ב-30 השנים האחרונות הגיעו אלפי שורדי שואה ומשפחות של קורבנות שואה ליד ושם כדי להפקיד בידיו עשרות אלפי פריטים – אוצרות היסטוריים מתקופת השואה שנשמרו בבתיהם לאורך השנים.
משכן האוספים ע"ש שאפל, שנחנך ביד ושם אתמול (יום ב'), מרכז את כל החפצים, המסמכים, יצירות האומנות והתצלומים שיד ושם אסף ושהגיעו אליו מאינספור מקורות שונים. במהלך פרויקט המעבר למשכן החדש, הועברו אוצרות היסטוריים שהופקדו ביד ושם ומעולם לא נחשפו – אחד מהם הוא שמלה שנתפרה מווילון עבור טקס ההטבלה של סבינה הלר, ילדה יהודייה שאומצה על ידי משפחה נוצרית קתולית. מאחורי השמלה הקטנטנה עומד סיפור לא ייאמן שנחשף כעת לראשונה.
3 צפייה בגלריה
השמלה שבה הוטבלה סבינה הלר
השמלה שבה הוטבלה סבינה הלר
השמלה שבה הוטבלה סבינה הלר
(צילום: יד ושם)
סבינה קגן (הלר) נולדה ב-1941 בעיירה קטנה באוקראינה. הוריה של סבינה הצליחו לברוח מהגטו כשהייתה תינוקת ומצאו מקום מסתור אצל משפחה פולנית. לאחר זמן מה, דרשו בני המשפחה מהוריה לעזוב את המסתור. הם התחננו בפניהם שיסתירו רק את התינוקת, סבינה הקטנה. בגיל תשעה חודשים נרצחו הוריה של סבינה והיא נשארה אצל בני המשפחה הפולנים שלא התכוונו לטפל בה, אלא להרעיבה עד מוות.
כאשר הגיעה לאוזניהם של בני משפחת רוסטרופוביץ', נוצרים קתולים, השמועה על תינוקת יהודייה שמוסתרת אצל שכניהם, הם החליטו לסכן את עצמם ולקחת את סבינה לביתם. הם התייחסו אליה כאחת מהם והחליטו לא להסתיר אותה, אלא לגדל אותה כאחת מבנותיהם בטענה שהיא קרובת משפחה שהתייתמה במלחמה.
3 צפייה בגלריה
סבינה הלר ורחל רבין
סבינה הלר ורחל רבין
סבינה הלר ורחל רבין
סבינה חיה בביתם לאורך כל המלחמה ובסופה, כשאף אחד לא הגיע לחפש אחר סבינה הילדה, החליטו בני המשפחה לאמץ אותה באופן לא חוקי ולהטבילה לנצרות. לכבוד המאורע תפרה האם שמלה לבנה מבד הווילון שהיה בבית. אותה שמלה שעשרות שנים לאחר מכן תופקד ביד ושם על ידי סבינה בעצמה.
השמועה על ילדה יהודייה שחיה כנוצרייה הגיעה לשליחי הקואורדינציה הציונית לגאולת ילדים, ואלה החליטו לשלוח סוכן למשפחת רוסטרופוביץ' ולשכנע את המשפחה להחזיר את סבינה לבני עמה ולהביאה לבית יתומים יהודי. בקושי ובעצב, השתכנעו בני משפחת רוסטרופוביץ' ונפרדו מסבינה. בבית היתומים היהודי פגשה דוקטור גושצ'ווסקי, רופאה יהודייה שהייתה בצוות בית היתומים, את סבינה – והחליטה לאמצה ולהביאה לארץ ישראל. הרופאה ובעלה סיפרו לסבינה שהיא בתם הביולוגית שהייתה מוסתרת אצל גויים בתקופת המלחמה.
כשהגיעו לישראל שוכנו בני משפחת גושצ'ווסקי במעברה והופתעו לפגוש את קרוב משפחתם שהגיע למקום. היה זה נחמיה רבין – אביו של יצחק רבין, שהפך לימים לראש ממשלת ישראל.
3 צפייה בגלריה
הקמפוס ביד ושם, מבט מהאוויר
הקמפוס ביד ושם, מבט מהאוויר
הקמפוס ביד ושם, מבט מהאוויר
(צילום: עמית גרון)
נחמיה לקח את בני המשפחה לביתו ועזר להם להתחיל את החיים החדשים בארץ. סבינה הפכה להיות אינה גושצ'ווסקי, צברית גאה. בחלוף השנים נישאה סבינה לניצול שואה שמשפחתו היגרה לארצות הברית. סבינה היגרה גם היא עם בעלה לארצות הברית. הרופאה ובעלה מעולם לא סיפרו לסבינה על עברה וכך היא גדלה בידיעה שהם הוריה הביולוגיים.
רק לאחר מותה של האם המאמצת, סבינה גילתה את האמת על עברה. בת דודתה, רחל רבין, גוללה בפניה את סיפור חייה כשהייתה קרובה לגיל 60. הגילוי על עברה האמיתי ועל העובדה שמי שהציל את חייה היו בני משפחת רוסטרופוביץ' הפולנים, הוביל אותה למסע שורשים שבמהלכו יצרה עימם קשר ופעלה להכרה בהם כחסידי אומות העולם על ידי יד ושם.
כאשר פגשה אותם לראשונה, עשרות שנים לאחר הפרידה בבית היתומים היהודי, היא קיבלה מבני המשפחה את השמלה שתפרה לה האם עבור טקס ההטבלה שלה. את השמלה החליטה סבינה להפקיד ביד ושם יחד עם מכתב שכתבה לה אימה המאמצת הפולנייה – מכתב שמעולם לא הגיע לידיה.