מצעד החיים ה-35, מהאירועים המרכזיים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יתקיים השנה בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם" ויציין 80 שנה למרד גטו ורשה, בהשתתפות אלפי צועדים מרחבי העולם. בפעם הראשונה אחרי שלוש שנים (מאז הקורונה) המצעד יתקיים במתכונת מלאה עם משלחות מיותר מ-25 מדינות. בראש המצעד יעמדו 42 שורדי שואה מכל העולם, בהם השורדת מישראל, הלינה בירנבאום, שהסתתרה במהלך מרד גטו ורשה בבונקר, ונכדיהם של הלוחמים במרד.
לפידים יודלקו בטקס המרכזי בשם המאבק באנטישמיות, לזכר יהדות תוניסיה, ולמען תקומת מדינת ישראל – במלאת 75 שנה למדינה.
2 צפייה בגלריה
הלינה בירנבאום. שורדת שואה
הלינה בירנבאום. שורדת שואה
הלינה בירנבאום. "עברתי את השואה במלוא עוצמתה"
(באדיבות מצעד החיים)
הסופרת והמשוררת הלינה בירנבאום, ילידת ורשה שגדלה כילדה בגטו, עברה שם את המרד בבונקר, עד שגורשה למיידנק ומשם לאושוויץ, תשתתף כאמור במצעד. "עברתי את השואה ממש, בכל העוצמה שלה", היא מתארת. עוד ישתתפו נכדיהם של לוחמי המחתרת היהודית אי"ל – נכדתם של מפקדי הארגון היהודי הלוחם צביה לובטקין ויצחק "אנטק" צוקרמן, ונכד של הלוחמת בלה יערי.
"השנה היא שנה מיוחדת שבה מציינים מספר אירועים משמעותיים: 80 שנה למרד גטו ורשה, 75 שנה למדינת ישראל ו-35 שנה למצעד החיים", אומר ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים. "השנה אנו נותנים במה לגבורה היהודית בשואה. במשך שנים הוצגו היהודים כקורבן בלבד, שהלך כצאן לטבח. צעירים בישראל וברחבי העולם היהודי לא יודעים מספיק על מעשי הגבורה הרבים שביצעו מאות ואלפי יהודים במהלך השואה, וכארגון חינוך בינלאומי תפקידנו לתת על כך דגש".

שמרה את סיפורה בסוד

במצעד ישתתפו השנה גם שגרירי ארצות הברית בהווה ובעבר, תום ניידס ודיוויד פרידמן: "זה כבוד גדול להוביל את המשלחת הדיפלומטית הדו-מפלגתית המייצגת את ארה"ב במצעד החיים 2023. זה הזמן להדגיש את מה שמאחד אותנו כעם יהודי וכבני אדם. מצעד החיים הוא תזכורת חיה שהאנושות ניצחה בעבר את האנטישמיות וחוסר הסובלנות, וכשאנו מאוחדים נוכל להביס את כל השנאות האלה שוב, בכל פעם שהן מרימות את ראשן המכוער. אהבה חזקה יותר משנאה".
2 צפייה בגלריה
בני נוער במצעד החיים. אלפי צועדים
בני נוער במצעד החיים. אלפי צועדים
בני נוער במצעד החיים. משלחות מיותר מ-25 מדינות
(באדיבות מצעד החיים)
שורדי השואה נוספים שיגיעו מישראל: האמנית שושנה (שוש) טריסטר, שנולדה ב-1935 בעיר חודורוב בפולין, הייתה בת 4 כשנסעה עם הוריה ואחיה לבקר משפחה בעיר לבוב שבפולין, ושם נקלעה למלחמה. זיכרונותיה מהגטו, האקציות והמחבוא ב"קבר" מתחת לאסם מתוארים רבות ביצירות האמנות שלה. במשך שנים רבות שמרה שוש את סיפורה בסוד, וחיה חיים רגילים למראה. "מה שאני מספרת זה רק מעט מהדברים הנוראים שעברתי", ציינה. "שרדנו בצורה בלתי אפשרית וכמה חודשים אחרי המלחמה עמדנו על הרגליים, אבל בפנים הכול כואב וחולה, וזה ככה עד היום".
"מה שאני מספרת זה רק מעט מהדברים הנוראים שעברתי. שרדנו בצורה בלתי אפשרית וכמה חודשים אחרי המלחמה עמדנו על הרגליים, אבל בפנים הכול כואב וחולה, וזה ככה עד היום"
כמו כן, ישתתף במצעד שורד השואה אריה פינסקר, שנולד בהונגריה ב-1930, והיה בן תשע כשפרצה מלחמת העולם השנייה. פינסקר היה אסיר במחנה בירקנאו והיה בין הילדים הבודדים ששרדו את הניסויים האכזריים שעשו עליו הנאצים. לאחר המלחמה עלה לישראל עם שני אחיו ששרדו את המלחמה. הוא התגייס ללחימה במלחמת העצמאות, ועם שחרורו מהצבא בשנת 1949 היה ממייסדי מושב היוגב. אריה נישא לזהבה ולהם שלושה ילדים, וכן נכדים ונינים. הוא שימש כ-75 פעמים כאיש עדות בפולין ובאושוויץ.
במצעד ישתתפו גם יו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג; יושבת ראש קק"ל יפעת עובדיה לוסקי; בני הדור השלישי לשורדי שואה מאושוויץ ומתוניסיה, איריס וחיים טייב, שידליקו לראשונה בטקס לפיד שיוקדש לשואת יהדות צפון אפריקה; ואיש העסקים היהודי-אמריקני רוברט קראפט.