רבנים בכירים בציונות הדתית פרסמו היום (ב') מכתב, שבו הם מביעים התנגדות נחרצת לעסקה המוצעת לשחרור חטופים. הרבנים מדגישים כי למרות שמצוות פדיון שבויים היא מהגדולות והחשובות בתורה, המחירים הנדרשים לשחרור החטופים הנמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה - מסכנים את כלל אזרחי המדינה. על המכתב חתומים רבנים בכירים, בהם הרב יעקב אריאל, הרב דוב ליאור והרב שמואל אליהו.
המכתב של הרבנים נשלח פחות ביממה, לאחר הדיון בראשות ראש הממשלה, שבו הוחלט על הוצאת משלחת משא ומתן לקטאר לקראת סוף השבוע. גורמים הבקיאים בפרטים מסרו כי הדיון אצל ראש הממשלה נמשך שעות ארוכות, ובמהלכו הוחלט להתקדם למו"מ על 29 ההערות שהעביר חמאס למתווה. "הייתה פגישה ברוח טובה", אמרו. "צוות המו"מ קיבל אור ירוק להתקדם ויעביר את תשובת ישראל. הקווים המנחים (שעליהם הכריז נתניהו) ברורים, וההסכמות הישראליות התגבשו".
1 צפייה בגלריה
צעדת האימהות ומשפחות החטופים בתל אביב
צעדת האימהות ומשפחות החטופים בתל אביב
צעדה למען החטופים בתל אביב
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
במכתבם נגד ההצעה הישראלית, שהוצגה על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפני כמה שבועות, כתבו הרבנים: "מצוות פדיון שבויים היא מהגדולות והחשובות בתורה וחייבים להצילם ולהשיבם לחיק משפחותיהם. המחירים הנדרשים לשחרור החטופים מסכנים את כל אזרחי המדינה, זקנים עם נערים טף ונשים. כגון: שחרור כל המפלצות המסוכנות על מנת שיוכלו לשקם את צבא חמאס המתמוטט, נסיגה מאזורים אסטרטגיים, הפסקת הלחימה לפני הכנעת חמאס - בכל אלו ודומיהם אין הציבור יכול לעמוד".
הרבנים מציינים את דברי מו"ר הגר"ש ישראלי, תלמידו הגדול וממשיך דרכו של הרב אברהם יצחק הכהן קוּק (מרן הראי"ה קוק), שקבע כי "מצווה להציל שבויים, אך לא במחיר של סיכון כלל ישראל". גישה זו מודגשת במכתבם כתמיכה הלכתית להתנגדותם הנחרצת לעסקה הנוכחית.
בנוסף, הרבנים מאחלים למנהיגי המדינה כי "ה' ינחם בעצה טובה כיצד לפדות את השבויים, תוך כדי הבטחת המשך קיומה ושלומה של מדינת ישראל". הרבנים גם מתפללים יחד עם כל בית ישראל: "שפדויי ה' ישובון בקרוב בריאים ושלמים בגופם ובנפשם ובאו ציון ברינה ושמחת עולם על ראשם". הרבנים קוראים במכתבם למנהיגי המדינה למצוא פתרונות שיבטיחו את שלומה וביטחונה של מדינת ישראל יחד עם הצלת השבויים.
הרב יצחק יוסף על עסקת חטופים: "פיקוח נפש"
(צילום: בית הנשיא / לע"מ)

הרבנים מהציונות הדתית גם הגיבו לדברים שאמר הרב הראשי לשעבר, יצחק יוסף, בשבוע שעבר בבית הנשיא. הוא דיבר על ההבדל בין פיקוח נפש עכשווי לזה שבעתיד, וקרא לפעול לשחרור החטופים הנמצאים בעזה. "החטופים זה עכשווי. מותר לשחרר את כל המחבלים הארורים – ומיד יהרגו אותם. צריך שכולם יחזרו לביתם", הוא אמר.
גם שר העבודה, יואב בן צור (ש"ס) התבטא היום בעד עסקה, לאחר שפורסם כי החטופים אלכס דנציג ויגב בוכשטב נהרגו בשבי חמאס בזמן פעילות הכוחות בחאן יונס. "לחטופים אין זמן, חייבים להציל אותם חיים", הוא אמר. "אזרחי ישראל כמקשה אחת מחכים ומצפים בכיליון עיניים לראות את החטופים בביתם מתייחדים עם בני משפחתם, הממשלה מחוייבת להקשיב לזעקתם האילמת של אלכס ויגב הי״ד ולעשות הכל להשיב בניה הביתה״.
מי שעוד מביע דעה שונה מהרבנים החתומים על המכתב הוא הרב אבידן פרידמן, איש חינוך המתגורר ביישוב אפרת שבגוש עציון. הרב פרידמן אמר: "אני לא מוכן שיסרבו בשמי ובשם אנשים נוספים בזרם שלנו לעסקת החטופים הנרקמת. 'תורת הארץ הטובה' אומרים שהם אוהבים את העם - אבל מתעלמים ממה שרוב העם רוצה".
הוא הוסיף כי "להפקיר שוב את החטופים, לאחר שהופקרו על ידי מי שהיה אמון להגן עליהם ב7.10, זוהי גזירה שאין הציבור מוכן לעמוד בה, אפילו אם זה בא עם שיקולים של סכנה עתידית אפשרית. יש בלי ספק גם דעות כבדות משקל בהלכה שמצדדות בעד עסקה. ביום שבו שמענו על עוד שני בני אדם שנחטפו חיים ומתו בשבי, אי-אפשר להמשיך ולהתעלם משיקולי פיקוח נפש מיידי וודאי. לא יכול להיות שזה הקול היחידי שיוצא מהציבור הציוני-דתי".