יהודי אוקראינה עדיין מתפללים לסיום המלחמה עם רוסיה, ובינתיים הם זכו השבוע לנס חנוכה מסוג אחר – "נס משולש": שעות אחדות לפני בוא החג התבשרו תושבי מריופול כי החנוכייה הגדולה שעמדה בבית הקהילה היהודית המקומית, ושבה נעשתה ההדלקה המרכזית מדי שנה, נמצאה שלמה תחת הריסות המבנה שהופגז ונחרב עם כיבוש העיר בידי הרוסים. כבר באותו הערב צוחצחה החנוכייה והודלק בה הנר הראשון – וכך גם בהמשך ימות החג.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
רבה של מריופול ושליח חב"ד המקומי, הרב מענדל כהן, יזם לאחרונה עבודות לפינוי ההריסות. ביום ראשון, בעיתוי מושלם, קיבל מאחד המנהלים במקום את הבשורה המרגשת על מציאת החנוכייה, שעמדה באופן קבוע בחזית המבנה.
2 צפייה בגלריה
החנוכייה שנמצאה שלמה בהריסות במריופול
החנוכייה שנמצאה שלמה בהריסות במריופול
החנוכייה שנמצאה שלמה בהריסות במריופול
(צילום: באדיבות הקהילה היהודית במריופול)
מנהל העבודה, שאינו יהודי, התפעל מאוד מהגילוי שלו-עצמו, ואמר כי הוא רואה זאת כהתערבות אלוהית משולשת. "הנס הראשון הוא שהחנוכייה שרדה בתופת הזו", כתב לרב בהתרגשות. "אני בעצמי ראיתי שם מתכת מותכת. הנס השני הוא שהיא חיכתה לי. נתתי את המשימה לעובדים ב-10 בנובמבר לנקות הכול עד הרצפה, והם סיימו את העבודה בסוף נובמבר. אפילו לא אמרו לי שמצאו חנוכייה – פשוט שמו אותה בפינה וזהו. רק היום גיליתי את זה. הנס השלישי הוא שהגעתי למריופול ממש לפני חנוכה. יכולתי לבוא מאוחר יותר או לא להגיע השנה – אבל הגעתי! זהו סיפור על אמונה ותקווה".

בקהילה התרגשו מהמחווה

המנהל, שגר בשכנות, הבטיח לרב כי ייקח את החנוכייה לביתו כדי לשמור עליה – ואף ידליק בה נרות בכל לילות החג לזכר נס חנוכה. "זה ריגש מאוד אותי ואת כל אנשי הקהילה", אמר הרב מענדל כהן. "האור שתמיד מפציע מתחת לחושך, לדמעות ולהרס, והתקווה לבנות מחדש ולהיבנות – צצים שוב מול עינינו. זהו עוד ביטוי מוחשי לכך שמעט אור דוחה הרבה מן החושך".
2 צפייה בגלריה
החנוכייה במריופול דולקת
החנוכייה במריופול דולקת
החנוכייה במריופול דולקת
(צילום: באדיבות הקהילה היהודית במריופול)
הדלקה גדולה התקיימה השבוע גם בכיכר מאידאן שבלב קייב, ביוזמת פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה (FJCU), בהשתתפות ראש עיריית קייב ויטלי קליצ'קו, שגרירים ואישי ציבור נוספים. בחודש האחרון חילקה הפדרציה, בשיתוף שליחי חב"ד המקומיים, ערכות חנוכה מיוחדות ל-47 אלף בתי אב יהודיים במדינה, הכוללות חנוכייה ונרות, דברי הסבר על החג, חוברת צביעה לילדים, משחקי חנוכה וכן חטיפים וממתקים כשרים לכל המשפחה.
יו"ר פדרציית הקהילות ושליח חב"ד, הרב מאיר סטמבלר, סיפר כי חנוכיות מרכזיות יאירו השנה 34 ערים ברחבי אוקראינה, והביע תקווה כי עד לשנה הבאה תסתיים המלחמה והיהודים יוכלו לציין את החג שלווים ושקטים, בשלום ובבטחה.