בני משפחתו של סרן ישראל יודקין ז"ל, שנפל בקרב ברצועת עזה בחודש שעבר, עלו היום (ה') לקברו במלאת 30 יום לנפילתו – אך מכיוון שמשרד הביטחון לא אישר לכתוב לבקשת המשפחה על המצבה הי"ד (השם יִקום דמו) ליד שמו, עדיין מונחת מצבה ריקה על הקבר ללא שמו, תאריך נפילתו או נסיבות הקרב שבו נהרג הקצין.
3 צפייה בגלריה
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
(צילום: משה שיינר, אתר חב"ד COL)
משפחת יודקין פנתה בימים האחרונים במכתב לשר הביטחון, יואב גלנט, בבקשה שיתאפשר למשפחות הרוצות בכך להוסיף כיתוב "הי"ד" – גם על מצבות של קברים צבאיים, זאת אחרי שצה"ל לא נענה לבקשת בני המשפחה.
"‏אנו משפחת יודקין, משפחה שכולה מכפר חב"ד שאיבדה את גיבור ישראל – סרן ישראל יודקין הי"ד, ‏אשר נפל בקרב ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל בתאריך י"ד באייר, 22 במאי 2024", כתבו בני המשפחה השכולה במכתב לשר הביטחון. ‏"‏כמיטב ההלכה והמסורת היהודית בת אלפי שנים – ההלכה אומרת שמי שנפל במלחמה, כותבים על ראש המצבה ובצמוד לשם הנופל את האותיות – 'הי"ד'".
3 צפייה בגלריה
אזכרת השלושים לישראל יודקין
אזכרת השלושים לישראל יודקין
אזכרת השלושים לישראל יודקין
(צילום: משה שיינר, אתר חב"ד COL)
הלווייתו של סרן ישראל יודקין ז"ל

עוד נכתב בפנייה לגלנט: "אנחנו חיים במדינה היהודית היחידה בעולם, ובפרט בתקופה הנוכחית שבה עולה הצורך בגיוס מגזרים ‏מסוימים, יש חשיבות רבה לכבד את הנופלים, את משפחותיהם ואת מצוות ומנהגי העם היהודי על ידי ‏כתיבת האותיות הי"ד על כבודם וקדושת נפילתם. לתדהמתנו גילינו שהרצון לכתוב את האותיות הי"ד עלה כבר על ידי משפחות שכולות רבות מאז מלחמת העצמאות ועד עצם היום הזה, אך מנגד אי הסכמה של משרד הביטחון שעליו אתה אמון לא מאפשרת זאת".
בני משפחתו של סרן ישראל יודקין דורשים לשנות את ההחלטה. הם כתבו: "סוגיה זו אינה רק כאבנו הפרטי, משפחת יודקין, אלא כאבן של משפחות רבות, ועד היום בוצעו מאות פניות בנושא זה ואף כאלו שהגיעו לבג"ץ, ולמרות כל זה, הנושא נשאר עומד באטימות ‏מוחלטת אל מול משפחות השכול, העם היהודי וקדושת הנופלים". בסיכום המכתב נכתב: "אנחנו פונים אליך במכתב זה ומבקשים להיעתר לבקשתנו לכתוב את האותיות הי"ד על מצבות הנופלים לכלל משפחות השכול בעם ישראל".
3 צפייה בגלריה
המצבה הריקה של סרן ישראל יודקין ז"ל
המצבה הריקה של סרן ישראל יודקין ז"ל
המצבה ללא הכיתוב
(צילום: משה שיינר, אתר חב"ד COL)
אחיו של ישראל ז"ל, דובי, אמר ל-ynet לפני אזכרת השלושים: "אחינו נפל בהגנה למען המדינה, אני במילואים, וכמשפחה אנחנו תורמים ומסייעים למען המדינה שלנו. אנחנו מבקשים לכתוב נוסח שהיה מקובל לאורך הדורות עם היהודי. אח שלי נפל כלוחם למען העם היהודי ואנחנו מבקשים לכבד אותו בנוסח המקובל זה דורות, שהוא גבוה יותר אפילו ממדרגה של צדיק וקדוש. לא נוותר ולא נניח מצבה עם כיתוב על הקבר – עד שהדבר יאושר לנו ולמשפחות נוספות שרוצות בכך".
ממשרד הביטחון נמסר כי אושר למשפחה להוסיף את הכיתוב על הקבר באזור האישי ולא במקום שהיא מבקשת, ליד שמו של הקצין: "אגף משפחות, הנצחה ומורשת משתתף בצערה של משפחת יודקין. אנו מאפשרים למשפחה לכתוב את האותיות הי"ד לבקשתם בכיתוב האישי. עם זאת, האגף פועל על פי הכללים לכיתוב על מצבה הקבועים בחוק בתי קברות צבאיים. אנו נמצאים בקשר שוטף עם המשפחה ונמשיך ללוותה".
פורסם לראשונה: 12:25, 20.06.24