אחרי סירובה של מועצת הרבנות הראשית למנות רבניות להיות הממונות מטעמה לאספה הבוחרת את הרבנים הראשיים לישראל – ל-ynet נודע כי השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי ימנה 10 נשים מטעמו במשבצות שאותן הוא ממלא בנציגי ציבור מטעם השר.
מלכיאלי העביר לממלא מקום נשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב יעקב רוז'ה, שמות של 10 נשים אשר יהיו חלק מהגוף הבוחר ויגיעו לבחירות החשאיות כחלק מ-150 הבוחרים, המורכבים מראשי ערים ומועצות, חברי כנסת, רבני ערים ושכונות וכן דיינים.
2 צפייה בגלריה
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים לשעבר, יצחק יוסף ודוד לאו, לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
הנשים שאותן ביקש מלכיאלי למנות הן: טליה הלפר, שירי אקשטיין, טובה זורייבין, חנה בלוי, תמי פרץ יבלונסקי, ליאת פוגל, מלכה וייס, רות יוסף-גרטרוד, נעמה רייזא שרמן ומושקא רייניץ. ציפורה מלכה קובר תהיה ממלאת מקום. היום הרב רוז'ה הסכים למינוי זה, כמתחייב שהמינויים יהיו בהסכמה בין השר לרבנות.
מוקדם יותר היום הודיע הרב רוז'ה לנציגי היועצת המשפטית לממשלה כי לא יסכים להוראת השופטים לשקול מינוי רבניות במסגרת 10 המקומות של ממונים מטעם הרבנות הראשית לגוף הבוחר. במכתב ששלח כתב: "עליי לפעול כפי החלטתה של מועצת הרבנות הראשית לישראל, שבה אני חבר, בהתייחס לנושא האמור, האומרת כי על פי ההלכה אין כל אפשרות הלכתית למינוי נשים לתפקיד רב, וכמו כן שקילת מינוי אישה לתפקיד רב אסורה, באשר היא מכירה בכך שאישה יכולה לשאת בתפקיד רבני, דבר המנוגד לעמדת פוסקי ההלכה וגדולי הדורות והרבנים הראשיים לדורותיהם".
2 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת הרבנות הראשית
ישיבת מועצת הרבנות הראשית
ישיבת מועצת הרבנות הראשית, ארכיון
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
בסיום המכתב, כתב הרב רוז'ה לד"ר גיל לימון ולעו"ד כרמית יוליס: "במסגרת סמכותי אוכל למנות אך ורק רבנים כמשמעותם ולא למנות נשים".
באשר לאי קיום הבחירות לתפקידי הרב הראשי האשכנזי והספרדי, היום הייתה אמורה להינתן תשובת המדינה לבג"ץ, אך בשל ההתפתחויות – המדינה ביקשה הארכה עד יום חמישי.
מארגון עתים נמסר בתגובה: "דחיית המענה היא הפרת החוק בפועל בארבעה ימים נוספים ואות קלון על הרבנות הראשית ועל המשרד לשירותי דת. הגיעה העת שבית המשפט יעצור את ההתנהלות הביזיונית הזו ויקבע מועד מוקדם ככל הניתן על בסיס אספה של 140 חברות וחברים, כפי שהחוק מאפשר".