למרות המשבר הדיפלומטי החריף בין ישראל לברזיל, שבמהלכו האשים נשיא ברזיל לולה דה סילבה את ישראל שהיא מבצעת רצח עם בעזה כמו היטלר, הסנאט של ברזיל קבע את התאריך 16 באפריל כיום הרשמי לזכר השואה.
היום הזה נקבע בעקבות פעילות מאומצת של שגרירות ישראל בברזיל, בראשות השגריר דני זונשיין, ואגודת הידידות ישראל – ברזיל, שפעילה מאוד על אף המשבר בין הממשלות.
2 צפייה בגלריה
לולה דה סילבה קלפי ב סאו פאולו ברזיל
לולה דה סילבה קלפי ב סאו פאולו ברזיל
לולה דה סילבה
(צילום: AFP)
הסנאט הברזילאי אישר הצעת חוק לקביעת יום לאומי לזכר השואה. היום נקבע כאמור ל-16 לאפריל, שהוא יום פטירתו של הדיפלומט הברזילאי וחסיד אומות העולם לואיס מרטינס דה סוסה דנטאס.
דנטאס היה דיפלומט ברזילאי, שבתקופת שירותו בצרפת במהלך מלחמת העולם השנייה הציל את חייהם של יהודים רבים, כאשר סיפק להם ויזות, בניגוד לעמדתה המוצהרת של ממשלתו באותה תקופה. בשל מעשיו אלו הוכר בשנת 2003 כחסיד אומות העולם מטעם יד ושם.
החוק עדיין דורש אישור של הנשיא לולה, אבל קשה להניח שיתנגד לו, לאור הדגש שהוא שם על זכויות אדם. התנגדות לחוק כזה תציג אותו באור שלילי.
2 צפייה בגלריה
הסנאט בברזיל
הסנאט בברזיל
הסנאט בברזיל
(צילום: AP)
לולה דה סילבה לא מפסיק להשמיץ את ישראל מפרוץ המלחמה, וירושלים הכריזה עליו בתגובה כ"אישיות בלתי רצויה". לפני כחודש הגיע שפל חדש ביחסים בין שני שתי המדינות, כשלולה הודיע כי הוא מחזיר את השגריר מתל אביב. השגריר למעשה לא נמצא בישראל כבר כמה חודשים, מאז שחזר לארצו ל"התייעצויות" בעקבות היחסים הרעועים בין שתי המדינות.
שגריר ישראל בברזיל, דני זונשיין, אמר: "הצעת החוק חשובה ומשתלבת במאמץ שהשגרירות מובילה ביחד עם הקונפדרציה היהודית של ברזיל לאימוץ הגדרת האנטישמיות של IHRA".