בשל בירוקרטיה ישראלית, מאות עולים חדשים מרוסיה שהגיעו לארץ באשרת תייר לא מקבלים תעודת עולה ותעודת זהות, ונאלצים לחיות במשך חודשים ללא יכולת לעבוד ולקבל משכורת, ללמוד באולפן, לפתוח חשבון בנק, לשכור דירה ולקבל ביטוח בריאות או סל קליטה.
חלק מהעולים האלה כבר קיבלו את כל האישורים לעלות לארץ והסוכנות היהודית אפילו רכשה עבורם כרטיס טיסה חד-כיווני לישראל. הבעיה נוצרה עם הגעתם לארץ, אז התברר כי הם תקועים בגלגלי הבירוקרטיה הישראלית ולא מקבלים תור במשרדי הממשלה לטיפול במסמכים שלהם. הבעיה שלהם החמירה לאחר שמשרד הקליטה סגר בסוף חודש יוני את ה-One stop shops לטיפול מזורז במסמכים עבור זכאי עלייה דוברי רוסית לא מאוקראינה.

"רוצה להישאר בישראל"

חלק מהעולים האלה הגיעו לסף ייאוש, אחרים נשארו ללא כסף ולא יודעים מה לעשות כדי לפתור את הבעיה. מצד אחד, הם לא יכולים לחזור לרוסיה ויש להם מוטיבציה גבוהה להיקלט ולתרום כאן, אך מצד שני הם תלויים באוויר מכל הבחינות וכמובן מרגישים לא רצויים.
3 צפייה בגלריה
בוריס קוגן, עולה חדש. תקוע בלי יכולת לעבוד
בוריס קוגן, עולה חדש. תקוע בלי יכולת לעבוד
בוריס קוגן, עולה חדש. תקוע בלי יכולת לעבוד
(צילום: פרטי)
בוריס קוגן, רופא שיניים ממוסקבה, הגיע לארץ בחודש מאי בכרטיס טיסה של הסוכנות היהודית עם אשתו ובתו בת ה-3. הם מתגוררים בחיפה באשרת תייר שאמורה לפוג בעוד חודש. "כבר באוקטובר פניתי לסוכנות ואמרתי שאני רוצה לעלות לארץ בגלל המלחמה. לקח הרבה זמן עד שיצרו איתנו קשר. רק בפברואר ענו לי ובמרץ שאלו מתי אנחנו רוצים לעלות. סיכמנו על חודש מאי, וכאשר הגענו לנתב"ג איש לא חיכה לנו. אנחנו כאן כמו תיירים. אין לי משכורת ואני לא יכול להתחיל לעבוד כרופא שיניים למרות שישראל מכירה בכל התעודות שלי. טרטרו אותנו לירושלים אבל איש לא טיפל בנו. אנחנו לא יודעים כמה זמן זה יימשך. אני מחכה לפגישה במשרדי נתיב אצל הקונסול. אין סיכוי שנחזור למוסקבה, אבל מצד שני אנחנו לא יודעים מה לעשות".
בינתיים קוגן מקבל את המצב הזה בחיוך. "אני רוצה להישאר בישראל. לא חושבים על לחזור למוסקבה אלא רק מתפללים ותוהים מתי נהפוך כבר לאזרחים ישראלים. פגשתי בחיפה רופא שיניים שבמוסקבה היה תלמיד שלי. הוא עובד כאן כרופא שיניים. הוא קיבל אישור לעבוד חודשיים אחרי שהגיע. לי אין אפילו תעודת זהות. אימי ואבי יהודים ולפי חוק השבות יש לי זכות לעלות לארץ, אז אני לא רואה סיבה למה מתייחסים אלינו ככה".
(ריאיון עם בוריס קוגן)

קוגן ועולים נוספים סיפרו שבזמן שהם ממתינים לתורים פונים אליהם מאכערים ומבטיחים להם כבר למחרת תור לאזרחות אם ישלמו 5,000 אירו או 3,000 דולר.
אלכסנדרה פלטנבה עלתה לפני כחצי שנה ממוסקבה והיא עדיין תקועה: "אני מחכה לאזרחות שלי כבר כמעט שישה חודשים. נגמרו לי החסכונות ואין לי רישיון עבודה. קשה מאוד להיות כאן אבל אני מנסה להישאר ממוקדת באימוני הריקוד שלי. החלום שלי היה ללמוד באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. עבדתי כל כך קשה להתקבל, אבל בלי תעודת זהות אני לא יכולה להצטרף ללימודים".

"שיעורי העלייה בירידה"

מנכ"לית "שישי שבת ישראלי", לינדה פרדס פרידבורג, ארגון שמסייע לקליטה תרבותית של עולים, סיפרה: "יש מאות מקרים כמו בוריס ואלסנדרה – הכרנו 90 משפחות ויחידים במצב הזה כשחילקנו כרטיסי מזון לפני חודש לזכאי עלייה שמחכים כמה חודשים כבר לקבל תעודת זהות. רובם אנשים מצוינים, זכאים לעלות לארץ על פי חוק השבות, עם מוטיבציה גבוהה להיקלט ולתרום פה, שלא יכולים לפתוח חשבון בנק, להתפרנס, לקבל ביטוח בריאות או סל קליטה או להתחיל ללמוד באולפן. הערך הבסיסי ביותר של הציונות הוא עידוד עלייה, עם יחס וטיפול יעיל ואכפתי כלפי עולים חדשים. אנחנו שוב נמצאים בעידן היסטורי של עלייה המונית מברית המועצות לשעבר, אבל במקום לייעל את תהליכי קליטתם בארץ, ההפך קורה. בגלל עיכובים ארוכים בטיפול של נתיב במסמכים, שיעורי העלייה של דוברי רוסית נפלו מבערך 6,000 בינואר 2023 לכ-3,000 במאי 2023. עולים לא מוכנים לחיות פה חצי שנה בלי פרנסה".
3 צפייה בגלריה
התכתבות ברשת: מבקשים כסף עבור אזרחות
התכתבות ברשת: מבקשים כסף עבור אזרחות
התכתבות ברשת: מאכערים מבקשים כסף עבור אזרחות
מנתיב (יחידת סמך במשרד ראש הממשלה המטפלת בעולים מרוסיה) נמסר בתגובה: "עם ביטול נקודות החירום עבור עולים מרוסיה ומבלארוס, הליך שינוי מעמד חזר לשגרה, כלומר מתחיל בקבלת שאלון במשרד הפנים, מילוי ושליחתו למשרד נתיב בירושלים. לאחר מאמצים רבים ובשיתוף פעולה עם רשויות אחרות לאחרונה הוכנס לשימוש שאלון דיגיטלי אשר נותן אפשרות לחסוך את הזמן בשלב מעבר הטופס למשרדינו. נכון להיום מועמדי עלייה ששאלונים שלהם הגיעו למשרד נתיב לא ממתינים בתור למעלה משבועיים-שלושה. יש לציין כי הליך שינוי מעמד לא מסתיים בנתיב אחרי הבדיקה, אלא חוזר לרשויות הרלוונטיות".
מטעם שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, נמסר: "ההחלטה לצמצום מרכזי הוואן סטופ שופ לשלושה מוקדים ברחבי הארץ נבחנה במשך תקופה ארוכה עם כלל גורמי המקצוע, ראשי המחוזות והמרחבים. לשר העלייה והקליטה הוצגו נתונים כי הטיפול בעולים שחזר למתכונתו הרגילה בסניפי משרד העלייה והקליטה מסייע בצורה טובה יותר לקליטת העולים בישראל, וצוותי הקליטה נגישים הרבה יותר. בנוסף, על פי נתוני משרד העלייה והקליטה עולה כי מרבית העולים מרוסיה, כ-3,000 בחודש יוני ועוד מספר דומה בחודש מאי, העדיפו להגיע לישראל במסלול העלייה הרגיל, לעומת מספר זעום של כ-200 עולים בלבד שהגיעו למסלול המהיר. יצוין גם כי בעקבות פניות הנחה שר העלייה והקליטה לפתוח את מרכזי One stop shops לתקופה נוספת של חודש וחצי. במהלך תקופה זאת הגיעו עשרות בודדות של עולים לקבלת השירות, דבר שהראה גם כן שאין במסלול צורך נוסף בעת הזאת. חשוב לציין, מסלול הוואן סטופ שופ ימשיך לפעול במתכונת הרגילה לעולים מאוקראינה ומקרים הומניטריים לעולים מרוסיה ומבלארוס".
3 צפייה בגלריה
הילדים שעלו על הטיסה
הילדים שעלו על הטיסה
ילדים שעלו מרוסיה בשנה האחרונה. קשיי קליטה לא קלים
(צילום: סיון חילאי)
מאז פרוץ המלחמה עלו לארץ כ-80 אלף יהודים מרוסיה, מתוכם 22,851 מתחילת השנה. על פי הערכות, עוד כ-20 אלף שממתינים להכרה נמצאים בישראל ללא מעמד עולה. לפי הערכות ברוסיה ממתינים 12 אלף יהודים בצנרת הבירוקרטית ויש עוד אלפים שמתעניינים.