בפעם הראשונה מאז השואה - חצר חסידית חוזרת למקורותיה: בימים האחרונים הושלמה רכישה של מבנה רחב ידיים בסמוך לבית הכנסת העתיק של העיירה פשיסוחא (PRZYSUCHA) – או "פשיסחא", כפי שהיא קרויה בפי החסידים. המטרה: להחיות את מה שהיה אזור יהודי שוקק עד פלישת הנאצים, עם שורשים עמוקים בחסידות, לצורך "הכנסת אורחים" ליהודים הפוקדים את קברי הצדיקים הטמונים בעיירה זו וסביבותיה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
פשיסחא היא שם דבר ביהדות: שטעטל שנוסד במאה ה-15, ובו חיו יהודים מאות בשנים – ואשר התפרסם במיוחד בזכות דמויות מפתח בחסידות, בהן "היהודי הקדוש" (רבי יעקב יצחק רבינוביץ') ותלמידו, רבי שמחה בונים מפשיסחא. מדובר באבות המכוננים של כמה חצרות, ורבותיהם של רבנים נודעים וציון קברם מהווה עד היום מקום עלייה לרגל ליהודים רבים הפוקדים קברי צדיקים בפולין.

החסידים בבני ברק מתרגשים

מיהדות פשיסחא המפוארת לא נותר כמעט זכר. עם פלישת הנאצים לעיירה היהודית, רוכזו כ-5,000 יהודים המקום והפליטים שהגיעו בגטו. שנתיים אחר כך, בשנת 1941, חוסלו החולים והקשישים באקציית ירי, ושאר היהודים נשלחו למחנה ההשמדה טרבלינקה. בין 30-10 יהודים בלבד, מהעיירה ומהאזור, שרדו את השואה.
2 צפייה בגלריה
ה"חצר החסידית" שנרכשה
ה"חצר החסידית" שנרכשה
ה"חצר החסידית" שנרכשה
(צילום: מאיר בולקה, עמותת J-nerations)
בימים אלה הושלמה רכישתו של מבנה רחב ידיים שייתן מענה לכל יהודי הפוקד את העיר, החל ממקום מנוחה ועד למקווה טהרה. מאחורי המבצע עומדת חסידות ביאלה, ששורשיה ב"יהודי הקדוש" מפשיסחא, וגורמים המעורבים ברכישה טוענים כי מדובר למעשה בפעם הראשונה שבה חצר חסידות שלמה מבצעת רכישה שכזו, במטרה להשיב את הרוח היהודית למקום שבו נוסדה החסידות.
הרכישה בוצעה בעידודו ובפיקוחו של האדמו"ר מביאלה בני ברק, והליך הרכישה התבצעה בניהולו של מאיר בולקה, יו"ר עמותת J-nerations- "דור לדור", הפועלת לשימור אתרי מורשת בפולין. כמעט שנתיים ארך המבצע, כשברקע הקורונה שכמעט והכשילה את המהלך.
2 צפייה בגלריה
בית הכנסת העתיק של פשיסחא
בית הכנסת העתיק של פשיסחא
בית הכנסת העתיק של פשיסחא
(צילום: מאיר בולקה, עמותת J-nerations)
העיירה פשיסחא נמצאת כשעה וחצי נסיעה דרומית לוורשה, ובחסידות הבני ברקית מביעים התרגשות רבה. "מדובר באירוע מרגש ביותר", אומר גם בולקה. "לאחר סיום שיפוץ המבנה, יוכלו לבקר בו יהודים רבים, קבוצות נוער, משלחות וכל מי שחפץ להטעין מצברים רוחניים וגשמיים כדי להמשיך במסע".
הוא מוסיף: "אין ספק כי צעד מרחיק לכת שכזה יהיה דוגמה לחצרות חסידים נוספות הכמהות לשוב לאותן עיירות יהודיות ציוריות של פעם. נפרץ הסכר והלוואי שנוכל לחנוך בעתיד להכנסות אורחים נוספות – ושזו תהיה ספינת הדגל של הנקודות היהודיות בפולין".