משרד העלייה והקליטה הודיע לאחרונה במפתיע שהחליט לסגור בפני העולים מרוסיה ומבלארוס את מרכזי הסיוע המיוחדים המתפקדים כמסלול עלייה בזמן חירום ("One Stop Shop"). עולים טריים שזה מכבר הגיעו לארץ טוענים שמדובר ב"סטירת לחי", וכי המשמעות של סגירת המרכזים היא שמצפה להם חצי שנה של סיוט, ללא אפשרות להתפרנס, לפתוח חשבון בנק או לקבל טיפול רפואי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפי הודעת המשרד הממשלתי, ההחלטה התקבלה בעקבות ירידה משמעותית במספר העולים מאזורי מלחמה. אלא שבעוד מאוקראינה העלייה אכן קטנה, מרוסיה ומבלארוס העלייה רק ממשיכה לגדול, והשלטונות רק ממשיכים להחריף עמדות. למעשה, כמות העולים ממדינות אלה שהגיעו בינואר עד מרץ השנה, זהה לכמות העולים שהגיעו באוקטובר עד דצמבר אשתקד.
אנדרי, שעלה לארץ לא מזמן מרוסיה עם משפחתו, מספר: "לפני שהגעתי וידאתי שיש חברה שמעוניינת בשירותים שלי – חברת vHive. רק שיש בעיה קטנה – כדי להתחיל לעבוד אצלם, אני צריך תעודת זהות, וכרגע, ממה שאני מבין, להשיג תעודת זהות ייקח לי חצי שנה. לא באתי לכאן בשביל לשבת בבית אלא כדי להתחיל לעבוד. הלוואי שמישהו יכול היה לעזור לי לקצר את זמן ההמתנה של התור שלי".
3 צפייה בגלריה
אופיר סופר שר העלייה והקליטה
אופיר סופר שר העלייה והקליטה
שר העלייה והקליטה, אופיר סופר. ביקורת חריפה על ההחלטה
(צילום: מוטי קמחי)
אלקס ריף, מנכ"לית "לובי המיליון", אומרת כי בפועל ההחלטה לסגור את מרכזי הסיוע לשעת חירום תביא להפסקת העלייה מרוסיה ומבלארוס. ועדת העלייה והקליטה של הכנסת צפויה לקיים מחר (יום ג') דיון בנושא.
קראו עוד בערוץ היהדות:
עם תחילת המלחמה באוקראינה, נוצר נתיב עלייה מהיר עבור עולים מאוקראינה ובהמשך גם עבור עולים מרוסיה ומבלארוס. ההמתנה לתור בקונסוליה במדינות המוצא היא מעל לחצי שנה, בדרך כלל, ובמצב החירום הנוכחי ההמתנה יכולה להיות בעייתית במיוחד – כאשר מחולקים צווי גיוס, עוצרים את מי שלא מתייצב, והודעת עזיבה או פתיחת הליך כזה עלולות להיתפס כבגידה.
בעקבות מצב החירום שנוצר, העולים היו יכולים להגיע ארצה ולהסדיר את המעמד שלהם בנתב"ג או ב-11 מוקדים ברחבי הארץ, באותו מקום ובמהירות. מרכזי One Stop Shop הללו נתנו לעולה מרגע שנחת בארץ את האפשרות לטעון לזכאות – הוא קיבל תעודת עולה או דרכון זמני, וקיבל אפשרות להמשיך את התהליך ב-11 מוקדים בארץ, כדי לקבל בסופו של התהליך תעודת זהות ודרכון. גם אם לא הייתה להם תעודת זהות ביד, תעודת העולה אפשרה לעולים לקבל ביטוח בריאות, להתחיל לגשת לרכזי קליטה ולקבל עוד סוגים של סיוע כדי להתחיל חיים חדשים בישראל.
3 צפייה בגלריה
אלקס ריף
אלקס ריף
אלקס ריף, מנכ"לית לובי המיליון. "יהדות רוסיה ובלארוס נמלטת משלטונות אפלים"
(צילום: יריב כץ)
עם שינוי המדיניות, העולים עדיין יוכלו לברר את זכאותם בישראל, אבל יצטרכו לעבור בין משרדים וסניפים שונים בארץ – תהליך שצפוי להימשך חצי שנה לפחות. חצי שנה שבה יהיו ללא מעמד, ללא ביטוח בריאות, ללא חשבון בנק וללא אפשרות להתפרנס. מאחר שהשינוי בוצע ללא התראה, יש עולים רבים שהגיעו ארצה או נמצאים בדרכם לישראל ולא יוכלו לעמוד בחצי שנה של המתנה, כך שהם צריכים כעת לחשב את צעדיהם מחדש.

"אין לנו מושג מה לעשות"

קיריל ויבגניה עלו לארץ ב-17 באפריל עם שני ילדים, אחד בן שבע והשנייה בת שנה. רק כשהגיעו לארץ קלטו פתאום שמרכזי הסיוע המיוחדים אינם פעילים יותר. הם הגיעו למשרד הפנים, ושם אמרו להם שיש כרגע עומס גדול ועליהם לחכות. "שכרתי בארץ דירה לחודש והייתי בטוח שאחרי החודש הזה כבר נוכל למצוא דירה אחרת, להתחיל לקבל כספי קליטה, לרשום ילדים לבית ספר ועוד", אומר קיריל, "עכשיו פשוט אין לי מושג מה לעשות וכל התוכניות פשוט נהרסו".
אירנה, יהודייה מבלארוס, כבר קנתה כרטיסי טיסה ותכננה לעלות במאי: "עכשיו הבנתי שאני חייבת להביא אפוסטיל (אישור קונסולרי). יש בכל בלארוס רק שתי חברות שמנפיקות אישור כזה. זמן ההמתנה בין שישה לשמונה חודשים. אין לי מושג מה לעשות עכשיו".
אלקס ריף, מנכ"לית לובי המיליון, מותחת ביקורת חריפה על משרד העלייה והקליטה בעקבות סגירת המרכזים: "בזמן ששר הקליטה מספר בארצות הברית כמה קליטת העלייה חשובה ומעניינת אותו, הוא סוגר את הדלת בפני יהדות רוסיה ובלארוס שנמלטת משלטונות אפלים. מבקשי העלייה מרוסיה עדיין בורחים מהמלחמה, הם עדיין בורחים מגיוס כפוי בידי השלטון, רק שעם סגירת מרכזי הסיוע הם יידרשו לשבעה מדורי גיהינום שיימשכו חודשים ארוכים, בהם לא יוכלו לפתוח חשבון בנק, להעביר כספים, להתפרנס, לקבל ביטוח ועוד".
3 צפייה בגלריה
לוחם רוסי סמוך לתחנת הכוח הגרעינית הכבושה ב זפוריז'יה אוקראינה מלחמה מול רוסיה
לוחם רוסי סמוך לתחנת הכוח הגרעינית הכבושה ב זפוריז'יה אוקראינה מלחמה מול רוסיה
לוחמים רוסים באוקראינה. רבים בורחים מגיוס בכפייה
(צילום: AFP)
לדבריה, "ההחלטה התמוהה משמעה כהפסקת העלייה ממדינות אלה. בראי ההיסטוריה, כשנסתכל על המלחמה הזו במבט לאחור, האם באמת העם היהודי היה שם בשביל יהדות רוסיה ובלארוס – לא בטוח שהתשובה תהיה כן".

"כל עולה יקבל מענה ופתרון הולם"

ממשרד העלייה והקליטה נמסר כי "בתום למעלה משנה של הפעלת מרכזים (וואן סטופ שופ), משרד העלייה והקליטה, בשיתוף עם כלל גורמי הממשלה הרלוונטיים, מצמצם את המרכזים לשינוי מעמד של טועני הזכאות לעלייה ושב למתכונת הרגילה שהייתה נהוגה עד פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
"לאור נתוני העלייה הגבוהים מאוד בשנה האחרונה, מתוך הבנה כי המאמצים צריכים להיות מושקעים בהליכי הקליטה במרחבי המשרד לעולים ובשל ירידה דרמטית במספר טועני הזכאות המגיעים לישראל ללא אשרות, בחן שר העלייה והקליטה אופיר סופר יחד עם גורמי המקצוע את יעילות הפעלת המרכזים. לאור המסקנות שעלו בבחינת הנושא, החליט השר לצמצם את פעילות המרכזים. כמו כן, טועני זכאות שהגיעו עד ל-15 באפריל 2023 אך לא סיימו את הליך שינוי המעמד בטווח הזמנים הנ"ל, שאמור להספיק לרובם ככולם של המקרים, יידרשו החל מ-15 ביוני 2023 לבצע את הסדרת המעמד באמצעות נתיב ורשות האוכלוסין וההגירה.
"תהליך הנפקת אשרות העלייה למדינת ישראל בארצות המוצא ישוב למתכונתו הרגילה שהייתה נהוגה עד תחילת שנת 2022. שר העלייה והקליטה הנחה את עובדי משרדו לגלות רגישות למקרים הומניטריים ולדאוג שכל עולה שמגיע יקבל מענה ופתרון הולם. נוסף על כך, מנכ"ל המשרד נמצא בקשר הדוק עם גורמים נוספים אשר אמונים על מתן שירות למועמדי טרום-עלייה, כדי שהתהליכים יסתיימו בטרם עלייתם. במקרה הצורך, המשרד יהיה מוכן לבחון מחדש את הרחבתם של המרכזים, אם יהיה שינוי בגל העלייה".