שופט בית המשפט הפדרלי באוטווה הטיל בסוף השבוע צו מניעה על התקנות הקנדיות החדשות לשחיטה, ורמז כי "אינן סבירות".
מדובר בניצחון מפתיע, ולו זמני בלבד, עבור נותני הכשרות והארגונים היהודיים בקנדה, שתבעו את המדינה בחודש מרץ האחרון, בטענה שההנחיות החדשות פוגעות בזכותם לחופש דת וקיום מצוות. לטענתם, התקנות החדשות יובילו לסופה של תעשיית השחיטה הכשרה במדינה, בשל הפיכתן את התהליך ללא-כלכלי.
2 צפייה בגלריה
פרות לפני שחיטה בקנדה
פרות לפני שחיטה בקנדה
פרות לפני שחיטה בקנדה
(צילום: Shutterstock)
לפי כתב התביעה, שהוגש לבית המשפט הפדרלי באוטווה, מספר מפעלי עיבוד הבשר הכשרים בקנדה ירד בעקבות התקנות החדשות, מה שהוביל לצניחה של כמעט 50% בתפוקת הבשר הכשר המקומי מדי שבוע.
התקנות החדשות של סוכנות פיקוח המזון הקנדית (CFIA) מחייבות שבעלי חיים, שאינם מטופלים בשוק חשמלי, יהיו נתונים לבדיקות קוגניטיביות כדי לוודא שהם מחוסרי הכרה לפני השחיטה. נותני הכשרות הגדולים ביותר בקנדה תבעו את המדינה, בטענה שהאכיפה החדשה מעודדת שימוש ראשוני בשוקר, דבר האסור על פי חוקי ההלכה ומשנה דרמטית את התעשייה.
"כפי שכל אחד יכול לשער, בסביבה מסחרית השוחטים צריכים להתקדם מחיה לחיה בצורה מהירה יחסית. כל הבדיקות האלה שהם דורשים עכשיו, כמו בדיקות רפלקס הקרנית ואחרות, מאיטות את התהליך", אמר מנכ"ל מועצת הכשרות, ריצ'רד רבקין, עם הגשת התביעה. התובעים טוענים שהשיטה הקיימת כיום אינה כואבת, ולמעשה הומנית כמו הטכניקה הלא-כשרה – אם לא יותר, משום שהחיה "מאבדת הכרה כמעט מיידית".
התביעה בקנדה באה על רקע שנים של אתגרים לתעשיית השחיטה הכשרה באירופה. בפברואר האחרון אישר בית המשפט של האיחוד האירופי את המשך האיסור על שחיטה כשרה באזורים מסוימים של בלגיה. גם בדנמרק, בשבדיה, בפינלנד, באסטוניה ובסלובניה יש איסורים דומים על שחיטה כשרה.
2 צפייה בגלריה
שלט של חנות כשרה
שלט של חנות כשרה
שלט של חנות כשרה
(צילום: Shutterstock)
השופט הקנדי באוטווה, גיא רג'ימבלד, כתב בהחלטתו כי "ישנן סוגיות חמורות בשאלה האם הנחיות ה-CFIA אינן סבירות והאם הן פוגעות בזכויות המבקשים לחופש הדת". הוא גם כתב כי יש סיבה להאמין שההנחיות עלולות לפגוע בהגנות הדתיות כפי שהן מובאות באמנה הקנדית: "הראיות, כפי שהוצגו, מוכיחות פוטנציאל לנזק בלתי הפיך שלא ניתן לפצותו בצורה נאותה בנזקים".
השופט גם התייחס לירידה בייצור הבשר הכשר המקומי ואמר כי "הראיות מוכיחות שכמעט בלתי אפשרי להשיג בשר עגל, ושבשר בקר, למרות שהוא זמין, הוא בעל עלות משמעותית. התוצאה היא שיהודים רבים לא יוכלו לגשת לבשר בקר ועגל כשר, בין אם זה פשוט לא זמין, או שהעלות עצומה. בזמן הזה הם לא יכולים לאכול סוג של בשר שיש לו תפקיד מיוחד במסורת היהודית, במיוחד בחגים יהודיים. מצב זה מהווה נזק בלתי הפיך". צו המניעה יושם מיידית ויימשך עד לסיום התביעה, אך בהחלטתו ובנימוקיו, סימן השופט לאן נושבות הרוחות בבית המשפט.
רבנים, מנהיגי קהילה ועורכי דין יהודים, שדיברו בדיון, ביקשו מהשופט לשמור על הסטטוס-קוו שהיה קיים עד כה – עד להחלטה סופית כדי למנוע "נזק בלתי הפיך" לקהילה היהודית ולחופש הדת. הם טענו שסוכנות פיקוח המזון הקנדית הצהירה כי היא "נותרת פתוחה לממצאים מדעיים חדשים שיכולים לתמוך ברווחת בעלי חיים", אך לכשעצמה לא סיפקה ראיות להנחיות החדשות והתעלמה מראיות שהוגשו בחודש שעבר שטוענות כי שחיטה כשרה אכן הומנית ועומדת בהנחיות.
מדענים, נוירולוגים, רופאים ושוחטים – יהודים ולא-יהודים – העידו באמצעות תצהירים שהוגשו שבועיים לפני הדיון כי שחיטה כשרה לבדה מספיקה כדי לגרום לקהות חושים אצל בעל החיים, וכי הוא אינו מסוגל לחוש כאב כמעט באופן מיידי. חוקי השחיטה הכשרה מחייבים את בעלי החיים להיות בריאים וערניים לפני השחיטה. לטענת התביעה, האובדן הפתאומי והמהיר של לחץ הדם במהירות וללא כאב מכניסה את בעל החיים לחוסר הכרה, כך שאינו סובל.
הקהילה היהודית בבריטניה וקהילות יהודיות במדינות נוספות עוקבות בדריכות אחרי ההתפתחויות בקנדה, מחשש שהתקנות החדשות עלולות לשמש תקדים לאמצעי הגבלה דומים במקומות אחרים. ההחלטה של השופט רג'ימבלד מספקת הקלה מסוימת. "זו רק תחילתה של הדרך", אמר אחד התובעים, הרב שאול עמנואל. "עלינו להמשיך ולפעול למען זכויותינו הדתיות, ולוודא שהממשלה והרגולטורים מבינים את החשיבות של השחיטה הכשרה לקהילה היהודית".