בית הדין הרבני הגדול לערעורים יקיים דיון חוזר בבקשתה של מסורבת גט לבטל למפרע את נישואיה, ולשחררה מהם ללא צורך בגירושין, וזאת לאחר שהתגלה כי אחד העדים בחופתה הוא עבריין מין מורשע - דבר שעל פי ההלכה עשוי לפסול אותו בדיעבד לתפקיד. אם הדיינים יקבלו את עמדת המבקשת, הרי שהיא מעולם לא הייתה "אשת איש", וממילא בנה, שנולד מבן זוגה הנוכחי, איננו ממזר ויוכל להינשא בעתיד כדת משה וישראל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בתום מאבק משפטי ארוך מצד האישה, שהגיע עד לבג"ץ, ולבקשת ארגון "מבוי סתום" המייצג אותה, הודיע נשיא בית הדין, הרב הראשי דוד לאו, כי העד ייחקר בשנית על העבירות שביצע ושבגינן ריצה עונש מאסר, על מנת למצות את המאמצים לערער על כשרותו. בנוסף, לאור המורכבות ההלכתית והרגישות ההומניטרית של המקרה, בוחן הרב לאו גם אפשרות לקיים דיון מיוחד בתיק, בהרכב מורחב.
קראו עוד בערוץ היהדות:
סיפורה של א' נחשף ב-ynet ב-2018, לאחר שבית הדין האזורי בחיפה דחה את ההזדמנות שנמצאה לביטול הנישואים. הדיינים סירבו לבקשה בעניין מצד האישה, שהייתה אז בחודש התשיעי להריונה, למרות ההשלכות הגורליות על מעמדם - שלה ושל הוולד שברחמה, וזאת מבלי לנמק את ההחלטה.
הדבר עורר בשעתו תמיהה רבה – בין היתר, על רקע ביטול נישואיו של סרבן גט מפורסם אחר, עודד גז, באותו בית דין, שבועיים בלבד קודם לכן, לאחר שהוכח כי אחד העדים בחתונתו ניהל אורח חיים חילוני, כאשר נראה היה שהרבנים מתייחסים בחומרה לחילולי שבת ולקיום יחסי מין ללא נישואים, ולעומת זאת מפגינים יחס סלחני לעבירות פליליות, דתיות ומוסריות חמורות, כמעשים מגונים בקטין.

פנייה לבית דין פרטי

כמה חודשים לאחר החלטת בית הדין, וזמן קצר לפני הלידה, פנתה א' לבית דין פרטי, בראשות הרב פרופ' דניאל שפרבר, וזה קיבל את עמדתה וקבע כי היא כלל איננה נשואה. המשמעות היא כי מבחינה הלכתית, לפי השיטה המתירנית של אותם דיינים, האישה פנויה והוולד איננו ממזר, אך מכיוון שמדובר בערכאה פרטית נטולת סמכות בחוק - אין לכך השפעה על מעמדם, כפי שמופיע ברבנות הראשית ובמרשם האוכלוסין.
כדי לשים את הפרשה מאחוריה באופן סופי ומוחלט, ולהבטיח כי בנה לא יוגדר על ידי הרשויות כ"פסול חיתון", המשיכה א' בשנים האחרונות להיאבק על כך במקביל הן בערכאה הדתית, בית הדין הרבני הגדול, בנימוקים הלכתיים - והן באזרחית, בית המשפט העליון, בטיעונים פרוצדוראליים. כעת, כאמור, הודיע נשיא בית הדין כי ידון בכך מחדש, ובמידת הצורך – גם בהרכב מורחב. מועד לחקירת עד הקידושין המפוקפק על ידי באת כוח האישה כבר נקבע לשבועות הקרובים.
עו"ד בתיה כהן, המייצגת את א' מטעם ארגון "מבוי סתום" לסיוע לנשים מסורבות גט ועגונות, בירכה על ההחלטה. "זוהי בשורה עבור העגונה ובנה", אמרה, "שכן בחקירה מאומצת תצא האמת על מעשיו של העד הפדופיל ותיפסל עדותו".
1 צפייה בגלריה
אושרת אברג'יל יוצאת לחופשי
אושרת אברג'יל יוצאת לחופשי
הטקס הפרטי שבו שוחררה א' מעגינותה. מאז היא נאבקת להכרה ממסדית ולניקוי כתם הממזרות מעל בנה
(צילום: משי בן עמי)
כהן הביעה תקווה כי בית הדין אכן "יעשה כל מאמץ אפשרי למצוא היתר לכל מקרה", כפי שהצהיר הרב לאו, וכי הבטחת הנשיא לבחון את הרחבת הרכב הדיינים מלמדת כי קיים סיכוי גדול למציאת פיתרון הלכתי בתיק זה. היא התחייבה: "נמשיך בתמיכתנו בבית הדין למציאת כל הדרכים להתרת עגונות ופסולי חיתון".