חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה הצטרפו למכתבה של ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), המבקש משר הביטחון יואב גלנט לאפשר למשפחתו של סרן ישראל יודקין ז"ל, שנפל במלחמה ברצועת עזה, לצרף את הכיתוב "הי"ד" לצד שמו בראש המצבה – דבר שבמשרד הביטחון לא אישרו. אתמול פורסם ב-ynet כי המשפחה ציינה 30 יום לנפילתו של הקצין כשעל קברו מצבה ריקה.
2 צפייה בגלריה
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
(צילום: משה שיינר, אתר חב"ד COL)
במכתב שנשלח לגלנט, נכתב בין השאר: "אתמול פורסם כי משפחתו של סרן ישראל יודקין ז"ל, לוחם שנפל בקרב על הגנת המולדת ברצועת עזה, עלו לקברו במלאת 30 יום לנפילתו וגילו כי מפני שמשרד הביטחון לא אישר לכתוב לבקשתם על המצבה הי"ד ליד שמו של הנופל, עדיין מונחת מצבה ריקה על הקבר ללא שמו, תאריך נפילתו או נסיבות הקרב שבו נהרג הקצין. בעקבות פניית המשפחה למשרדך לעניין זה, נמסר לה כי אלה יוכלו להוסיף את הכיתוב הי"ד על הקבר במקום שבו מותר כיתוב אישי בלבד, אך לא לצד שמו של ישראל, שכן מערכת הביטחון פועלת לפי עקרון כללי האחידות".
ח"כ מלינובסקי הוסיפה: "משיחה שקיימתי עם בני המשפחה, מתברר שהיחס כלפיהם מטעם מערכת הביטחון היה מחפיר ולא מכבד, ואף איימו עליהם שאם המשפחה לא תחתום על טופס ביצוע המצבה – המצבה תישאר חלקה מכאן. אין חולק כי המענה שניתן מטעמך למשפחת יודקין הינו מבזה לחלוטין, כך שהשיקולים שהובאו בהחלטתך מתעלמים בצורה בוטה מאבלה האישי של בני המשפחה".
עוד נכתב כי "לא יעלה על הדעת כי משפחה שכולה תעבור עוגמת נפש כפולה ותצטרך לנהל מאבק על זכויותיה הבסיסיות ביותר – להנצחת כבוד האדם היקר לה מכול, אותו אדם אשר נפל למען הגנת המולדת והקריב את חייו למען המדינה. ברי כי לנו כמדינה יש חוב מוסרי כלפיו וכלפי בני המשפחה לבצע התאמות נדרשות לבקשת המשפחה. השאלה האם יש לאפשר למשפחה שכולה של חייל שנפל תוספת של ביטוי אישי במסגרת הכיתוב שעל גבי מצבתו, עלתה רבות בפסיקת בג"ץ".
הלווייתו של סרן ישראל יודקין ז"ל

על המכתב חתמו שורת נבחרי ציבור ממפלגות שונות. בין השאר חברי הכנסת מיכל וולדיגר, אוהד טל וצבי סוכות מהציונות הדתית, השר שלמה קרעי מהליכוד, חברי הכנסת לימור סון הר-מלך וצבי פוגל מעוצמה יהודית, חברי הכנסת ארז מלול, אברהם בצלאל, יוסף טייב, יונתן משריקי ואברהם בצלאל מש"ס, חברי הכנסת ולדימיר בליאק ומאיר כהן מיש עתיד, ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה וגם ח"כ מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי.
ח"כ מלינובסקי אמרה כי "אם אנחנו באמת רוצים את החרדים בצבא, אנחנו מוכרחים לעשות התאמות גם בחיים ולצערנו גם במוות. המציאות במדינה השתנתה לאחר 7 באוקטובר, ולאור הצורך בשותפות מלאה ואמיתית עם המגזר החרדי בצבא, מערכת הביטחון חייבת לעשות התאמות ולא ללכת עם הראש בקיר. צריך לכבד את רצון המשפחה שבנה, סרן ישראל יודקין ז"ל, נפל למען המדינה ולכתוב על המצבה את ראשי התיבות הי"ד ליד שמו לבקשתה. מוכרחים לשנות את ההחלטה ושחלילה המצבה של ישראל ז"ל לא תישאר ריקה. זהו הדבר הנכון לעשות, זה מוסרי וזה יהודי".
2 צפייה בגלריה
ח״כ יוליה מלינובסקי
ח״כ יוליה מלינובסקי
ח"כ יוליה מלינובסקי
(צילום: יואב דודקביץ)
אחיו של ישראל ז"ל, דובי, אמר אתמול ל-ynet לפני אזכרת השלושים: "אחינו נפל בהגנה למען המדינה, אני במילואים, וכמשפחה אנחנו תורמים ומסייעים למען המדינה שלנו. אנחנו מבקשים לכתוב נוסח שהיה מקובל לאורך הדורות עם היהודי. אח שלי נפל כלוחם למען העם היהודי ואנחנו מבקשים לכבד אותו בנוסח המקובל זה דורות, שהוא גבוה יותר אפילו ממדרגה של צדיק וקדוש. לא נוותר ולא נניח מצבה עם כיתוב על הקבר – עד שהדבר יאושר לנו ולמשפחות נוספות שרוצות בכך".
ממשרד הביטחון נמסר כי אושר למשפחה להוסיף את הכיתוב על הקבר באזור האישי ולא במקום שהיא מבקשת, ליד שמו של הקצין: "אגף משפחות, הנצחה ומורשת משתתף בצערה של משפחת יודקין. אנו מאפשרים למשפחה לכתוב את האותיות הי"ד לבקשתם בכיתוב האישי. עם זאת, האגף פועל על פי הכללים לכיתוב על מצבה הקבועים בחוק בתי קברות צבאיים. אנו נמצאים בקשר שוטף עם המשפחה ונמשיך ללוותה".