האחים למשפחת וייס מספרים איך ראו את תמונת סבם מרדכי לראשונה
(צילום: שרון צור)

במשך עשרות שנים חיו האחים יוסי, מוטי ומשה מעפולה בידיעה כי הסבא שלהם, מרדכי וייס, נפטר בטרנסילבניה במלחמת העולם השנייה. הוא לא השאיר אחריו שום תמונה, ופניו נותרו בעיניהם כחידה. רק לפני כשנה גילו שהוא בעצם נרצח. ביום שני השבוע, אחרי הלוויית אביהם, אהרון, עברו חוויה מצמררת נוספת.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אהרון, שורד שואה, לא דיבר בבית אף פעם על זוועות המלחמה. שלושת האחים ידעו שסבא שלהם נפטר ממחלה. האמת הזוועתית, שהוסתרה מהם, התבררה להם רק לפני כשנה: הוא נרצח בידי הנאצים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"אבא נולד בכפר טורדה בטרנסילבניה שנכבש על ידי הנאצים במלחמה", סיפר הבן, יוסי. הוא ומוטי בעשור השביעי לחייהם, משה כבן 60. "סבא מרדכי הבין מה הולך לקרות, קיצץ לאבא את הפאות, הוריד לו את הציצית, שינה את שמו לאנדור ונתן לו כובע של נער הונגרי".
2 צפייה בגלריה
מימין: משה, יוסי ומוטי וייס עם תמונת סבם מרדכי וסבתם רלה
מימין: משה, יוסי ומוטי וייס עם תמונת סבם מרדכי וסבתם רלה
מימין: משה, יוסי ומוטי וייס עם תמונת סבם מרדכי וסבתם רלה
(צילום: שרון צור)
משה מוסיף: "יום אחד, כשסבא ואבא צעדו ברחוב, הגיעו מולם שלושה חיילים גרמנים. לבקשת סבא, אבא ברח ולא הסתכל אחורה. אחרי ששמע יריות חזר וגילה את הדם של סבא על הקיר. אבא התייסר כל חייו כי לא הספיק לראות את אביו לאחר שנפגע".
אהרון, שני אחיו ואמו רלה ניצלו מהתופת, לאחר שאישה הונגרייה הסתירה אותם במרתף ביתה עם 10 משפחות יהודיות אחרות. לאחר ששינה כאמור את חזותו, אהרון יצא מדי פעם מהמסתור בניסיון למצוא מזון.

"דמיינו גבר גדול בלבוש חרדי"

קצת לפני קום המדינה עלתה המשפחה על אוניית מעפילים. הבריטים מנעו את כניסת האונייה ושלחו אותה לקפריסין. הם לא ויתרו ובסופו של דבר הגיעו לארץ. אהרון השתלב בעבודה ב"סולל בונה", ובמשך 43 שנה בנה את עפולה שבה השתקע.
ב-1983 נפטרה אימו רלה, הסבתא של יוסי, מוטי ומשה, שבמשך כל השנים לא היו מודעים לכך שסבם נרצח בשואה. הם גם לא ידעו כיצד הוא נראה, משום שמרדכי לא השאיר אחריו אף תמונה. "דמיינו גבר גדול בלבוש חרדי, בעל פנים עוצמתיות ועיניים רכות", מספרים השלושה.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: מוטי, יוסי ומשה וייס, עם תמונה של אביהם
מימין לשמאל: מוטי, יוסי ומשה וייס, עם תמונה של אביהם
האחים עם תמונה ישנה של אביהם, אהרון וייס ז"ל
(צילום: שרון צור)
הגילוי שסבא נרצח הגיע לאוזניהם רק לפני כשנה. עמנואל בן סבו, שהתפלל עם אביהם באותו בית כנסת, כתב בעבר ספר על שורד שואה וניסה לשכנע את אהרון לכתוב ספר גם על חייו. לפני כשנה וחצי שוב הפציר בו, הפעם אהרון הסכים.
מספר חודשים לאחר מכן יצא הספר. הוא נקרא "אנדור" (השם הבדוי של אהרון במלחמה) ופירט את סיפור חייו. רק כשקראו שלושת בניו של אהרון את הספר, הם נדהמו לגלות כי הסבא שלהם בעצם נרצח בשואה – עובדה שאביהם הסתיר מהם.

"סבא סוכריות" שלא ידע מהי סוכריה עד גיל 15

בחודש הבא היה אמור אהרון לציין יום הולדת 92, אבל השבוע הלך לעולמו לאחר שלקה בדלקת ריאות. כמה ימים לפני פטירתו הגיע לביתו אחיינו, קלמן מושקוביץ, והדהים אותו: הוא סיפר לו כי מצא בביתו ציור שמן שבו מצוירים אביו מרדכי ואמו רלה בצעירותם. לא ידוע מי הצייר, אבל קרוב לוודאי שהציור נוצר בטרם מרדכי נרצח.
"אהרון פרץ בבכי והניח את התמונה ליד מיטתו", מספר קלמן. לדבריו, הוא עצמו זיהה בתמונה מיד את מרדכי ואת רלה. אהרון, שהיה כבר חולה מאוד, לא הספיק לספר לילדיו על הגילוי המסעיר.
רק שלשום, לאחר הלווייתו, כשנכנסו לחדרו, הם ראו את התמונה ליד המיטה והבינו מיד כי מדובר בסבם, שאת דמותו עד כה רק דמיינו, ובסבתם. לשאלה כיצד הבינו מיד מי מצויר בתמונה, עונה מוטי: "זה מדהים, גם אני דומה מאוד לסבא מרדכי וגם הבן שלי". "עברנו חוויה מפתיעה ומצמררת", הוסיפו האחים.
אהרון וייס ז"ל השאיר אחריו שבעה נכדים ו-13 נינים. חברו, בן סבו, מספר כי הוא כונה בעפולה "סבא סוכריות" משום שבלילות שבת נהג לחלק בבית הכנסת סוכריות לילדים. "אהרון עצמו סיפר לי שהוא בעצמו לא ידע מה זו סוכריה עד גיל 15", סיפר בעצב בן סבו.