נציג הקהילה היהודית באוקראינה על החשש מפלישה רוסית
(צילום: נויל האריס)

על רקע ההערכות הגוברות שרוסיה תפלוש לאוקראינה, בקהילה היהודית בקייב שומרים על דריכות יחסית. הרב שמואל אסמן, שליח חב"ד לקייב, התראיין היום (ב') לאולפן ynet והתייחס למצב הנפיץ.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"ברמת העיקרון, בקהילה בינתיים לא מרגישים עדיין מתיחות מטורפת, שמתחילים פלישת מלחמה וכל זה, אבל עצם העובדה שעומדים 150 אלף חיילים על גבול אוקראינה, וכל פרובוקציה הכי קטנה יכולה להפוך למלחמה – זה לא מוסיף לעניין", אמר אסמן.
5 צפייה בגלריה
חיילי צבא רוסיה תרגיל בצל מתיחות עם אוקראינה
חיילי צבא רוסיה תרגיל בצל מתיחות עם אוקראינה
"כל פרובוקציה הכי קטנה יכולה להפוך למלחמה". תרגיל של חיילי צבא רוסיה בצל המתיחות עם אוקראינה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה בתרגיל
(צילום: gettyimages)
בהתייחסו להצעה של גורמים בקהילה היהודית לסייע במאמצי התיווך בין המדינות, ציין כי "הרב הראשי לאוקראינה, הרב משה ראובן אסמן, הציע לרב הראשי של רוסיה לנסות לעזור בתיווך, לנסות לגשר, כי נראה שיש פה קצר תקשורת מטורף, וכל ההמולה שעושים מסביב לא עוזרת הרבה. אבל איך אומרים, אנחנו ננסה לעשות מה שאנחנו יכולים".
"בקהילה היהודית עדיין לא מדברים על זה. עדיין עולם כמנהגו נוהג, בתי הספר פתוחים כרגיל, אבל לאט-לאט בכל מדינות הגבול שגובלות ברוסיה ובבלארוס מתחילים לדבר על זה שהם רוצים לסגור בתי ספר", הוסיף באשר למתיחות. "אצלנו בקייב לפחות לא מרגישים את זה כל כך. בתקשורת כן, בעיר לא".
5 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה מקבל משלוח של נשק נגד טנקים מ בריטניה קייב חשש מ מלחמה עם רוסיה
צבא אוקראינה מקבל משלוח של נשק נגד טנקים מ בריטניה קייב חשש מ מלחמה עם רוסיה
צבא אוקראינה מקבל משלוח של נשק נגד טנקים מבריטניה בעקבות החשש ממלחמה עם רוסיה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צופה ב תרגיל של צבאות רוסיה ו בלארוס ב ספטמבר 2021
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צופה ב תרגיל של צבאות רוסיה ו בלארוס ב ספטמבר 2021
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. יפלוש או לא יפלוש?
(צילום: AP)
בנוגע לשאלה האם נבחנות אפשרויות למילוט מאוקראינה, במקרה שתפרוץ מלחמה וחיי התושבים יהיו בסכנה, השיב אסמן: "עדיין אין תוכנית כזו, אבל שגרירות ישראל מתחילה לדבר על זה. אין עדיין תוכנית לתרחיש הזה".

בצל המתיחות: כנס בינ"ל על המאבק באנטישמיות

למרות המתיחות בין אוקראינה לרוסיה, 100 שרים, חברי פרלמנטים ודיפלומטים אירופאים הגיעו היום לקייב וישתתפו בכנס מאבק באנטישמיות של איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA).
יו"ר האיגוד, הרב מנחם מרגולין, אמר כי "בעוד כמה ימים העולם יציין את יום השואה הבינלאומי. האיחוד האירופי גיבש השנה אסטרטגיה למאבק באנטישמיות, ומדינות רבות אף חוקקו חוקים למאבק במכחישי השואה. אלא שכאן, במקום הזה, בגיא ההריגה של באבי יאר, האדמה רוויית הדם זועקת שוב ושוב את מילותיו של המשורר הרוסי הגדול יבגני יבטושנקו: 'על באבי יאר אין יד ואין מצבת'.
5 צפייה בגלריה
הרב מנחם מרגולין
הרב מנחם מרגולין
"כאן לא רק הרגו את הקורבנות, אלא ניסו להרוג גם את הזיכרון". הרב מנחם מרגולין
(צילום: יוסי זליגר)
"כי כאן בגיא ההריגה הזה הרגו לא רק את הקורבנות, אלא ניסו להרוג גם את המודעות והזיכרון. ניהלו מבצע העלמת ראיות וטיוח, ובמשך שנים רבות אפילו אנדרטה לא הייתה כאן. אנחנו – פרלמנטרים מרחבי היבשת, חברים בפרלמנט האירופי, מנהיגים יהודיים ואישי ציבור – כאן, כדי לתבוע בשם הקורבנות וקרוביהם את המענה האפקטיבי היחיד נגד העלמת הזוועות והלקח המוסרי המתחייב מהן: עשייה חינוכית משמעותית בכל מסגרות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות! על פי חוק, ולא כהמלצה בלבד".
"ככל שחולפות השנים ומתמעטים הניצולים החיים בקרבנו, על כל אחת ואחד מאיתנו מוטל הצו המוסרי, ההומניטרי, להטמיע את זיכרון השואה והמאבק באנטישמיות בדורות הבאים", ציין הרב מרגולין. "כדי שזה יקרה – לא מספיק יום בלוח השנה. אין די בטקסים. אפילו לא בהכרזות של פוליטיקאים. כדי לחסן את העולם מהמגפה הנוראה של האנטישמיות, כדי להגן על הילדים של כולנו משנאת האחר, עלינו להשכיל ולהבין שלימוד השואה ולקחיה לא יכול להישאר כלימוד פרק אחד או שניים בשיעורי ההיסטוריה. לימוד השואה ולקחיה חייב להיות נדבך מרכזי בהקניית כישורי החיים של הדור הצעיר – בבית הספר, כמו גם באוניברסיטאות".