המתקפה הרשמית נגד הקהילה היהודית בפורטוגל עולה מדרגה: שוטרים ערכו חיפוש בביתו של אוצר המוזיאון היהודי בפורטו, ובמשרדיהם של מספר עורכי דין פורטוגלים העובדים עם הקהילה בטיפול בבקשות לאזרחות. זה קרה לאחר שלפני שבועות אחדים הגישה הקהילה היהודית בפורטו את תגובתה לפרלמנט הפורטוגלי על כוונת המדינה לבטל את ה"חוק הספרדי", והאשימה שם את פורטוגל ברדיפת יהודים ובאנטישמיות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אני מצר על כך שהחוק הספרדי הפך כלי ניגוח אנטישמי נגד אזרחים פורטוגלים עשירים, שבאופן מפליא כולם ממוצא יהודי", אמר נשיא הקהילה היהודית בפורטו, גבריאל סנדרוביץ'. "זו איננה אלא אחיזת עיניים של גורמים במדינה, המבקשים להסוות את עמדותיהם האנטישמיות בטענה כי אותם אנשי עסקים קיבלו את האזרחות שלהם בצורה לא כשרה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
ביום חמישי האחרון ביצעה משטרת פורטו חיפוש בביתו של אוצר המוזיאון היהודי בפורטו, הוגו ואס, בחיפוש אחר מסמכים וכונן נייד המכילים ראיות נגד עובדי מדינה. "לאחרונה הודענו כי אותם עובדי מדינה המוצאים לנכון לרדוף אחרי נציגי הקהילה היהודית בפורטו, יתועדו כפרק חדש בהיסטוריה של האנטישמיות בפורטוגל, ויוצגו במוזיאון", מסר סנדרוביץ'. "זמן קצר לאחר מכן, זכה אוצר המוזיאון היהודי בפורטו לביקור משטרתי שארך חמש שעות, שבמהלכן התבקש להציג כונן נייד עם ראיות".
4 צפייה בגלריה
המוזיאון היהודי בפורטו
המוזיאון היהודי בפורטו
"אוצר המוזיאון זכה לביקור משטרתי שארך חמש שעות". המוזיאון היהודי בפורטו
(צילום: Bizarro/CIP)

רשימה של 20 שמות

שוטרים פורטוגלים פקדו גם כמה משרדי עורכי דין העובדים עם הקהילה היהודית בפורטו, במסגרת "החוק הספרדי", המאפשר מתן אזרחות לצאצאי היהודים שגורשו מספרד ומפורטוגל. הם עסקו בחיפוש אחר ראיות נגד יהודים בולטים שקיבלו את האזרחות הפורטוגלית שלהם בשנים האחרונות.
"לעורכי הדין הוצגה רשימה בת כ-20 שמות של יהודים מוכרים וחזקים, המצויים במרכזה של חקירה פלילית בחשד שקיבלו את אזרחותם הפורטוגלית שלא כדין", הוסיף סנדרוביץ', שתוהה אם ייתכן שהמשטרה משמשת כלי שרת בידיהם של אותם גורמים.
4 צפייה בגלריה
המוזיאון היהודי בפורטו
המוזיאון היהודי בפורטו
המוזיאון היהודי בעיר. "הודענו כי עובדי המדינה שרודפים אחר נציגי הקהילה יתועדו כפרק חדש בהיסטוריה של האנטישמיות"
(צילום: Bizarro/CIP)
בין השמות שהוצגו לעורכי הדין, ניתן למצוא את פטריק דרהי, איש העסקים הצרפתי-ישראלי שקיבל את אזרחותו הפורטוגלית מהקהילה היהודית בליסבון בשנת 2015, ומאז הספיק להתגורר בפורטוגל ואף לרכוש את קבוצת התקשורת MEO. לאחרונה החלו פובליציסטים פורטוגלים לטעון כי גורמים במדינה מנסים לשלול את אזרחותו של דרהי, שבלעדיה לא יוכל להחזיק בבעלות על קבוצת התקשורת.
בקהילה היהודית בפורטו טענו כי, "למרות העובדה שלדרהי אין שם פורטוגלי מובהק, והוא אינו נצר למשפחה שהתגוררה בפורטוגל, הוא זכאי ללא ספק לאזרחות פורטוגלית לפי 'החוק הספרדי', היות ששם משפחתו המקורי, אדרהי, ואילן היוחסין שלו, משתייך לשושלת יהודית ממוצא מרוקאי שחזרה להתגורר בפורטוגל לאחר האינקוויזציה והוגדרה ב'חוק הספרדי' כ'מגורשים'".

"מפנים חיצי שנאה לעשירים"

ברשימה המשטרתית נמצא גם רומן אברמוביץ', האוליגרך הרוסי שמחזיק באזרחות ישראלית ופורטוגלית, ובעל זכאות לאזרחות ליטאית. בשנת 2021 העניקה לו פורטוגל אזרחות בתהליך מזורז שארך חמישה חודשים בלבד, מתוך הבנה כי מדובר באינטרס לאומי.
4 צפייה בגלריה
המוזיאון היהודי בפורטו
המוזיאון היהודי בפורטו
מבקרים במוזיאון
(צילום: Bizarro/CIP)
שם נוסף ברשימה הוא מיכאל כדורי, אזרח בריטי ופורטוגלי שמשפחתו בנתה את בית הכנסת הגדול בפורטו, מקור חיים כדורי, והקשר המשפחתי שלו לפורטוגל ברור ומובהק. בקשת המשפחה לאזרחות פורטוגלית הייתה עניין של גאווה לאומית, היות שמיכאל ואשתו האמריקנית, שנפטרה בינתיים ממחלת הסרטן, היו בשנות השמונים לחייהם כשהגישו את הבקשה.
כמוהו נכלל גם הפילנתרופ היהודי אנדריי רפפורט, יליד אוקראינה ובעל אזרחות קפריסאית. את האזרחות הפורטוגלית קיבל רפפורט בשנת 2016, לאחר שהוכח כי לו ולמשפחתו שורשים בעיר פורטו, ולרשויות בפורטוגל יש גישה לתיעוד הקשור למשפחתו.
4 צפייה בגלריה
גבריאל סנדרוביץ'
גבריאל סנדרוביץ'
גבריאל סנדרוביץ'
עוד ברשימה מצויים שמותיהם של איש העסקים הישראלי לב לבייב, שמחזיק גם באזרחות קפריסאית, ויהדותו ומקורותיו הספרדיים אושרו בידי הרבנות הראשית ברוסיה; וכן גוד ניסנוב, פילנתרופ יהודי ומייסד בית הספר היהודי "חדר מנחם", לשעבר נשיא הקונגרס היהודי העולמי. ניסנוב, יליד אזרבייג'ן, הוסמך בידי הקהילה היהודית בפורטו בשנת 2020, לאחר שאושר במקור על ידי הרבנות הראשית ברוסיה.
"כל השמות המצוינים, להוציא את מר כדורי, שילמו אגרה של 250 אירו הנגבית מכל אדם המגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית", נמסר מהקהילה היהודית. "מר כדורי לא התבקש לשלם את האגרה, כמחווה של הקהילה בפורטו על התרומה רבת השנים של משפחתו לקהילה בבניית בית הכנסת".
סנדרוביץ' סיכם ואמר כי "המדינה ריבונית להחליט למי להעניק אזרחות ולמי לא, אבל פשוט כואב לראות נציגי מדינה חוזרים מאות שנים אחורה, רודפים אחר אנשים חזקים בפורטוגל רק בגלל יהדותם, מנסים להרוס את מנהיגי הקהילה – ומפנים את חיצי השנאה שלהם נגד האנשים העשירים ביותר בפורטוגל, שהגישו בקשה לאזרחות לפי החוק, ועכשיו מוצאים עצמם נרדפים על לא עוול בכפם".