הרבנים הראשיים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, צפויים לסיים את תפקידם ב-1 ביולי, אך רק היום (א') הובא לאישור השרים מינוי של הדיין בדימוס, הרב מסעוד אלחדד, לתפקיד יו"ר ועדת הבחירות. הבחירות שבהן ייבחרו הרבנים הראשיים החדשים, שיכהנו עד שנת 2034, יתקיימו ככל הנראה לקראת סוף החודש.
היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת מתחה ביקורת על דחיית הבחירות. בנספח, שצורף לאישור יו"ר ועדת הבחירות, כתבה עו"ד גליה קליין כי מועד סיום כהונתם של הרבנים הראשיים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הוא כ"ה בסיוון – 1 ביולי. "סעיף 16(ג') לחוק קובע כי הבחירות לרבנים הראשיים לישראל ייערכו לא יותר משלושה חודשים ולא פחות מחודש אחד לפני תום כהונתם של המכהנים אותה שעה", היא כתבה. "בהתאם לאמור, המועד האחרון לקיום הבחירות הוא כ"ה באייר, 2 ביוני". כלומר, היום היה המועד האחרון, בעוד הבחירות ייערכו ככל הנראה רק בעוד כשלושה שבועות.
1 צפייה בגלריה
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו עם השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
עורכת הדין קליין כתבה עוד כי "הממשלה נדרשת לפעול בשקידה ראויה בקידום חלקה בהנחת התשתית הנדרשת לקיום הבחירות של הרבנים הראשיים לישראל. לשם כך נדרש בשלב הנוכחי למנות את שני נציגי הממשלה לוועדת הבחירות ולאשר את מינוי יו"ר הוועדה שמונה על ידי השר לשירותי דת והרבנים הראשיים לישראל". היא קראה להשלים את התהליכים האלה בהקדם האפשרי.
היועצת המשפטית של המשרד כתבה כי גם בבחירות הקודמות לרבנים הראשיים, שהתקיימו ב-2013, התעוררו קשיים בעמידה אחר מועדים מסוימים הקבועים בחוק והעניין נדון אז גם בבג"ץ. "בשלב זה, כדי לקדם את הליך הבחירות יש חשיבות רבה להקמת הוועדה, לכל הפחות, כאשר השאלות המשפטיות הנוגעות, בין היתר, בעיקר למקום ולמועד הבחירות, תיקבענה על ידי הוועדה בתיאום מול היועץ המשפטי".
עו"ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון עתים, אמר: "הייתי רוצה להביע זעזוע מהתנהלות ממשלת ישראל, אשר באופן בוטה ובניגוד לחוק אינה מקיימת את הבחירות לרבנות הראשית בזמן. לצערי ממשלת ישראל והחברה הישראלית מקבלים בשוויון נפש את העובדה שהממסד הרבני והדתי פשוט מצפצף על לשון החוק הפשוטה. מדובר בהתנהלות שנובעת מאינטרסים פוליטיים שפוגעים בהליכים הדמוקרטיים התקינים ובאמון הציבור במערכת".
הוא הוסיף כי "חוות הדעת שפרסמה היום היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת קובעת באופן שאינו משתמע לשתי פנים – המשרד מפר באופן בוטה את החוק. כבר לפני מספר שבועות פנינו לשר במטרה למנוע מצב זה, אך הוא בחר להתעלם מהחוק ומפנייתנו".