תיעוד מפגישה של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, עם מנהיג הזרם החרדי-ליטאי, הרב דב לנדו, מציג את עמדותיהם השליליות לגבי עליית יהודים להר הבית. במקרה של הרב לנדו לא מדובר בהפתעה, אלא בהמשך ישיר של הקו המוביל בקרב הרבנים החרדים; אבל במקרה של ליאון, מדובר בתיעוד חריג: אומנם בחודש אוגוסט פנה ראש העיר לרבנים בכירים בירושלים בבקשה שיקראו במפורש נגד העלייה להר הבית – אבל אז זה נעשה לבקשת גורמי הביטחון, והפעם מדובר בהתבטאות חריפה שלו בקולו, נגד העלייה לאתר הקדוש.
הרב דב לנדו וראש העיר משה ליאון מדברים על העלייה להר הבית

"אתה יודע, שאלה שעולים להר הבית, הם מרגיזים את הערבים", אמר הרב לנדו. ליאון השיב: "זה אסור, זה נורא, נורא". הרב המשיך: "כבר דיברתי על זה, הפשע שהם עושים, זה פשע עצום. צריך למחות על כך בכל תוקף". ליאון חיזק את דבריו: "נכון, ממש כך".
הרב לנדו אמר: "אם העירייה הייתה יכולה לעשות משהו, על פי החוק, זה היה טוב. זה פשע גדול מכל הבחינות". ליאון ענה: "הלוואי", והזכיר את הסרטון שהעירייה יזמה בהשתתפות רבנים סביב תשעה באב, ובו קריאה לא לעלות להר הבית, עם כתוביות בערבית.
1 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר איתמר בן גביר באחד מביקוריו בהר הבית
(צילום: ארנון סגל)
"צריכים להוקיע ברבים את כל האנשים האלו", המשיך הרב לנדו להתבטא נגד העולים היהודים להר הבית, "חס ושלום, יהודי לא הולך להר הבית". ליאון אמר: "אנחנו עושים את הכול, מאוד חשוב שבירושלים יהיה שקט". הרב לנדו סיכם: "אין מילה אחרת למה שהאנשים האלה עושים, זה ממש פשע, צריך להוקיע אותם", וליאון הנהן ואמר: "נכון, נכון".
רוב הרבנים בני זמננו אוסרים לעלות להר הבית, אבל לא כולם. יש מי שמתירים לעלות בטהרה לחלק משטחי ההר. בקרב הרבנים החרדים קיימת תמימות דעים כמעט מוחלטת שמדובר באיסור חמור. בחודש יולי הצהיר השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כי "הדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית". באוגוסט הוא קרא להקים בית כנסת בהר הבית. התנהלותו של השר ויו"ר מפלגת עוצמה יהודית גררה גינויים רבים, וראש הממשלה נתניהו התנער מדבריו וביקש להבהיר שהסטטוס-קוו בהר הבית נשמר. בין השאר נשמעה ביקורת תקיפה על בן גביר מצד נציגי המפלגות החרדיות והביטאונים החרדיים, שגינו אותו פעם אחר פעם.