בש"ס חוששים מהמעבר של בתי ספר חרדיים לחינוך ממלכתי חרדי (ממ"ח), ולכן הצעת חוק חדשה תנסה להקשות מאוד את המעבר מהמוסדות של החינוך העצמאי - למוסדות החינוך של המדינה. אבל כמה שעות לאחר הפרסום הודיע מגיש הצעת החוק, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת - ח"כ יוסי טייב מש"ס, כי ההצעה הוגשה בטרם התקיים דיון בסיעה על החוק והשלכותיו הרחבות. "משכך, החלטתי למשוך את החוק עד לקיום דיון בסיעת ש״ס וקבלת עמדת הסיעה", הוא כתב.
על פי הצעת החוק, שהגיש ח"כ טייב, ושכאמור הוקפאה, "מעבר של מוסד חינוך מרשת חינוך 'מוכר שאינו רשמי' לרשת חינוך ממלכתי - ידרוש אישור מוועדה מיוחדת שתוקם על ידי משרד החינוך". עוד צוין כי "הוועדה תורכב מנציגי משרד החינוך, נציגי הרשות המקומית, נציג הגוף החינוכי המנהל הנוכחי, נציג הגוף החינוכי המנהל המיועד, ונציגי קהילת ההורים של המוסד החינוכי".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד קובעת הצעת החוק כי "בקשת מעבר תוגש למשרד החינוך לפחות שנה מראש, ותכלול הסבר מפורט על הסיבות למעבר ותוכנית לימודים מוצעת". כמו כן, לצורך המהלך יהיה צורך בשימע פומבי בקהילה. בשימוע עצמו יוכלו להביע את דעתם ההורים, המורים ואפילו התלמידים.
בנוסף בחוק ישנם עוד מכשולים מפני מעבר למוסדות המופעלים על ידי משרד החינוך, בין היתר "מוסד חינוכי שאושר מעברו לא יוכל לעבור שוב לרשת חינוכית אחרת במשך חמש שנים מיום אישור המעבר".
בדברי ההסבר נכתב עוד כי ההצעה נועדה "להבטיח יציבות במערכת החינוך", וכי "מעבר של מוסדות חינוך מרשת אחת לאחרת באופן תדיר עלול לגרום לאי יציבות במערכת החינוך. יציבות זו חשובה במיוחד לתלמידים, להורים ולמורים. חוסר יציבות עלולה לפגוע באיכות החינוך ולהפר את השגרה הלימודית של התלמידים. תיקון זה נועד להבטיח שמוסדות חינוך יישארו במסגרת הרשת החינוכית שלהם למשך תקופה משמעותית, דבר שיאפשר תכנון חינוכי ארוך טווח ושיפור מתמשך של איכות החינוך".
2 צפייה בגלריה
ח"כ יוסף טייב
ח"כ יוסף טייב
ח"כ יוסף טייב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בשבוע שעבר פרסמו רבני "מועצת חכמי התורה" של ש"ס מכתב מחאה נגד המעבר של מוסדות חינוך עם אלפי תלמידים מרשת החינוך "מעיין החינוך התורני" של ש"ס והחינוך העצמאי של יהדות התורה – למשרד החינוך תחת החינוך המלכתי-חרדי (ממ"ח)
במכתב שפורסם בביטאון ש"ס "הדרך" נכתב כי "כבר התריעו מרנן ורבנן, ובראשם ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל בדבר סכנת מוסדות הממלכתי חרדי שכל מטרתם לפגוע במוסדות החינוך הטהור, על כן אנו מזהירים, לבל יעבור איש על דברי רבותינו שמסרו נפשם על החינוך הטהור ולעבור לחינוך הממ"ח שהוא השתלטות גורמים חילוניים על חינוך בנינו".
בשבועות האחרונים הפעילו בש"ס לחצים על גורמים בנתיבות, בנסיון למנוע את המעבר של שני בתי ספר גדולים מקהילתו של הרב חיים אברג'ל מרשת החינוך של ש"ס לחינוך הממלכתי חרדי. מדובר בסך הכל בלמעלה מ-1,000 תלמידים בעיר הדרומית. הרב אברג'ל אמר בשיחה עם תלמידיו כי אינו מצטער על המהלך שעשה.
"בש"ס אמרו לי 'עכשיו כולם יעברו', אמרתי להם: 'אם תתנהגו טוב, לא יעברו. אם לא תתנהגו טוב – טוב מאוד שיעברו'. אני שמח, ראיתי בממ"ח (הזרם הממלכתי-חרדי) דבר אחד שאהבתי מאוד – אין שם ביזוי של תלמידי חכמים, ושם (בבתי הספר החרדיים) ראיתי ביזוי של תלמידי חכמים. לא לקחו בחשבון כמה זה חמור, שעל זה חרבה ירושלים. בממ"ח לא מזלזלים בתלמידי חכמים, לא משנה מאיזו עדה, מאיזו השקפה, מכבדים כל תלמיד חכם. אנחנו לא קשורים לא לזה, לא לזה, רק להשם יתברך, אוהבים את כל העדות. לא בדקנו על אף אדם מה העדה שלו. שמחים בכל יהודי, כמו בכותל המערבי".
הצעת החוק מלמדת כי בש"ס חוששים מפני מעבר נוסף של מוסדות חינוך לזרם הממלכתי חרדי. לאחרונה דווח כי מוסדות של חסידויות וקהילות מעומק הציבור החרדי המונים סך הכל כ-15 אלף תלמידים מתכננים לפתוח את השנה הבאה במסגרת הממ"ח.
מלשכת שר החינוך נמסר: "השר אינו מכיר את הצעת החוק המדוברת. השר רואה חשיבות גבוהה בלימודי ליבה ומקדם את לימודי הליבה במגזר החרדי".
פורסם לראשונה: 18:04, 25.07.24