הרב ד"ר אברהם סתיו, מחבר ספרי הלכה ומרצה פופולרי בנושאי יהדות, רגיל לקבל שאלות הלכתיות מסביב לשעון, אבל המלחמה בדרום הניבה שאלות ייחודיות. "בשעות הראשונות של שבת היו קצת לבטים, אם להדליק טלפונים ואם לחדול את התפילות בבית הכנסת", הוא מספר ל-ynet, "אבל מהר מאוד התבררו הממדים הנוראים של האירוע ולא היה שום ספק שהדבר היחיד שחשוב כרגע הוא לפעול בצורה היעילה והבטוחה ביותר למען הצלת חיים ומלחמה באויבים הקמים עלינו".
3 צפייה בגלריה
הרב אברהם סתיו בשטחי הכינוס
הרב אברהם סתיו בשטחי הכינוס
הרב אברהם סתיו בשטחי הכינוס
(צילום: באדיבות המצולם)
הוא בן 37, תושב היישוב גבעות בגוש עציון, נשוי ואב לשישה ילדים, מה שבעיקרון אמור היה לפטור אותו משירות צבאי. אבל בשבת גם הוא הוזעק לשירות בגדוד 439 של התותחנים, שבו הוא משרת במילואים כבר 15 שנים. "הילדים חששו קצת לתת לי ללכת", הוא מודה בכנות, "אחד הבנים הזכיר לי שכבר קיבלתי פטור ואני לא חייב ללכת, אבל הם הבינו בסופו של דבר שזו מלחמה של כל עם ישראל וכל אחד נותן מה שהוא יכול ולא מה שהוא חייב".
גם במילואים, הוא המשיך לקבל שאלות הלכתיות ואת אחת מהן הוא העלה לפייסבוק, מה שזכה לשלל שיתופים ותגובות. "אני חייל במילואים", כתב לו אחד מעוקביו, "רציתי לשאול: כיצד להתייחס לאוכל ביתי שאנו מקבלים בתרומה מעם ישראל המדהים, וכל מה שאנו יכולים לדעת עליו מבחינת כשרות הוא שכתוב על המארז 'כשר'?"
3 צפייה בגלריה
אוכל ביתי שנכתב עליו כשר
אוכל ביתי שנכתב עליו כשר
אוכל ביתי שנכתב עליו "כשר". אפשר לסמוך על כך
(צילום: הרב אברהם סתיו)
הרב סתיו השיב לו: "הכלל ההלכתי אומר שעד אחד נאמן באיסורים, ואם אדם מעיד על מאכל שהוא כשר אפשר לסמוך על דבריו ולאכול. אלא אם ידוע שהוא לא שומר הלכות כשרות ויש חשש שהוא מעיד מתוך חוסר ידיעה או זלזול. ואומנם במקום שבו מי שמעיד על המזון הוא מי שמוכר אותו, והוא נוגע בעדותו, יש צורך בעדות חיצונית על כך שמדובר באדם שמקפיד על ההלכה (או בתעודת כשרות). אך כאשר מדובר באוכל שנשלח לחיילים בהתנדבות אפשר לסמוך על כך שחזקה על מי שכתב עליו 'כשר' שעשה זאת על בסיס מידע אמין ומתוך דאגה כנה לחיילים שומרי מצוות".
מסעדת "האחים" בתל אביב קיבלה תעודת כשרות זמנית
מתברר שאולי אין אתאיסטים בשוחות, אבל יש צדיקים שמפקפקים בתשובות ההלכתיות של הרב סתיו. לכן הוא החליט לפנות לרב אשר וייס, שנחשב אחד מפוסקי ההלכה הבכירים כיום. "הוא ענה לי במילה אחת – 'בטח'", מספר הרב סתיו. "אחר כך הוא גם בירך אותי שאצא לשלום ואשוב לשלום, אז הטלפון היה שווה. בהזדמנות זו כדאי להמליץ למי ששולחים את חבילות המזון שיציינו עליהן את סטטוס הכשרות. כולל, אם רלוונטי, התייחסות לבשר חלק וכדומה, כדי שחיילים מכל הסוגים יוכלו ליהנות מהן".
בהקשר זה ראוי לציין כי בצה"ל נערכו מבעוד מועד לגידול המתמיד במספר החיילים הדתיים והחרדים שמשרתים ביחידות קרביות, ולכן כיום נעשה שימוש במנות קרב כשרות למהדרין. אמש (יום ב') פורסם ברשתות החברתיות מקרה שבו אוכל שבושל עבור חיילים במסעדת "האחים" מתל אביב לא הורשה להיכנס לבסיס לאחר שלא הייתה לו תעודת כשרות. על פי הפרסום, בהמשך נמצא פתרון חלקי ורוב האוכל הגיע לידי חיילים באזור. בסופו של דבר קיבלה המסעדה תעודת כשרות זמנית לשלושה ימים, לאחר הכשרה זריזה, כדי שתוכל להעביר מזון ללוחמים בהתאם לנהלים של צה"ל.
3 צפייה בגלריה
מנות קרב מהדרין עבור חיילים חרדים
מנות קרב מהדרין עבור חיילים חרדים
מנות קרב כשרות למהדרין
(צילום: הרב אברהם סתיו)
אם תהיתם מה עושה השבוע הרב סתיו בזמן שהוא לא עונה לשאלות הלכתיות, הוא אומר: "היחידה שלי מוצבת באזור הדרום וכבר גובה מחיר מן המרצחים הארורים. זה גם מה שאני ממליץ לכל מי שיכול: למצוא את הדרכים לחבור ליוזמות הנפלאות של סיוע לכוחות בחזית ובעורף. ללוות את המתים ומשפחותיהם, לסייע לקשישים ולנצרכים, לשמח את המדוכאים. המלחמה הזאת פרצה בין סיום התורה לתחילתה, בין שמחת תורה לשבת בראשית. חז"ל לימדו אותנו שהתורה תחילתה גמילות חסדים וסופה גמילות חסדים, וזה המסר הבסיסי שלה: פשוט לעשות טוב".