ב-6 ביוני 1944 נחתו עשרות אלפי חיילים של בעלות הברית מהים ומהאוויר על אדמת אירופה. היה זה מבצע הנחיתה הימי הגדול בהיסטוריה, במטרה לשחרר את אירופה, ואכן פלישה זו סימנה את ראשית הקץ של גרמניה הנאצית והשואה האיומה שבה נרצחו למעלה משישה מיליון יהודים.
ברחבי העולם, ובמיוחד בשטחי צרפת ולאורך חופי נורמנדי, נערכו במהלך החודש טקסים ממלכתיים, לזכרם של הגיבורים שמסרו את נפשם ב-D-DAY, בהם חיילים יהודים רבים, מצבאות ארצות הברית ובריטניה, קנדה, אוסטרליה ועוד.
3 צפייה בגלריה
אחד מבתי הקברות הצבאיים לחיילים צבאות בנות הברית
אחד מבתי הקברות הצבאיים לחיילים צבאות בנות הברית
אחד מבתי הקברות הצבאיים לחיילי צבאות בנות הברית
בשטח הפלישה קיימים מספר בתי קברות צבאיים, אתרי הנצחה ומוזיאונים. הרב מרדכי לוין ואשתו זלטא מנהלים את בית חב"ד בעיר קון, אחת הערים החשובות והמרכזיות בחבל נורמנדי. בזכות קשרים שפיתחו עם הרשויות העירוניות, ועם מנהלי אתרי ההנצחה, הם רשמו הישגים נאים בדמות הנצחת נופלים יהודים.
בטקס מיוחד שנערך השבוע, הקריא הרב לוין את כל שמות הנופלים היהודים בפלישה לפני 80 שנה, רובם צעירים שעוד לא זכו להקים משפחה, ובסיום הייתה גם אמירת קדיש מרגשת. "ישנם 22 יהודים בבית הקברות הבריטי, 36 יהודים בבית הקברות הקנדי, ו-150 יהודים בבית הקברות האמריקני", סיפר הרב לוין.
בדיוק לפני כעשור, כשהרב לוין הגיע לראשונה למקום, ציינו 70 שנה לפלישה, ואז הוא החל בכתיבת ספר תורה לזכרם של כל החללים היהודים שנפלו בחבל ארץ זה. "בכל פעם שמגיעה קבוצה של תיירים, סיורים מאורגנים של קהילות יהודיות, קרובי משפחה של הנופלים, משלחות נוער מבתי ספר יהודיים מכל רחבי צרפת וכדומה, הם מתכבדים בכתיבת אותיות בספר התורה הייחודי הזה", תיאר הרב לוין.
3 צפייה בגלריה
הדרכה על גבורת החיילים היהודיים
הדרכה על גבורת החיילים היהודיים
הדרכה על גבורת החיילים היהודים
3 צפייה בגלריה
מטוס מאותה תקופה
מטוס מאותה תקופה
מטוס מאותה תקופה
גורמים יהודיים בצרפת טוענים כי המוזיאונים הרבים שפזורים באזור, ומושכים אליהם מיליוני תיירים מרחבי העולם, כמעט שלא מספרים את הטרגדיה של העם היהודי, וגם לא את גבורתם של אלפי החיילים היהודים שנקבצו ובאו לסייע במלחמה ולהציל את אחיהם ביבשת אירופה.
"פיתחנו תוכנית חינוכית של הנצחה עם מוטיבים יהודיים", סיפר הרב לוין, "במהלכה נחשף המבקר להשתלשלות האירועים של ה-D-DAY מנקודת מבטו של חייל יהודי שנטל חלק בפלישה".
פעילותם של הרב לוין ואשתו באזור הולכת ומעמיקה בתקופה האחרונה, בצל ציון 80 שנה לפלישה. הם חתמו על חוזה לרכישת שטח רחב ידיים, שעליו יוקם בניין גדול שיכלול לצד בית חב"ד גם מרכז מבקרים, מועדון פעילות לנוער ולמבוגרים, מקווה טהרה ראשון בחבל הארץ הזה, מרכול של מזון כשר, גני ילדים ופעוטון יום, אולם שמחות ואירועים, וגם חדרי אירוח לשהייה קצרה.