אחרי שבשנה שעברה התפללו יהודים בכל העולם "תכלה שנה וקללותיה", מוצאות עצמן הקהילות היהודיות שוב תחת מגבלות, תחלואה גוברת וחגים שגם בהם יתפללו "מנע מגפה מנחלתך", ממש כמו לפני שנה. דווקא בתקופה המציינת את שיא הפעילות בקהילות היהודיות, הרי שבאירופה הן נערכות לתפילות מצומצמות, סעודות במסגרת המשפחות הגרעיניות ופעילות בזום בלבד.
הכול על ראש השנה:

צרפת: ללא סעודות מרכזיות

במדינה שבה גבתה הקורונה עד כה את חייהם של 144,444 איש (נכון לכתיבת שורות אלה) – אחוז גבוה יחסית גם מקרב הקהילה היהודית – יתקיימו התפילות בפורמט דומה לזה שבישראל. לבתי הכנסת במדינה שבה חיה הקהילה השלישית בגודלה בעולם (כ-446 אלף יהודים), יורשו להיכנס רק בעלי תעודת מתחסן מגיל 12 ומעלה. הרב משה לוין, יועץ בכיר לרב הראשי בצרפת וסגן נשיא ועידת רבני אירופה, מוסיף כי "לא תתקיים סעודה מרכזית, הנהוגה בקהילות השונות, בכדי להימנע מהתקהלות".
9 צפייה בגלריה
הסבר על מנהג הכפרות בבית הספר יבנה שמארסיי, צרפת
הסבר על מנהג הכפרות בבית הספר יבנה שמארסיי, צרפת
הסבר על מנהג הכפרות בבית הספר יבנה שבמארסיי, צרפת
פול פנחס פיטוסי, מנהל בית הספר "יבנה", שבמארסיי פתח את שנת הלימודים עם כ-620 תלמידים מגילאי גן ועד י"ב. "אנו חוגגים ולומדים על ראש השנה בבית הספר בשני צירים שונים: באופן עיוני ובאופן מעשי", הוא מספר. "לצד השיעורים שמלמדים על משמעות ראש השנה, יום כיפור ויתר המנהגים והמסורות של חגי תשרי, אנחנו גם מעניקים לתלמידים סדנאות של תקיעה בשופר, שבהן מלמדים את התלמידים כיצד יוצרים את השופר ומהו מסמל ביהדות. כמו כן, אנחנו מדגישים את הקשר בין החגים היהודיים לארץ ישראל".

איטליה: תקיעה מרכזית בשופר בשכונות

המדינה שהייתה סמל לטרגדיית הקורונה באירופה, עם קריסה של בתי חולים וכ-129,221 נפטרים עד כה, לא רואים את הסוף. בכל יום מתווספים כ-5,492 מקרים חדשים (ועד כה כ-4,539,991 מקרים של הידבקות בנגיף הקורונה), וברומא לבדה – מרכזה של הקהילה היהודית העתיקה ביבשת - נדבקים בכל יום כ-283 אנשים.
הרב שמואל (ריקרדו) די-סיני, רבה הראשי של רומא, אומר בצער כי "העלייה בתחלואה מורגשת היטב. רבים מחברי הקהילה היו רוצים לחגוג את החגים בישראל עם בני משפחותיהם. בתקופה רגילה היו כל יום כארבע טיסות מרומא לישראל, עבור תיירים למיניהם אבל גם עבור חברי הקהילה. אבל השנה ייערכו ארוחות החג במסגרת משפחתית בלבד".
בשל התחלואה הגבוהה והרצון שלא להצטופף בבתי הכנסת, "אנחנו מתכוונים לעבור בשכונות היהודיות, ולבצע תקיעה חגיגית בשופר", אומר הרב.

ספרד: שלושה בתי כנסת פעילים

הרב דניאל אשכנזי, רבה הראשי של ברצלונה, ספרד, מספר כי מערך של מתנדבים ידאג לחברי הקהילה שנקלעו למצוקה. בספרד נדבקים מידי יום כ-7767 איש, ועד כה נפטרו מהנגיף כ-84,340 אנשים. בקטלוניה עצמה מתווספים בכל יום כ-1,123 נדבקים חדשים ומונים בה כבר כ-15,236 נפטרים.
9 צפייה בגלריה
היערכות לחגי תשרי בבית הכנסת בברצלונה
היערכות לחגי תשרי בבית הכנסת בברצלונה
היערכות לחגי תשרי בבית הכנסת בברצלונה
(ועידת רבני אירופה )
"השנה לא נקיים סעודת חג גדולה, כמיטב המסורת", הוא אומר. "אבל אנחנו נערכים בשמחה רבה לחגים ומודים על הגעתם. את התפילות נעשה על פי ההגבלות בשלושה בתי כנסת: בית הכנסת הגדול בברצלונה, בית הכנסת האשכנזי ובית הכנסת נוסף במרכז הספורט הקהילתי".
הרב אשכנזי מספר: "הכנו ערכות הכוללות את כלל המצרכים לקיום ארוחת חג לכל המשפחה, שנרתמו על ידי חברי הקהילה ונשלחו למשפחות מעוטות יכולת. בנוסף, אנחנו מקיימים את "יום כרטיס הברכה" שבו בני הנוער מהקהילה שלנו שולחים כרטיסי ברכה לשנה טובה ליהודים ברחבי העולם. היוזמה שנולדה פה בברצלונה, כוללת 25 מדינות ויותר מ-500 ילדים".
9 צפייה בגלריה
היערכות לחגי תשרי בבית הכנסת בברצלונה
היערכות לחגי תשרי בבית הכנסת בברצלונה
באוויר הפתוח. ברצלונה
(ועידת רבני אירופה )

גרמניה: הרב הראשי יארח חיילים לחג

הרב מרדכי ז'ולט באלאא, הרב הצבאי הראשי של צבא גרמניה, והרב הראשי של לייפציג וחבל סקסוניה, מספר כי הוא "גאה ונרגש". זה לו החג הראשון כרב צבאי ראשי. "תינתן לי הזכות לפעול גם למען חברי הקהילה בלייפציג ובחבל סקסוניה, וגם עבור החיילים היהודים בצבא גרמניה", הוא אומר.
9 צפייה בגלריה
ז'ולט באלה
ז'ולט באלה
הרב ז'ולט באלה
(צילום: AP)
מידי יום מתווספים כ-18,646 חולים חדשים במדינה, שבה חיים כ-118 אלף יהודים, אך מרבית בתי הכנסת יקיימו פעילות רגילה, על פי ההגבלות וההתאמות הנדרשות. "בגרמניה", הוא מספר, "כל קהילה יכולה 'לתפור' לעצמה את חליפת ההגבלות המתאימה, בהתאם לחוקים ולמצב התחלואה בעיר. באופן אישי אזכה לארח בביתי שישה חיילים מצבא גרמניה לארוחת החג בעיר לייפציג, ונקיים ביחד גם את התפילות בבית הכנסת הראשי. לפני כניסת החג נקיים פעילויות חגיגיות לחג לבני הנוער דרך הזום".

רוסיה: לימודים בקפסולות

הלימודים בבית הספר "ראשית חוכמה" במוסקבה הבירה, נפתחו לצד מגבלות קשות. המנהלת, דבורה מנדל, מספרת כי בית הספר הסמוך לבית הכנסת הגדול במוסקבה, חולק למתחמים, וכל כיתה הורשתה לשהות באזור שהוקצב לה, כדי שלא להתערבב ולא להתקהל.
כ-105 תלמידים, החל מגילאי גן ועד כיתה י', לומדים בבית הספר. "התחלנו את שנת הלימודים בחגיגת טקס חלאקה לאחד מתלמידי בית הספר. לכבוד ראש השנה, התלמידים השתתפו בסדנת שופרות מיוחדת שבה למדו כיצד מכינים שופר וכיצד תוקעים בו. בנוסף, התלמידים לומדים לעומק על המנהגים השונים שנערכים בראש השנה ועל משמעויותיהם".

פולין: הגבלות מינימאליות

במדינה שבה נפטרו כבר כ-75,358 אנשים מהקורונה, מציינים כי נגיף הדלתא טרם הכה במדינה. לכן יחגגו חברי הקהילה היהודית בפולין במינימום הגבלות. "כל התפילות בבתי הכנסת יתקיימו כרגיל, כשהמתפללים יידרשו לעטות מסכה בלבד ולשמור על תנאי הריחוק הנדרשים", מציין הרב מיכאל שודריך, רבה הראשי של פולין.
9 צפייה בגלריה
כריסטינה
כריסטינה
דואגים לחסידי אומות העולם בוורשה, ערב החג
(ועידת רבני אירופה )
"הסעודה המרכזית של הקהילה תתקיים בלילה הראשון של ראש השנה, בהשתתפות 150 משתתפים במלון מריוט שבוורשה, בכפוף להצגת תעודת מתחסן. במקביל, אנו מפעילים מערך מתנדבים בעיר שמחלק מארזי חג מיוחדים לניצולי השואה ולחסידי אומות העולם שחיים בעיר".

אוקראינה: השנה ללא הישראלים

גם באוקראינה התחלואה איננה בשיאה כרגע, ומידי יום מצטרפים כ-1,795 מקרים חדשים. הלימודים במוסדות היהודיים באודסה הקודמו בשבועיים, כדי לסייע בהיערכות לחגי תשרי. הרב שלמה בקשט, רבה הראשי של אודסה, אומר כי "לפי מצב התחלואה באוקראינה, התפילות יתקיימו בבתי הכנסת עם אמצעי בטיחות כגון הצגת תעודת מתחסן ושימוש במסכה בתוך כותלי בית הכנסת".
9 צפייה בגלריה
פתיחת שנה חגיגית בבית הספר "תקווה" שבאודסה
פתיחת שנה חגיגית בבית הספר "תקווה" שבאודסה
פתיחת שנה חגיגית בבית הספר "תקווה" שבאודסה
(צילום: ועידת רבני אירופה)
בקהילה נוקטים אמצעי זהירות: "את סעודות החג המרכזיות נקיים השנה עבור הקהילה היהודית בלבד, ללא אורחים ישראלים כפי שנהגנו בשנים עברו, והן ייערכו בבתי הכנסת בעיר ובבתי היתומים. בנוסף, יחולקו כמה אלפי חבילות מזון לסעודות החג".
לי קסטיאל הוא מנהל בית הספר "תקווה" שבאודסה, אוקראינה, שבו לומדים כ-750 תלמידים מכיתות א'-י"ב. בית הספר מכיל ארבעה מוסדות לימוד, וגם ארבעה בתי יתומים ופנימיות של נוער בסיכון המשתלבים במסגרות החינוכיות של בית הספר. "אנו מפעילים את תוכנית 'דרכנו' ותוכניות 'אי תל עם' ו'בשביל העברית', בשיתוף משרד החינוך 'אגף חפציב"ה', שבמסגרתם התלמידים שלנו לומדים את השפה העברית ולומדים על המסורת היהודית", קסטיאל מספר.
9 צפייה בגלריה
פתיחת שנה חגיגית בבית הספר "תקווה" שבאודסה
פתיחת שנה חגיגית בבית הספר "תקווה" שבאודסה
הרב קסטיאל תוקע בשופר
(צילום: ועידת רבני אירופה)
"ביצענו ברחבת בית הספר טקס חגיגי לפתיחת השנה, שבו גם שילבנו תקיעה בשופר - והועברו גם שיעורים בנושא. לשמחתנו המגבלות במדינה אינן חריגות, ובסוכות אנו מתכננים להקים סוכה גדולה וחגיגית שתכיל כ-1,200 אורחים".

בולגריה: אישור לתפילות בחצר

בולגריה נחשבת כיום למדינה אדומה, עם כ-2,053 מקרים חדשים מידי יום (בסופיה נדבקים בכל יום כ-347 אנשים). הרב יואל יפרח, רבה הראשי של העיר, אומר כי עקב כך ייערכו תפילות החג בחצר בית הכנסת הגדול בסופיה.
9 צפייה בגלריה
ממשיכים לספק שירותי דת: בבית הכנסת בסופיה, בירת בולגריה קיימו השבוע ברית מילה
ממשיכים לספק שירותי דת: בבית הכנסת בסופיה, בירת בולגריה קיימו השבוע ברית מילה
ממשיכים לספק שירותי דת: בבית הכנסת בסופיה, בירת בולגריה קיימו השבוע ברית מילה
(ועידת רבני אירופה)
"רוב חברי הקהילה מחוסנים, וקיבלנו את האישורים הנדרשים בכדי לקיים את התפילות בשטח הפתוח", הרב יפרח אומר. "בשנים רגילות היו חברי קהילה רבים נוסעים למשפחותיהם בישראל בתקופת חגי תשרי, אך השנה הם יישארו בסופיה. אנו שולחים ליותר מ-300 בתי אב חבילות שכוללות אוכל כשר - וערכה מלאה הכוללת את כל הציוד הנדרש לקיום החג כהלכתו. באופן אישי, אארח בביתי עשרות חברי קהילה שלא מצאו מקום לחגוג את החג. אנחנו משתדלים לספק מענה לחיי היום-יום של הקהילה, כולל סיוע בקידום בריתות לתינוקות הנולדים פה".

צפון אמריקה ואירופה: "קבלת חג" באוויר הפתוח

המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות של ההסתדרות הציונית העולמית, בראשות גוסטי יהושע ברוורמן, תארגן לראשונה "קבלות חג" לקהילות הישראליות, לכבוד ראש השנה. לקראת האירוע הפיקו בהסתדרות הציונית "סדר" קבלת חג באווירה ישראלית, הכולל דגשים על תרבות ישראלית, ספרות ואלמנטים מסורתיים – המיועדים לאנשים שפחות מתחברים לתפילות הארוכות בבית הכנסת, או שחוששים להגיע בגלל הקורונה.
9 צפייה בגלריה
קבלת שבת בפרנקפורט
קבלת שבת בפרנקפורט
מתכנסים בפרקפורט
( ההסתדרות הציונית העולמית)
בטורנטו תתקיים קבלת חג לישראלים בהשתתפות כ-60 איש; כ-100 איש בוויניפג הנחשבת לאחד המקומות הקרים ביותר בחורף הקנדי, עם טמפרטורה באזור ה-40 מעלות מתחת לאפס. כ-100 ישראלים ישתתפו בקבלת חג בוונקובר. 50 איש יתכנסו בברוקלין. כמה עשרות ישראלים יתכנסו בלוס-אנג'לס. קבלות חג יתקיימו גם בפרנקפורט, אדמונטון קנדה, קינגסטון קנדה, סן פרנסיסקו, סן דייגו, ניו ג'רזי, בודפשט, בריסל, פורטוגל ועוד.
ליאור שגיא, מנהל דסק צפון-אמריקה בההסתדרות הציונית העולמית, אומר כי "השנה, לראשונה, קיבל מוסד לאומי ישראלי רשמי החלטה שהקהילה הישראלית בתפוצות צריכה וחייבת לקבל התייחסות מיוחדת, כתפוצה ייחודית עם מאפיינים ייחודיים לה.
"בראש השנה הקרוב, תהיה זו הפעם הראשונה שקהילות ישראליות ברחבי העולם, שעד כה נפלו בין הכיסאות', יקיימו 'קבלת חג' ישראלית לראש השנה – בעברית, עם שירים, טקסטים ישראליים, ברכות לסימני החג, ברכת התלמידים החוזרים לבית הספר ועוד. בעקבות הנחיות הקורונה, כל האירועים יתקיימו בפארקים, באוויר הפתוח, ועם הפעלות מיוחדות לילדים".
נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר: "אנחנו פועלים ברחבי יבשת אירופה על מנת לספק פתרונות שמותאמים לכל קהילה וקהילה, בהתאם למצב התחלואה במדינה. פעלנו עם מערך מתנדבים רחב בכדי שכל משפחה תוכל לקיים את ארוחת החג ואת התפילות בבטחה וכבוד, ללא שום מחסור".