בשיתוף קרן מנומדין
באירוע מיוחד ומרגש, כחלק ממעמד הסליחות המרכזי בכותל המערבי ובמלאות שנה לאירועי 7 באוקטובר, ייערך אירוע האחדות שיזם חיים טייב במסגרתו יוכנס ספר תורה. הספר נכתב במהלך השנה האחרונה לזכרם של נרצחי הטבח והנופלים במלחמת חברות ברזל. האירוע ייערך במעמד רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ' שליט"א, ולאחריו יוכנס ספר התורה לארון הקודש ברחבת הכותל המערבי, מקום שמסמל יותר מכל את אחדותו של העם היהודי לאורך הדורות.
"הרעיון לכתוב את הספר צמח מספר שבועות אחרי 7 באוקטובר", מספר חיים טייב, נשיא ומייסד קרן מנומדין, העומדת מאחורי היוזמה. "הוא בא מתוך תחושת שליחות ואחריות. אני רואה בספר התורה לא רק מסמך דתי, אלא סמל לאחדות ולחיים משותפים של כל עם ישראל".
3 צפייה בגלריה
מייסד קרן מנומדין, חיים טייב מימין לצד תומס הנד, שבתו אמילי שוחררה מהשבי וליאת אצילי, ששוחררה משבי חמאס
מייסד קרן מנומדין, חיים טייב מימין לצד תומס הנד, שבתו אמילי שוחררה מהשבי וליאת אצילי, ששוחררה משבי חמאס
מייסד קרן מנומדין, חיים טייב מימין לצד תומס הנד, שבתו אמילי שוחררה מהשבי וליאת אצילי, ששוחררה משבי חמאס
(צילום: אבישג שער יישוב)
הספר המיוחד עבר מסע מטלטל במהלך השנה: ממוקדי האסון בעוטף, בהם התרחש הטבח ועד למצעד החיים באושוויץ כחלק ממשלחת העוטף. על הספר חתמו וכתבו אותיות אלפי אנשים, ביניהם נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, חטופים שחזרו מהשבי, משפחות חטופים, משפחות שכולות, חיילים פצועים, ניצולי הנובה ועוד.
האירוע המיוחד בכותל המערבי ייערך בסימן אחדות לעם ישראל, יחד עם אלפי מתפללים מכל גווני החברה הישראלית. "נשלים את ההקפות שעם ישראל לא זכה לממש ב-7 באוקטובר לפני שנה. זה מסר של אחדות, ערבות הדדית, שייכות לכל מה שמחבר בינינו", אומר טייב.
מסע מפולין לישראל
הספר החל את מסעו בפולין, שם הצטרפה אליו משלחת מיוחדת מהעוטף, הכוללת ניצולים ממתקפת הטרור, חטופים ששוחררו, משפחות שכולות וניצולי שואה. בבית הכנסת בקרקוב נכתבו אותיות ראשונות, כל אות לזכר נרצח או נופל.
יובל דנציג, בנו של חוקר השואה אלכס דנציג ז"ל שנחטף ונרצח בשבי, היה חלק מהמשלחת לפולין וכתב אות בספר התורה. "זו היתה חוויה מרגשת ומיוחדת. החיבור של בית כנסת בקרקוב, עם האנשים שהרכיבו את המשלחת - היה עוצמתי במיוחד".
לדבריו, "הייתי בהרבה משלחות לאורך השנה, וזו היתה המשלחת שהיוותה הזדמנות להתחבר למימד האישי שלי, לסיפור של אבא שלי והחיבור שלו לאושוויץ בירקנאו" הוא מספר. "היה לי זמן לחשוב, לדמיין אותו מדבר שם בבית הכנסת עם המשפחות".
דנציג מציין כי "שנה אחרי 7 באוקטובר וחודשיים אחרי שהבאתי את אבא שלי לקבורה, אנחנו עדיין רחוקים מסגירת מעגל. לא תהיה סגירת מעגל עד שלא החזרנו את כולם. אולי אירוע האחדות שיזם חיים טייב במסגרתו יוכנס ספר תורה, יתרום לאחדות של עם ישראל מאחורי המטרה הזו. אנחנו עושים הכל כדי להביא לכך".
סיגל מלכה, מורה בבית הספר נופי הבשור שאיבד מספר תלמידים בטבח, מתארת את החוויה המרגשת של כתיבת אות בספר התורה, אשר יוכנס במהלך אירוע האחדות המרגש: "דווקא במקום שכביכול הכי רחוק מאלוהים - אי שם באושוויץ, ודווקא בזמן שכביכול הכי רחוק מאלוהים - אחרי 7 באוקטובר, פתאום להיות שותפה בכתיבת ספר תורה, היה מרגש והזכיר לי מי אני ולאן אני שייכת".
3 צפייה בגלריה
יובל דנציג, בנו של אלכס דנציג ז"ל, כותב בספר תורה
יובל דנציג, בנו של אלכס דנציג ז"ל, כותב בספר תורה
יובל דנציג, בנו של אלכס דנציג ז"ל, כותב בספר תורה
(צילום: אבישג שער יישוב)
"מלחמה בין הטוב לרע"
ישראל בן שטרית, לוחם מילואים שנפצע קשה בקרב בעזה, רואה בספר התורה סמל לאחדות ולכוח של עם ישראל: "הטקסט של ספר התורה מתחיל ב-ב' ומסתיים ב-ל'. יש לנו את העם עם הלב הכי גדול בעולם, כשאנחנו ביחד, אף אחד לא יכול עלינו".
בן שטרית מוסיף: "ב־7 באוקטובר ניסו להשמיד אותנו. אנחנו מדינה בת מעל 75 שנה, ולפעמים אנחנו לא מבינים את האתגרים הגדולים שאנחנו עומדים מולם. המלחמה הזו היא מלחמה אמיתית בין הטוב לרע".
לדבריו, "מה-7 באוקטובר התגלתה רוח מדהימה ומרגשת בעם ישראל. בכל מקום רואים תמיכה בחיילים, באנשים שעזבו את הבתים, במשפחות ובעסקים שלהם, בשביל להילחם עבור העם כולו במשך שנה שלמה". באמצע הלחימה ברצועת עזה", מספר בן שטרית, "פתאום הביאו לנו ארוחה מפנקת שמישהו הכין והביא לגבול. אכלנו אסאדו בחאן יונס. זה הישראלי הטוב, המיוחד, האוהב, עם הלב הכי גדול בעולם". כאשר היה מאושפז בבית החולים, מספר בן שטרית, "היה מישהו שהגיע בטיסה רק כדי להקשיב לסיפור שלי ולתת לי חיבור. זה העם שלנו, אנחנו צריכים להתגאות בו ובספר התורה, שיש לו משמעות והיסטוריה אדירה וגדולה עבור כולנו, לא רק בהיבט הדתי".
3 צפייה בגלריה
ישראל בן שטרית, לוחם מילואים שנפצע קשה בקרב בעזה
ישראל בן שטרית, לוחם מילואים שנפצע קשה בקרב בעזה
ישראל בן שטרית, לוחם מילואים שנפצע קשה בקרב בעזה
החזון מאחורי היוזמה
במהלך השנה החולפת קרן מנומדין פעלה רבות לסייע לנפגעי המלחמה. "ב-7 באוקטובר הפנינו את כל המשאבים שלנו לעוטף," מספר טייב. "ביקרתי מספר פעמים בכל היישובים בעוטף, דיברנו, שאלנו מה אפשר לעזור. עזרנו בהרבה היבטים - פעילויות בתחום החינוך, הרווחה, וגם בעזרה ישירה.” הקרן אף הקימה חמ"ל גדול במשרדיה בהרצליה פיתוח, שפעל מסביב לשעון לשליחת ציוד לעוטף ולצפון. "זה היה חלק בלתי נפרד מהמחויבות שלנו," מדגיש טייב.
"הספר הזה הוא הוכחה שכשאנחנו מאוחדים, אנחנו מצליחים לשמור על עצמנו ולנצח את אויבינו. האיחוד שנגרם אחרי 7 באוקטובר הוא ההוכחה הכי טובה לעם ישראל לכך שכשאנחנו מאוחדים, אנחנו מצליחים", מספר טייב.
"אני קורא לאזרחי ישראל ולמנהיגים שלנו", אומר טייב, "כולנו צריכים להבין שאם לא נתאחד, יש לנו סיכוי מאוד קלוש לשרוד פה בביצה המזרח תיכונית. אנחנו כעם צריכים ללכת אחרי מנהיגים מכל הקשת הפוליטית שמובילים אותנו לאחדות ולא לפילוג".
בשיתוף קרן מנומדין
פורסם לראשונה: 08:00, 06.10.24