"הלכנו לישון עם מחשבות שהימין הקיצוני עומד לרשום תוצאה היסטורית, אבל קמנו בבוקר עם השמאל הקיצוני", כך מסכם את הבחירות בצרפת אריאל קנדל, לשעבר ראש משלחת הסוכנות היהודית בפריז ובשנים האחרונות מנכ"ל קעליטה, ארגון הגג של עולי צרפת בישראל.
2 צפייה בגלריה
צרפת בחירות פרלמנט תוצאות שמאל חוגג דגל גאווה דגל פלסטין
צרפת בחירות פרלמנט תוצאות שמאל חוגג דגל גאווה דגל פלסטין
דגל פלסטין כיכב בחגיגות של תומכי השמאל
(צילום: Sameer Al-Doumy / AFP)
עוד לפני שננסה להבין מה המשמעות של הניצחון היחסי של השמאל הקיצוני, שהוא ברובו אנטי ישראלי, קנדל מנסה להסביר איך ייתכן שחלק מהיהודים בקהילה בחר דווקא במפלגה של מרין לה פן מהימין הקיצוני: "11 יהודים נרצחו בשנים האחרונות מסיבות אנטישמיות, 15 אלף יהודים מותקפים פיזית בכל שנה וכמעט 200 אלף מצהירים שהם מוטרדים מאירועים אנטישמיים, אז על הרקע הזה, אין ספק שהם חיפשו מישהו שיכול לתת להם קצת יותר ביטחון. המצע של לה פן אומנם עסק גם באיסור ללכת עם כיפה בפומבי, בבעיות באישור שחיטה כשרה וביצירת אקלים בעייתי לבעלי אזרחות כפולה – צרפתית-ישראלית, אבל עבור חלק מהיהודים זה נראה 'בעיות קטנות' שאפשר לחיות איתן, אם היא אכן תטפל במהגרים ותגביר את תחושת הביטחון. היהודים היו מוכנים לשלם את המחיר של הצבעה למפלגה עם שורשים אנטישמיים, העיקר שהם ירגישו בטוחים יותר. היהודים הלכו מבחינתם על מה שפחות גרוע ויש כאלה שאמרו בלי להתבייש – 'אני מצביע ללה פן'".
2 צפייה בגלריה
בחירות ל פרלמנט צרפת מרין לה פן הישג גדול
בחירות ל פרלמנט צרפת מרין לה פן הישג גדול
מרין לה פן. חלק מהיהודים קיוו שהיא תספק ביטחון מול המהגרים
(צילום: רויטרס)
אז המפלגה של לה פן כנראה לא תקים את הממשלה הבאה, אבל היהודים יצטרכו כנראה להתמודד עם גורמי שמאל שהם ברובם אנטי-ישראלים ואף תומכי חמאס. "אלה אנשים שמכחישים את הטבח של 7 באוקטובר, מגדירים את חמאס כתנועת התנגדות ובכנסים שלהם אתמול נראו הרבה יותר דגלי פלסטין מאשר צרפת. זאת מציאות שקשה מאוד לקהילה לקבל. זה דרמטי מאוד. זה רע לצרפת ורע ליהודים", מסביר קנדל.

60 אלף יהודים חושבים ברצינות על עלייה

מאז פרסום תוצאות הבחירות, יהודים רבים פנו לארגוני העלייה לארץ בבקשה לבדוק אפשרויות שונות. קנדל מסביר כי זאת ריאקציה למציאות הפוליטית ולחששות של יהודי צרפת. לדבריו, "יש שלוש סיבות עיקריות לעלייה: ציונות, כלכלה ואנטישמיות. 68% מיהודי צרפת מעידים בסקרים כי הם לא מרגישים בטוחים, ולכן הם בודקים אפשרויות שונות. אם בעבר גם ארצות הברית וקנדה היו אופציות, רבים רואים שגם שם המצב של היהודים השתנה מ-7 באוקטובר ויש מחשבה שאם אין באמת יעד מובהק שכדאי להגר אליו, אז ישראל היא בכל זאת הבית של העם היהודי. מבחינה זהותית אנשים מחפשים שייכות, וישראל מספקת להם את זה".
תומכי השמאל חוגגים בפריז ברגע פרסום המדגמים
(צילום: רויטרס)

מחקרים מראים כי 38% מיהודי צרפת חושבים על הגירה, כאשר במספרים מוחלטים מדובר על 200 אלף איש. קנדל מסביר כי "אם מחדדים את השאלה עולה כי 13% מהקהילה חושבים על כך ברצינות רבה, וזה 60 אלף איש בערך שיכולים לבוא מחר בבוקר. למה הם עדיין לא על המטוס? מכיוון שהמדיניות הסוציאלית בצרפת היא מהנדיבות בעולם, והם מפחדים לאבד את זה. זה לא מעבר פשוט מבחינה כלכלית. אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו מציעים להם יותר אפשרויות כלכליות וקליטה טובה יותר בארץ".
אז מה יקרה עכשיו? "האנטישמיות עלתה מאז 7 באוקטובר, אנשים בלחץ ואני לא זוכר מצב כזה. מה שיקבע עכשיו את המגמה הוא הרכב הממשלה החדשה. אם מנהיג השמאל הקיצוני מלנשון יהיה בה דומיננטי זה יהיה יותר דרמטי, אבל בכל מקרה צפויה הרעה במצב היהודים. לגבי ישראל, בדרך כלל מי שקובע את מדיניות החוץ זה הנשיא. לא ברור מה מקרון יעשה לגבי ישראל, אבל אם הרוחות של השמאל ינשבו גם בפרלמנט יכולים להיות עימותים על רקע הכרה במדינה פלסטינית".
אריאל קנדלאריאל קנדלצילום: ארגון קעליטה
מלבד אביגדור ליברמן שקרא ליהודי צרפת לעלות ואמר: "ניצחון מפלגת השמאל הרדיקלית הוא עליית מדרגה בשנאת ישראל ובאנטישמיות בעולם. אני קורא ליהודי צרפת פשוט לעזוב ולעלות לארץ", והשר עמיחי שיקלי שלא היסס בעבר לדבר בזכות לה פן והגיב על תוצאות האמת כשכתב ברשת X: "הברית האדומה-ירוקה תוביל את אירופה לתהום עמוקה, עמוקה מאוד. ההתפכחות, גם אם תתמהמה, בוא תבוא", אף גורם ישראלי לא התייחס לתוצאות הבחירות או לקהילה היהודית.
קנדל טוען כי יש פה החמצה של מדינת ישראל: "אין שום תוכנית לקליטת עולים מצרפת. בממשלה שותקים ולא מתייחסים בכלל, כאילו אין אירוע. יש פה הזדמנות, אפשר להביא עולים ולתת מענה למי שרוצה ומתעניין אבל הם לא זזים. זה הזמן לעשות תוכנית חירום ולהביא את האלפים שרוצים לבוא".