריבלין, ובעודנו חוגגים את המנהיגות שלה זכינו ממנו בשבע השנים האחרונות, בואו ונתחייב לחברות קבועה בקואליציית האחדות שבנה.
  • הרב ריק ג'ייקובס הוא נשיא התנועה הרפורמית בצפון אמריקה