ראשי הארגונים היהודים הגדולים בעולם שלחו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש האופוזיציה יאיר לפיד שבו הם מזהירים מפני קיטוב ומחלוקת בעם, ערב תשעה באב. במכתב המשותף של הסוכנות היהודית, קרן היסוד, ההסתדרות הציונות העולמית וארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה נכתב כי "השבוע, ערב תשעה באב, כשהזיכרון הכואב של חורבן בית ראשון ושני לנגד עינינו, אנחנו נמצאים בזמן של קיטוב ומחלוקת גדולים בחברה הישראלית שחובה עלינו למצוא את הדרך להתגבר עליהם. חובה עלינו לעשות כל מאמץ לאחדות ולשלום בית".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו בכנסת, בעת אישור החוק. דאגה עמוקה בתפוצות
(צילום: רויטרס, אמיר כהן)
המכתב אומנם אינו נוקט עמדה לגבי הרפורמה המשפטית, אך הוא מדגיש את החשיבות של "מציאת קרקע משותפת כדי לגשר על הפערים הקיימים בחברה". מצד שני, ארגונים יהודיים אחרים מיהרו להעביר ביקורת חריפה על ביטול עילת הסבירות שמגבילה למעשה את סמכותו של בית המשפט העליון על הרשות המבצעת והמחוקקת. "אנו מאוכזבים מאוד מכך שממשלת ישראל העבירה את הצעת החוק השנויה במחלוקת ולא נענתה לקריאת הנשיא הרצוג ואחרים להגיע לפשרה המושרשת בקונצנזוס חברתי רחב", נמסר מהליגה נגד השמצה (ADL).
הוועד היהודי האמריקאי (AJC) הביע גם הוא את חששותיו העמוקים, ואמר בהצהרה כי אנשיו חשים "אכזבה עמוקה על העברת החוק בישראל. אנו מודאגים מאוד מההשפעה ארוכת הטווח של המשך המאמצים החד-צדדיים, וקוראים לקואליציה הממשלתית להימנע מנקיטת צעדים נוספים אלא אם כן תושג פשרה". מארגון ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים נמסר כי ההצבעה בכנסת הייתה "כואבת", ועוררה "חששות ושאלות בכל רחבי ישראל ובתפוצות. עלינו לזכור את הסכנות שסכסוך ופילוג עלולים להוות לעם היהודי. אנו קוראים למנהיגי ישראל לחפש פשרה ואחדות. גורמים פוליטיים אחראיים חייבים להפיג את המתיחות שמתגברת בצורה מסוכנת".

"יום עצוב לדמוקרטיה בישראל"

הקרן החדשה לישראל אפיינה את המהלך כ"יום אפל בתולדות מדינת ישראל והעם היהודי", לפי הודעה שיצאה מניו יורק. "היום, למרות 29 שבועות של מחאה המונית, שביתות, צעדות ופעולות של אי ציות אזרחי של מאות אלפי ישראלים – ולמרות האזהרות של ידידיה הטובים ביותר של ישראל בעולם, כולל ארה"ב – ממשלתו של נתניהו בהנהגת המתנחלים העבירה את הסמכות הממשלתית היחידה לשלטון החוקי של הממשלה. קשה להפריז עד כמה הרגע הזה משמעותי".
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית. "זכו להתעלמות"
(צילום: רויטרס, רונן זבולון)
התנועה הרפורמית גם היא תיארה את המהלך כ"יום עצוב לדמוקרטיה בישראל" וציינה שדאגותיהם של ישראלים ויהודים רבים ברחבי העולם, כולל מפגינים, "זכו להתעלמות ונדחו". "אנחנו מגנים בתוקף את טקטיקת הזרוע החזקה של הקואליציה הנוכחית, אשר מסכנת את הדמוקרטיה השברירית ממילא של ישראל", נכתב בהודעת התנועה.