יום זיכרון ממלכתי שלישי בלוח השנה? משרד התפוצות הודיע על מיזם הנצחה חדש לקורבנות האנטישמיות ברחבי העולם, במסגרתו מוקם בימים אלה מאגר מקוון שיכלול את שמותיהם וסיפורי חייהם של הנרצחים בפשעי שנאה נגד יהודים ממלחמת העולם השנייה ועד היום. בנוסף, ועדה ציבורית שמגבש המשרד תקבע את הקריטריונים להכרה בנפגעים, ותבחן הכרזה על יום קבוע בשנה להתייחדות עם זכרם.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במשרד התפוצות החלו כבר לפני כמה חודשים לאסוף מידע אודות הקורבנות, בשיתוף עם הקהילות והארגונים היהודיים בעולם, ועד כה הוזנו במערכות האתר פרטיהם של מאות קורבנות. בשלב הבא ייצור המשרד קשר עם המשפחות, ויציע להן לכתוב דבר הספד או להוסיף סיפורים אישיים ותמונות, כדי לחשוף את הקהל הרחב לדמויות שמאחורי השמות.
האתר, ראשון מסוגו, יהיה במתכונות דומה לזו של "יזכור" ו"לעד", המשמשים להנצחת חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. הרעיון שמאחוריו נרקם בשיתוף ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, והוא עתיד לשמש כפלטפורמה מרכזית להנצחת ותיעוד הקורבנות ופרטי האירועים שבהם מצאו את מותם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כאמור, מקים המשרד גם ועדה מקצועית שתקבע את הקריטריונים לתיעוד והנצחת האירועים, ובתוך כך קביעת ההגדרה הרשמית של נפגעי פעולות אנטישמיות בעולם, כשבמקביל נערכות התייעצויות בעניין הגדרת יום ציון ייעודי לנושא. זהו תחום שלא הוסדר עד כה באופן רשמי על ידי גופי המדינה, ומעתה יהווה משרד התפוצות את הגורם המרכזי לתיעוד והנצחת אירועי טרור אנטישמיים ברחבי העולם.

"תיקון היסטורי"

שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', אמרה: "החובה לא לשכוח חלה עלינו ועל דור העתיד שלנו לעולמי עולמים. השואה לא התרחשה לפתע פתאום ולא על מצע ריק. היא פרצה על רקע שנאה איומה ונוראה שפעמה בלבות עשרות מיליונים במשך מאות שנים. לכן חובה עלינו להילחם באנטישמיות ולעורר מודעות כלפיה גם כיום".
3 צפייה בגלריה
שרה חלימי
שרה חלימי
שרה חלימי. נרצחה על רקע אנטישמי בצרפת
"בהקמת האתר אנו מעבירים מסר מאוד ברור: קורבנות האנטישמיות לעולם לא ימושו מליבנו ומלב דור העתיד שלנו", הוסיפה השרה. "נזכור אותם, לא נשכח את מי שפגע בהם, וניאבק באנטישמיות עד חורמה".
יוגב קרסנטי, מנהל תחום המאבק באנטישמיות במשרד התפוצות, מסר: "אנו עושים כאן תיקון היסטורי. מאות יהודים נרצחו בפיגועים אנטישמיים מאז מלחמת העולם השנייה כשניסו לחזור לבתיהם, אחרים במדינות ערב נרצחו בפרעות על רקע הקמת מדינת ישראל ורבים אחרים נהרגו בפיגועים רק בשל יהדותם. קורבנות אלו אינם מונצחים וסיפורם אינו ידוע. כמדינתו של העם היהודי, חובתנו לשמר ולהנציח את זכרם".
3 צפייה בגלריה
 השרה עומר ינקלביץ'
 השרה עומר ינקלביץ'
השרה עומר ינקלביץ'
(צילום: רמי זינגר)