על פי נתונים של משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית, עלו במהלך השנה החולפת למעלה מ-15 אלף עולים מאוקראינה – ובהם צעירים שהשתלבו בתוכניות קליטה מיוחדות, אימהות וילדיהן הקטנים, קשישים ומאות ניצולי שואה שהגיעו לחוף מבטחים בישראל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
השבוע לפני שנה, ב-24 בפברואר 2022, פרצה המלחמה באוקראינה – והעולים הגיעו ארצה במסגרת המבצע "עולים הביתה", בסיוע הסוכנות היהודית שהקימה מיד עם פרוץ הקרבות מרכזי חירום במדינות הגובלות באוקראינה, בשיתוף עם הקרן לידידות, שבהם נקלטו הפליטים היהודים עד עלייתם לישראל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
על פי נתוני משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית, 24% מן העולים מאוקראינה הם מתחת לגיל 18 (17-0); 18% מהם הינם צעירים בני 35-18; 19% בגילי 50-36; 18% מעולי אוקראינה הם בני 65-51 ו-21% מהם הינם בני 66 ומעלה.
העולים מאוקראינה נקלטו ב-172 יישובים ברחבי הארץ. חיפה ממשיכה להוביל כעיר קולטת עלייה, ואליה הגיעו במהלך מבצע "עולים הביתה" 1,764 עולים מאוקראינה. אחריה – נתניה עם 1,066 עולים, בת ים עם 878 עולים, נהריה עם 802 עולים, אשקלון עם 773 עולים, ראשון לציון עם 739 עולים ולאילת הדרימו 296 עולים.
3 צפייה בגלריה
מטוס עולים נחת בישראל
מטוס עולים נחת בישראל
מטוס עולים נוחת בישראל
(צילום: אבישג שאר-ישוב, הקרן לידידות)
עם נחיתתם הם נקלטו בבתי מלון ברחבי הארץ ששכר עבורם משרד העלייה והקליטה. יהודי התפוצות, ובראשם הפדרציות היהודיות של צפון-אמריקה וקרן היסוד, וכן ידידים אוהבי ישראל, התגייסו למאמץ ההצלה והעלייה באופן חסר תקדים, בהיקף של עשרות-מיליוני דולרים.

400 טון של ציוד הומניטרי

בתוך 24 שעות מפרוץ המלחמה הקימה הסוכנות היהודית בשיתוף הקרן לידידות 18 מרכזי חירום באוקראינה ובמדינות הגובלות בה (פולין, מולדובה, הונגריה ורומניה) כדי לקלוט את גל הפליטים היהודים. 450 אנשי מקצוע, שליחים ומתנדבים פעלו במרכזים אלה, והעניקו לפליטים שנמלטו חסרי כול מאזורי הקרבות מקום ללון בו, תמיכה נפשית וטיפול רפואי חיוני.
3 צפייה בגלריה
עולים ארצה
עולים ארצה
עולים ארצה
(צילום: אבישג שאר-ישוב, הקרן לידידות)
290 אלף ארוחות חולקו במרכזי החירום, ואלפים מבין הפליטים שנקלטו בהם הועלו ארצה בטיסות חילוץ. מאמצי העלייה של הסוכנות היהודית נערכו בסיוע משרד החוץ, ארגון נתיב ואופק ישראלי. בישראל נפתחו קווי חירום מיוחדים ומרכז שליטה שפעל מסביב לשעון הוביל מבצעי הצלה של פצועים, קשישים וניצולי שואה.
במקביל למאמצי העלייה, הועברו מענקי חירום לחיזוק הקהילות היהודיות בתוך אוקראינה. 400 טון של ציוד הומניטרי גויס בישראל והועבר לפליטים חסרי כול באוקראינה, בשיתוף מרכז השלטון המקומי. משרד העלייה והקליטה, על 530 עובדיו, עבד במתכונת חירום לנוכח המצב ובשיתוף צה"ל וגורמי ממשל נוספים, סייע בקליטה מיטבית ומהירה של עשרות-אלפי עולים. המשרד הסתייע ברשות האוכלוסין וההגירה ובארגון נתיב, ויחד הם הקימו מערך שנועד להקל על תהליך הקליטה של העולים.
לצד זה העניק המשרד מענק פליטים ייחודי לעולים ממדינות עוינות או שבהן מתחוללת מלחמה. כך למשל, ליחיד הוענק מענק של 6,000 ש"ח, לזוג 11 אלף ש"ח – ולמשפחה עם ילד ומעלה, הוענק מענק על סך 15 אלף. מענק זה ניתן לצד סיוע בסל קליטה המוענק לכל עולה זכאי, וכן ניתנו זכויות נוספות לזכאים.

"הזדמנות גדולה או משבר קטסטרופלי"

בימים אלה מפעילה הסוכנות היהודית סמינרים לאנשי מקצוע ולמנהיגים בקהילות היהודיות באוקראינה, כדי לצייד אותם בכלים להתמודדות עם מצבי חירום, זאת במסגרת רשת החוסן היהודית Jready. במקביל נמשך הסיוע ליהודים המעוניינים לעלות לישראל, ומתקיימות פעילויות חינוכיות לקהילות – הן באופן וירטואלי הן בהוצאת בני נוער לפעילות חינוכית במדינות השכנות.
3 צפייה בגלריה
מטוס עולים נחת בישראל. עם נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין ושר העלייה והקליטה אופיר סופר
מטוס עולים נחת בישראל. עם נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין ושר העלייה והקליטה אופיר סופר
מטוס עולים מאוקראינה שנחת בישראל. עם נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין ושר העלייה והקליטה אופיר סופר
(צילום: אבישג שאר-ישוב, הקרן לידידות)
"עם פרוץ המלחמה באוקראינה, נסעתי כחבר כנסת למרכזי הפליטים במולדובה כדי לבחון מקרוב את העלאתם של היהודים שברחו מאזורי המלחמה", אמר שר העלייה והקליטה, אופיר סופר. "עלייה מסיבית כפי שקרתה בשנה האחרונה, שבמהלכה עלו 75 אלף עולים, היא הזדמנות גדולה או משבר קטסטרופלי. אם לא נגדיל את התקציב לקליטת העולים בצורה הטובה ביותר, זאת תהיה קטסטרופה. מיד עם כניסתי לתפקיד נדרשתי לטפל בסוגיית האולפנים, ולאחר מאמץ רב, הצלחתי להשיג תקציב לאלפי שוברים ללימוד השפה העברית, שהיא מפתח לקליטה טובה של כל עולה".
יו"ר הסוכנות היהודית, האלוף במיל' דורון אלמוג: "מדובר באחד ממבצעי ההצלה הגדולים בהיסטוריה... המבצע להצלת חיים ועלייה לישראל התאפשר הודות לשותפים שלנו, משרד העלייה והקליטה וממשלת ישראל, הפדרציות היהודיות של צפון-אמריקה, קרן היסוד והקרן לידידות. זהו מבצע שמגלם את 'כל ישראל ערבים זה בזה' בצורה מובהקת. הערבות ההדדית בעם היהודי היא מצפן מוסרי שעל פיו פעלנו לאורך ההיסטוריה, וכך נמשיך ונפעל. בעת הזו מוטלת עלינו האחריות להמשיך לקלוט את העולים בזרועות פתוחות ובאהבה".