ועדת הכנסת בחרה היום (ד') נציגים לאספה הבוחרת את הרבנים הראשיים ואת חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל, לקראת הבחירות שצפויות להיערך בסוף החודש (30 במאי). הנציגים שנבחרו הם חברי הכנסת אליהו ברוכי (יהדות התורה), יצחק קרויזר (הציונות הדתית), אתי עטייה (הליכוד), מתן כהנא (המחנה הממלכתי) ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו).
האספה הבוחרת כוללת 150 חברים: 80 רבנים ו-70 נציגי ציבור, מתוכם חמישה חברי כנסת. מטעם הממשלה יכהנו בוועדה נציג ש"ס השר מיכאל מלכיאלי והשרה אורית סטרוק ממפלגת הציונות הדתית. נציגי הכנסת נבחרו בהצבעה גלויה, מתוך שבעה שהגישו את מועמדותם, בדיון שנערך בוועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ.
4 צפייה בגלריה
הדיון בוועדת הכנסת
הדיון בוועדת הכנסת
הדיון בוועדת הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הרב יצחק יוסף. מי יירש אותו?
(דר וסוחרת הפקות, באדיבות ישי כהן ואתר כיכר השבת)

מאחורי הקלעים היה מאבק גדול סביב זהות נציגי האופוזיציה. יאיר לפיד העמיד את חברת הכנסת מטי צרפתי הרכבי מטעם יש עתיד ואילו אביגדור ליברמן העמיד את מלינובסקי מטעם מפלגתו. לאחר שכבר התגבשו הסכמות על המועמדת של יש עתיד, ברגע האחרון החליטו בקואליציה לתמוך במועמדת של ישראל ביתנו.
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי אמרה: "אין לנו רבנים ראשיים אחרים ואין לנו רבנות אחרת. ב-7 באוקטובר חמאס טבח בכולנו, בלי לבדוק את רמת הדתיות שלנו ואת הזיקה שלנו לדת. תפקיד הרבנות לשרת את כל אזרחי ישראל, זאת משימתי וזה מה שחשוב לי".
חבר הכנסת יצחק קרויזר ציין: "אני מאחל שהמועמדים שייבחרו יהיו רבנים שרואים בשירות צבאי ערך עליון, ורואים במדינת ישראל ובציונות ראשית צמיחת גאולתנו".
4 צפייה בגלריה
הדיון בוועדה
הדיון בוועדה
הדיון בוועדה. נציגת יש עתיד בחוץ, נציגת ישראל ביתנו בפנים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
הדיון בוועדה
הדיון בוועדה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד, שהגישה את מועמדותה אך לא נבחרה, מתחה ביקורת בדיון: "אני לא אקח חלק בשיטת הדילים, אני אדם שמפעיל את הראש. העם צריך שחברי הכנסת שיהיו חלק מהאספה הבוחרת יצטרכו להפעיל שיקול דעת".
ח"כ זאב אלקין אמר: "באופן מסורתי המפלגות הלא-דתיות מוותרות על חלקן בגוף הזה לטובת המפלגות הדתיות. הליכוד, שהוא כמעט חצי מהקואליציה, מוותר על כוחו ויבחר רק נציג אחד מטעמו לאספה הבוחרת. אחר כך אל תגידו שחשוב לכם רב ראשי עם כיפה סרוגה. בהרכב האספה יש הטיה ברורה. זהו גוף שאמור לייצג את כל העם אך רובו גברי בצורה קיצונית".
4 צפייה בגלריה
חברת הכנסת טלי גוטליב
חברת הכנסת טלי גוטליב
חברת הכנסת טלי גוטליב. לא נבחרה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ מירב בן ארי מחתה על הדיל שנרקם לדבריה בין ישראל ביתנו לש"ס: "החמישייה נקבעה מראש ובניגוד לכל דבר סביר. חבל מאוד שהתכנסנו לדבר כזה". ח"כ עודד פורר הגיב על טענותיה: "אתם חושבים שאתם תמיד תחליטו מי יהיה נציג האופוזיציה. אם בוחרים נציג אחד לא הכרחי שהוא יהיה מהמפלגה הגדולה באופוזיציה. הסיפור פשוט: דווקא מישהי כמו יוליה מלינובסקי, שיש לה ניסיון בנושא הזה כעולה, אין נציגה ראויה ממנה".