לפני שנתיים הסתיימה הילולת ל"ג בעומר המרכזית במירון באסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה עם הימחצם למוות של 45 חוגגים. בשנה שעברה נערך האירוע תחת הגבלות מחמירות שהצליחו למנוע נפגעים, אך מצד שני השביתו את השמחה. המטרה לקראת הילולת תשפ"ג, שתתקיים בעוד כשלושה שבועות, היא להבטיח את שלום המשתתפים ועם זאת לשמור על האווירה הייחודית של ל"ג בעומר במירון כפי שהייתה לפני האסון.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
גולת הכותרת של המתווה החדש, שאותו הציגו בצהריים (יום א') השר מאיר פרוש, הפרויקטור הממשלתי יוסי דייטש ומפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב שועאע "שוקי" תחאוכה, היא הכשרת שני מתחמי הדלקות חדשים שבהם יוכלו רבנים ואדמו"רים לחגוג עם בני קהילותיהם, וזאת לאחר שבשנה שעברה המסורת נקטעה והדבר נמנע מהם. בעקבות האסון, ובמטרה לצמצם את מוקדי משיכת הקהל בהילולה, התקיימה אז רק הדלקה אחת, ברחבה המרכזית, גג הציון, והזכות ניתנה לאדמו"ר מבויאן, שבידיו החזקה מימים ימימה על הבערת האבוקה הראשונה בקבר רשב"י.
6 צפייה בגלריה
הפרויקטור יוסי דייטש לצד השר מאיר פרוש
הפרויקטור יוסי דייטש לצד השר מאיר פרוש
הפרויקטור יוסי דייטש לצד השר מאיר פרוש, בסיור במירון
(צילום: אפי שריר)
בחסידויות האחרות אמנם הבינו כי מדובר בהחלטה מתבקשת לנוכח הצורך לדלל את כמות המשתתפים, אך הדבר גרם בכל זאת למתחים ולתסכולים שהעיבו על האירוע כולו, והוא הסתיים בכישלון. כעת, כאמור, יתווספו עוד שני מתחמים: האחד – "89" הענק (כשם מספר הכביש הסמוך), שטח מישורי בגודל כ-110 דונם (150 כולל חניונים) שנמצא מחוץ למירון אך בתוך הרדיוס שנחשב במסורת לחלק מההר הקדוש; השני – החצר האחורית הגדולה של ישיבת בני עקיבא שבתוך המושב, ליד ציון הקבר.
6 צפייה בגלריה
האדמו"ר מבויאן בהדלקה
האדמו"ר מבויאן בהדלקה
האדמו"ר מבויאן. היחיד שהדליק בשנה שעברה
(צילום: גיל נחושתן)
פרוש ודייטש מקווים כי מתחם 89 יהפוך למוקד האטרקטיבי ביותר של ההילולה, עד שרוב החוגגים כלל לא ייכנסו למירון עצמו וכך הדוחק והצפיפות יימנעו באופן טבעי. בשטח החדש יתקיימו הדלקות בזו אחר זו, כדי שהרבנים שחגגו בעבר עם חסידיהם יוכלו לחזור למנהגם, יוסדרו אזורים ייעודיים לילדי "חלאקה" ובני משפחותיהם, תוצב במת ענק לשלל ניגונים וריקודים ללא הפסקה, יוכשרו אוהלי תפילה ולימוד ממוזגים, תהיה חלוקה של מזון ושתייה שאסורה על ההר בשנתיים האחרונות ויוקצה אף מתחם מיוחד לטובת המשפחות השכולות מאסון מירון.

הערכה: 42 אלף איש יעלו להר עצמו

בהילולת השנה שעברה הותרה מראש כניסתם למירון של 20 אלף איש בכל רגע נתון, לפי חישוב שנגזר מגודל השטח, אך בפועל המשטרה החמירה והגבילה עוד את כמות הקהל עד שבהילולה השתתפו פחות מחצי, ובדרך כלל שליש – כ-6,000 רוב שעות היממה ו-9,000 ברגעי השיא. הפעם, נוסף על לקחים שהופקו כדי לאפשר לכל רוכשי הכרטיסים לממש את זכותם ולשהות בהר במשך חמש שעות כל אחד, יוכפל (ואף יותר מכך) מספר המאושרים עצמו ויגיע ל-42 אלף, הודות ל-15 אלף שייקלטו במתחם 89 ו-7,000 במתחם בני עקיבא בכל "משמרת".
6 צפייה בגלריה
השר פרוש לצד מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שוקי תחאוכה
השר פרוש לצד מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שוקי תחאוכה
השר פרוש לצד מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שוקי תחאוכה
(צילום: אפי שריר)
6 צפייה בגלריה
פרויקטור מירון, יוסי דייטש, מציג את המתווה
פרויקטור מירון, יוסי דייטש, מציג את המתווה
פרויקטור מירון, יוסי דייטש, מציג את המתווה
(צילום: אפי שריר)
המארגנים מאמינים כי הפיזור של הקהל ומשיכתו דווקא לאטרקציות המרוחקות מהציון עצמו מייתרים את חניוני הוויסות שהקימה המשטרה בשנה שעברה בדרכים העולות צפונה ושבסופו של דבר מנעו מרבים להגיע ליעד, ובמקומם יופעל הפעם רק "חניון התרעננות" בצומת אליקים.
הפעם, נוסף על לקחים שהופקו כדי לאפשר לכל רוכשי הכרטיסים לממש את זכותם ולשהות בהר במשך חמש שעות כל אחד, יוכפל מספר המגיעים להר עצמו ויגיע ל-42 אלף
מארגני ההילולה מדגישים כי השאיפה לענות על ציפיות החוגגים לא תבוא בשום אופן על חשבון הקפדה על הבטיחות, אלא לוקחת בחשבון את כל הצרכים והמגבלות ונצמדת להמלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. כך, למשל, מוקם בימים אלה ציר חירום ברוחב שישה מטרים (פי ארבעה מזה הישן), "דרך מהדרין" משודרגת ו"מעבר כהנים" הנותנים מענה הלכתי בנושאים שונים לבאי המקום – הכול בהשקעה של כ-20 מיליון שקלים. כלקח בטיחותי נוסף יפעלו באתר בהילולה עצמה מאות סדרנים שינהלו את הכוונת הקהל במעלה ההר, סביב חצר הציון ובכניסה למערה, והפעם יהיו אלה אנשים מתוך הקהילה החרדית, המכירים את רגישות המקום – בהתאם לדרישת ועדת החקירה.
6 צפייה בגלריה
רוקדים במירון, למרות הכול
רוקדים במירון, למרות הכול
חוגגים בהילולה במירון, ארכיון
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
הבוקר שלפני ההילולה במירון
הבוקר שלפני ההילולה במירון
ההילולה במירון ב-2022. ויסות של הקהל
(צילום: גיל נחושתן)
שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, אמר כי "ביום ההילולה יוכלו לעלות למירון למעלה מ-200 אלף נפש. זה הרבה יותר מהשנה שעברה וזה מתקרב למספרים שהכרנו בשנים עברו". פרוש ציין ש"המשטרה מגדירה את האירוע הזה כמבצע הגדול ביותר של הציבור היהודי ברחבי העולם". לדבריו, אף שהוא ואנשיו "ניצלו כל יום" מאז קבלת האחריות על ההילולה כדי לתכנן אותה, "היה שלב שכמעט הגענו למסקנה שזה בלתי אפשרי", אך בסופו של דבר גובש מתווה שאמור להבטיח שהאירוע יהיה הן שמח והן בטוח.
הפרויקטור דייטש הסביר את ההיגיון שבהעתקת החגיגות ממושב מירון אל מתחם הענק שהוכשר מחוצה לו: "רוב האנשים שבאו כל השנים להילולה במירון לא הלכו בכלל לציון הקבר. הם מצאו את סיפוקם הרוחני במה שקורה סביבו. לא יהיה מצב שאדם עולה למירון ויוצא אפילו עם שריטה קלה".