כמחצית מרשימת התורמים הגדולים ביותר בארצות הברית הם יהודים – אבל רק מעטים מהם תורמים לארגונים יהודיים או לישראל: כך עולה מהרשימה השנתית של 25 הפילנתרופים האמריקנים הגדולים ביותר שפורסמה במגזין "פורבס", הכוללת בין השאר את מייסד פייסבוק ומנכ"ל Meta מארק צוקרברג; מייסד גוגל סרגיי ברין; ראש עיריית ניו-יורק לשעבר מייקל בלומברג, ומנכ"ל מיקרוסופט לשעבר סטיב באלמר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הנתונים החדשים באים על רקע קושי הולך וגובר לגיוס תרומות בקרב ארגונים ישראליים ויהודיים, בעקבות עליית ממשלת הימין החדשה בארץ. בפרויקט "תגלית", למשל, הודיעו בזמן כתיבת שורות אלה שהם סוגרים מוקדם את תקופת הרישום השנה בגלל הירידה בגיוסי התרומות. מומחים ומגייסי תרומות ששוחננו איתם מעריכים שכמה מהפילנתרופים היהודים הגדולים חוששים שתרומות למטרות יהודיות לא תואמות את השאיפות הפוליטיות שלהם, ואף עלולות להכתים את המיתוג האישי שלהם.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרשימה מדורגת לפי הסכום הכללי שהנדבנים תרמו לאורך חייהם. 12 מבין התורמים הגדולים ברשימה הם יהודים, נתון מרשים ביותר בהתחשב בעובדה שאחוז היהודים בארה"ב כולה עומד על כ-2% בלבד: הראשון (מקום שלישי ברשימה הכללית) הוא איל ההון ההונגרי-אמריקני, ג'ורג' סורוס, שתרם השנה לפחות 300 מיליון דולרים לטובת שוויון בין-גזעי ולפעילות הומניטרית באוקראינה, בין השאר.
3 צפייה בגלריה
ג'ורג' סורוס
ג'ורג' סורוס
ג'ורג' סורוס. תרם בין השאר לטובת שוויון בין-גזעי ופעילות הומניטרית באוקראינה
(צילום: AP)
אחריו ברשימה איש העסקים וראש עיריית ניו-יורק לשעבר, מייקל בלומברג, עם תרומות של 1.7 מיליארד דולר למוסדות חינוך, לאנרגיה נקייה ולפיתוח נגד מחלות לב. מנכ"ל Meta, מארק צוקרברג, הוא היהודי השלישי ברשימה: קרן הצדקה שלו תרמה בסך הכול יותר מ-900 מיליון דולר, כשחלק גדול מהכסף יועד למימון מחקר על בינה מלאכותית וגנומיקה באוניברסיטאות.

בתורמים הגדולים לישראל: משפחה אחת בלבד

בדיקה שערכה סוכנות הידיעות JTA העלתה שהמכנה המשותף הנוסף לכל התורמים היהודים הגדולים, הוא העבודה שכולם – למעט לין וסטייסי שוסטרמן (אם ובתה) – לא מעבירים לקהילות היהודיות סכומים משמעותיים ביחס לשאר מטרות הצדקה שלהם.
הם אמנם תורמים סכומים "זניחים" יחסית: ב-2021, למשל, הכריזו צוקרברג ואשתו פרסיליה צ'אן על מענקים בסך 1.3 מיליון דולר ל-11 קבוצות יהודיות; מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר סטיב באלמר ורעייתו תרמו לפחות מיליון דולר לקרן הקיימת לישראל; מייקל דל, מייסד חברת המחשבים Dell, תרם את הקרקע למרכז הקהילתי היהודי באוסטין, טקסס, ותמך בשיפוץ שנערך שם לאחרונה.
3 צפייה בגלריה
 מייקל בלומברג פלורידה
 מייקל בלומברג פלורידה
מייקל בלומברג. גם הוא ברשימה
(צילום: AFP)
עם זאת, רק משפחת שוסטרמן (שבעבר החזיקו את עסקי הנפט טולסה – Tulsa), שתרמו 370 מיליון דולר בשנה שעברה, העבירו לקהילות היהודיות ולחברה הישראלית מאות מיליוני דולרים לאורך עשרות שנות פעילותם.

מעדיפים להימנע מזיהוי פוליטי

לדברי אנדרס ספוקויני, נשיא ומנכ"ל עמותת Jewish Funders Network, אחת הסיבות לכך שהנדבנים הגדולים אינם מתמסרים לקהילות היהודיות היא ההעדפה להימנע מהזדהות פוליטית. נוסף על כך, הרבה מהם לדבריו "לא גדלו עם זיקה ליהדות, ולדת או למסורת אין ממש תפקיד מרכזי בחייהם. סיבה נוספת היא שבהתחשב במשאבים העצומים שלהם, חלקם מעדיפים פשוט להתמודד עם סוגיות גלובליות גדולות כמו שינויי אקלים או מגפות".
בשנה של ירידות תלולות בבורסה, 25 הפילנתרופים הגדולים של אמריקה תרמו יחד 27 מיליארד דולרים, עלייה של 20 מיליארד דולר מהשנה שעברה. בראש הרשימה – וורן באפט, שתרם השנה לפחות 760 מיליון דולר, וסך תרומותיו לאורך השנים חצה את ה-51.5 מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג. ב-2021 הוא ואשתו הכריזו על מענקים בסך 1.3 מיליון דולר ל-11 קבוצות יהודיות
(צילום: Getty Images)
בין הפילנתרופים בעלי השורשים היהודיים שנכנסו לרשימת "התורמים הגדולים ביותר בארצות הברית" של פורבס השנה, נכללים גם ג'ים ומרלין סימונס (1.9 מיליארד דולר ב-2022), אדית ומשפחת ברוד (340 מיליון דולר), דונלד ברן (470 מיליון דולר), דסטין מוסקוביץ וקארי טונה (670 מיליון דולר) וכן ג'ורג' קייזר (120 מיליון דולר).